Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 2/2012

01-06-2012

ZORGAANBOD IN EEN VERANDEREND SPECIAAL ONDERWIJSVELD

Auteurs: Dr. J.O. Bijstra, Drs. F.J. Kingma, Drs. A. Pioch

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 2/2012

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Vaktherapeuten en logopedisten in een cluster 4-organisatie hebben een ontwikkeltraject doorlopen om hun werkwijze beter af te stemmen op recente ontwikkelingen in het speciaal onderwijs. De kwaliteit van de samenwerking is verbeterd doordat meer aandacht is besteed aan het op elkaar afstemmen van hulpvraag en therapiedoelstelling, en het vergroten van aandacht voor de transfer van het geleerde naar de klassensituatie. Beide disciplines hebben therapieaanbod ontwikkeld dat in de klassensituatie zelf wordt aangeboden.
Literatuur
go back to reference Bon, W.H.J. van, & Hoekstra, J.G. (1982).Taaltest voor Kinderen. Amsterdam: Pearson Assessment and Information. Bon, W.H.J. van, & Hoekstra, J.G. (1982).Taaltest voor Kinderen. Amsterdam: Pearson Assessment and Information.
go back to reference Damhuis, R., & Litjens, P. (2003).Mondelinge Communicatie. Drie werkwijzen voor mondelinge taalontwikkeling. Expertisecentrum Nederlands. Damhuis, R., & Litjens, P. (2003).Mondelinge Communicatie. Drie werkwijzen voor mondelinge taalontwikkeling. Expertisecentrum Nederlands.
go back to reference Eldik, C.M. van, Schlichting, J.E.P.T., Lutje Spelberg, H.C., Meulen, B.F. van der, & Meulen, Sj. van der (1995).Reynell Test voor Taalbegrip. Houten: Bohn Stafleu Loghum. Eldik, C.M. van, Schlichting, J.E.P.T., Lutje Spelberg, H.C., Meulen, B.F. van der, & Meulen, Sj. van der (1995).Reynell Test voor Taalbegrip. Houten: Bohn Stafleu Loghum.
go back to reference Gold, C., Wigram, T., & Voracek, M. (2007). Effectiveness of music therapy for children and adolescents with psychopathology: a quasi-experimental study.Psychotherapy Research, 17, 289-296.CrossRef Gold, C., Wigram, T., & Voracek, M. (2007). Effectiveness of music therapy for children and adolescents with psychopathology: a quasi-experimental study.Psychotherapy Research, 17, 289-296.CrossRef
go back to reference Goorhuis-Brouwer, S.M. (2006). Grenzen aan ontwikkelingsmogelijkheden. Het belang van cluster 2 onderwijs voor kinderen met ESM; op zoek naar een eigen identiteit.Van Horen Zeggen, 47, 14-17. Goorhuis-Brouwer, S.M. (2006). Grenzen aan ontwikkelingsmogelijkheden. Het belang van cluster 2 onderwijs voor kinderen met ESM; op zoek naar een eigen identiteit.Van Horen Zeggen, 47, 14-17.
go back to reference Kingma, F. (2010). Projectverslag logopedie. Taal als startpunt voor verdere ontwikkeling. Groningen: RENN4. Kingma, F. (2010). Projectverslag logopedie. Taal als startpunt voor verdere ontwikkeling. Groningen: RENN4.
go back to reference Kingma - van den Hoogen, F. (2010).Kinderen beter leren communiceren; therapieprogramma voor communicatieve functies. Antwerpen: Garant. Kingma - van den Hoogen, F. (2010).Kinderen beter leren communiceren; therapieprogramma voor communicatieve functies. Antwerpen: Garant.
go back to reference Law, J., Garrett, Z., & Nye, C. (2010). Speech and language therapy interventions for children with primary speech and language delay or disorder. Wiley & Sons; Cochrane Library, issue 5. Law, J., Garrett, Z., & Nye, C. (2010). Speech and language therapy interventions for children with primary speech and language delay or disorder. Wiley & Sons; Cochrane Library, issue 5.
go back to reference Ministerie van OCW (2010). Kwaliteitsverbetering van het (voortgezet) speciaal onderwijs. Ministerie van OCW in samenwerking met CPS. Ministerie van OCW (2010). Kwaliteitsverbetering van het (voortgezet) speciaal onderwijs. Ministerie van OCW in samenwerking met CPS.
go back to reference Nederlandse Vereniging voor Logopedie & Foniatrie (2003). Beroepsprofiel logopedist. Woerden: NVLF. Nederlandse Vereniging voor Logopedie & Foniatrie (2003). Beroepsprofiel logopedist. Woerden: NVLF.
go back to reference Pioch, A. (2010). Vaktherapie in een leeromgeving. Projectverslag ontwikkel- en onderzoekstraject vaktherapie RENN4. Groningen: RENN4. Pioch, A. (2010). Vaktherapie in een leeromgeving. Projectverslag ontwikkel- en onderzoekstraject vaktherapie RENN4. Groningen: RENN4.
go back to reference Schlichting, J.E.P.T., & Lutje Spelberg, H.C. (1998). Schlichting Test voor Taalproductie. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Schlichting, J.E.P.T., & Lutje Spelberg, H.C. (1998). Schlichting Test voor Taalproductie. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Scholte, E.M., & Ploeg, J.D. van der (2007). SEV. Sociaal-Emotionele Vragenlijst; handleiding. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Scholte, E.M., & Ploeg, J.D. van der (2007). SEV. Sociaal-Emotionele Vragenlijst; handleiding. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Verhoeven. L., & Vermeer, A. (1993). Taaltoets Allochtone Kinderen. Tilburg: Zwijsen. Verhoeven. L., & Vermeer, A. (1993). Taaltoets Allochtone Kinderen. Tilburg: Zwijsen.
go back to reference Verhulst, F.C., Ende, J. van der, & Koot, H.M. (1997). Handleiding voor de CBCL 4-18 jaar. Rotterdam: Sophia Ziekenhuis. Verhulst, F.C., Ende, J. van der, & Koot, H.M. (1997). Handleiding voor de CBCL 4-18 jaar. Rotterdam: Sophia Ziekenhuis.
go back to reference Wijskamp, I., & Peters, S. (2006). Competentiescan voor (aankomende) peuterleidsters en leerkrachten op het gebied van taalstimulering en taalonderwijs; handleiding. Nijmegen: Expertisecentrum Nederlands. Wijskamp, I., & Peters, S. (2006). Competentiescan voor (aankomende) peuterleidsters en leerkrachten op het gebied van taalstimulering en taalonderwijs; handleiding. Nijmegen: Expertisecentrum Nederlands.
go back to reference Yperen, T. van, & Veerman, J.W. (2008). Zicht op effectiviteit. Handboek voor praktijkgestuurd effectonderzoek in de jeugdzorg. Delft: Eburon. Yperen, T. van, & Veerman, J.W. (2008). Zicht op effectiviteit. Handboek voor praktijkgestuurd effectonderzoek in de jeugdzorg. Delft: Eburon.
Metagegevens
Titel
ZORGAANBOD IN EEN VERANDEREND SPECIAAL ONDERWIJSVELD
Auteurs
Dr. J.O. Bijstra
Drs. F.J. Kingma
Drs. A. Pioch
Publicatiedatum
01-06-2012
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 2/2012
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/s12454-012-0025-6

Andere artikelen Uitgave 2/2012

Kind & Adolescent Praktijk 2/2012 Naar de uitgave

Psychobellettrie

Onstuitbare groei

GEZIEN EN GELEZEN

DIRIGEREN VAN DE OCEAAN