Skip to main content
Top

2016 | OriginalPaper | Hoofdstuk

4 De organisatie

Auteurs : Karien den Ridder, Yvonne Tuitert-van Asten, Yvonne van der Tuijn, Annelies van Bon

Gepubliceerd in: Patiëntveiligheid in de verpleegkunde

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Dagelijks staat het management voor keuzes die van invloed zijn op de patiëntveiligheid. De verpleegkundigen op de werkvloer krijgen met de gevolgen van deze keuzes te maken, maar spelen ook zelf een belangrijke rol in de veiligheid. Stress, hiërarchie, rolongelijkheid, veranderingen, teamverhoudingen: het zijn allemaal factoren binnen de organisatie die hun uitwerking hebben op de patiëntveiligheid.
Literatuur
go back to reference Carayon, P. (red.) (2007). Handbook of human factors and ergonomics in health care and patient safety. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum. Carayon, P. (red.) (2007). Handbook of human factors and ergonomics in health care and patient safety. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
go back to reference Carayon, P., Schoofs Hundt, A., Karsh, B.-T., Gurses, A.P., Alvarado, C.J., Smith, M., e.a. (2006). Work system design for patient safety: the SEIPS model. Quality and Safety in Health Care, 15(suppl. 1), i50-i58.CrossRefPubMedPubMedCentral Carayon, P., Schoofs Hundt, A., Karsh, B.-T., Gurses, A.P., Alvarado, C.J., Smith, M., e.a. (2006). Work system design for patient safety: the SEIPS model. Quality and Safety in Health Care, 15(suppl. 1), i50-i58.CrossRefPubMedPubMedCentral
go back to reference Covey, S.R. (2004). De zeven eigenschappen van effectief leiderschap. Amsterdam: Business Contact. Covey, S.R. (2004). De zeven eigenschappen van effectief leiderschap. Amsterdam: Business Contact.
go back to reference Dekker, S. (2007). Just culture: balancing safety and accountability. Hampshire/Burlington, VT: Ashgate Publishing Limited/Ashgate Publishing Company. Dekker, S. (2007). Just culture: balancing safety and accountability. Hampshire/Burlington, VT: Ashgate Publishing Limited/Ashgate Publishing Company.
go back to reference DURF 3: voorkom schade door adequaat management (2009). Zwolle: Centrum Patiëntveiligheid Isala. DURF 3: voorkom schade door adequaat management (2009). Zwolle: Centrum Patiëntveiligheid Isala.
go back to reference Fry, R. (1981). Dynamics of groups that execute or manage policy. In: R. Payne & C. Cooper (red.), Groups at work. New York: Wiley. Fry, R. (1981). Dynamics of groups that execute or manage policy. In: R. Payne & C. Cooper (red.), Groups at work. New York: Wiley.
go back to reference Gosbee, J.W., & Gosbee, L.L. (2005). Using human factors engineering to improve patient safety. Oakbrook Terrace, IL: The Joint Commission on Accreditation of Healthcare Organizations. Gosbee, J.W., & Gosbee, L.L. (2005). Using human factors engineering to improve patient safety. Oakbrook Terrace, IL: The Joint Commission on Accreditation of Healthcare Organizations.
go back to reference Haig, K.M., Sutton, S., & Whittington, J. (2006). SBAR: a shared mental model for improving communication between clinicians. Joint Commission Journal on Quality and Patient Safety, 32(3), 167-175.CrossRefPubMed Haig, K.M., Sutton, S., & Whittington, J. (2006). SBAR: a shared mental model for improving communication between clinicians. Joint Commission Journal on Quality and Patient Safety, 32(3), 167-175.CrossRefPubMed
go back to reference Institute of Medicine (2004). Keeping patients safe: transforming the work environment of nurses. Washington, DC: National Academies Press. Institute of Medicine (2004). Keeping patients safe: transforming the work environment of nurses. Washington, DC: National Academies Press.
go back to reference Kohn, L.T., Corrigan, J.M., & Donaldson, M.S. (red.) (1999). To err is human. Building a safer health system. Washington, DC: Institute of Medicine, National Academies Press. Kohn, L.T., Corrigan, J.M., & Donaldson, M.S. (red.) (1999). To err is human. Building a safer health system. Washington, DC: Institute of Medicine, National Academies Press.
go back to reference Liker, J.K. (2004). The Toyota way: 14 management principles from the world’s greatest manufacturer. New York: McGraw-Hill. Liker, J.K. (2004). The Toyota way: 14 management principles from the world’s greatest manufacturer. New York: McGraw-Hill.
go back to reference Wagner, C., Wal, G. van der, & Tuijn, S. (2005). Patiëntveiligheid in Nederland. Verbeterinitiatieven en innovaties in de zorg. Assen: Koninklijke Van Gorcum. Wagner, C., Wal, G. van der, & Tuijn, S. (2005). Patiëntveiligheid in Nederland. Verbeterinitiatieven en innovaties in de zorg. Assen: Koninklijke Van Gorcum.
Metagegevens
Titel
4 De organisatie
Auteurs
Karien den Ridder
Yvonne Tuitert-van Asten
Yvonne van der Tuijn
Annelies van Bon
Copyright
2016
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1113-2_4