Skip to main content
Top

2010 | OriginalPaper | Hoofdstuk

3 Verpleegkunde in een etnografische spiegel

Auteur : Tessa Muncey

Gepubliceerd in: Diversiteit in de verpleegkunde

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In de verpleegkunde kan diversiteit als grootste kracht en, paradoxaal genoeg, ook als zwakste punt worden gezien. De kracht ervan is dat diversiteit de mogelijkheid biedt om de dimensies ras, etniciteit, sekse, seksuele voorkeur, sociaaleconomische status, leeftijd, lichamelijke vermogens, religieuze en politieke overtuigingen – zoals die in een diverse gemeenschap voorkomen – op te nemen in zowel het personeelsbestand als de opleiding.
Voetnoten
1
Sarah Gamp is een personage in het boek Martin Chuzzelwit van Charles Dickens. Zij is een karikatuur van een vrouwelijke alcoholist die werkt als verpleegkundige, vroedvrouw en aflegster van overledenen, en is synoniem geworden voor slecht en liefdeloos verplegen.
 
2
De ‘second-level’ verpleegkundige was een geregistreerde verpleegkundige (in deel 1 van het NMC-register) die, na voltooiing van een tweejarige cursus verpleegkunde, verpleegkundige zorg verleende onder leiding van een ‘first-level’ verpleegkundige.
 
3
Het Gamp-Nightingalemodel beschrijft de goede en slechte stereotype kenmerken van een verpleegkundige.
 
4
The General Nursing Council for England and Wales (GNC E/W) was established by the Nurses Registration Act 1919. The main function of the Council was to compile and maintain a Register of Nurses which was opened in 1921 and divided into the General Part and the Supplementary Part.  The responsibilities of the Council were extended by the Nurses Act of 1943 to include a Roll of Assistant Nurses (renamed state enrolled nurses by the Nurses Act 1961). The Nurses Act 1969 empowered the Council to divide the Roll of Nurses into three parts, i.e. general, mental and mentally subnormal. The Briggs Report and the Nurses, Midwives and Health Visitors Act 1979. The Briggs Committee was established in 1970 (thanks to pressure from the RCN) to consider issues around the quality and nature of nurse training and the place of nursing within the NHS, rather than regulation per se. It reported in 1972 and recommended a number of changes to professional education. Almost as an afterthought, Briggs also recommended the replacement of the existing regulatory structure (involving nine separate bodies across the United Kingdom) with a unified central council and separate boards in each of the four countries with specific responsibility for education. Six years of debate and delay followed before the modified Briggs proposals formed the basis of the Nurses, Midwives and Health Visitors Act 1979. This was due to the need to take account of devolution, Treasury misgivings, lack of consensus within the professions [especially from midwives], and a lack of government will to find the parliamentary time to enact the legislation. In 1983, the United Kingdom Central Council for Nursing, Midwifery and Health Visiting (UKCC) was set up. Its core functions were to maintain a register of UK nurses, midwives and health visitors, provide guidance to registrants, and handle professional misconduct complaints. At the same time, National Boards were created for each of the UK countries. Their main functions were to monitor the quality of nursing and midwifery education courses, and to maintain the training records of students on these courses. This structure survived with minor modifications up to April 2002, when the UKCC ceased to exist and its functions were taken over by a new Nursing and Midwifery Council (NMC). The English National Board was also abolished and its quality assurance function was taken on board by the NMC. The other National Boards were also abolished, but new bodies were created in each country to take over their functions. (Retrieved June 30, 2010, from http://www.nmc-uk.org/About-us/The-history-of-nursing-and-midwifery-regulation.)
 
5
Noot vertaler: een door George Kelly rond 1955 ontwikkelde interviewtechniek, gebruikmakend van factoranalyse om een idiografische (wat eigen, bijzonder, karakteristiek is) maat van persoonlijkheid te nemen.
 
6
Noot vertaler: Dit is oorspronkelijk een door de psycholoog Carl Jung geïntroduceerd begrip.
 
Metagegevens
Titel
3 Verpleegkunde in een etnografische spiegel
Auteur
Tessa Muncey
Copyright
2010
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-7748-0_3