Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 1/2008

01-03-2008 | Artikelen

Zonder diagnostiek geen behandeling?

Auteur: Drs. Noëlle Pameijer

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 1/2008

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Geen hulpverlening aan kinderen zonder diagnostiek. Diagnostiek levert een bijdrage aan de besluitvorming rondom behandeling. Die besluitvorming dient goed beargumenteerd en inzichtelijk te zijn. Het praktijkmodel ‘Handelingsgerichte diagnostiek’ (HGD) biedt hiervoor een kader. Deze bijdrage gaat over de uitgangspunten van dit model: systematisch en doelgericht samenwerken met cliënten vanuit een transactioneel kader met aandacht voor positieve kenmerken. Hiermee is diagnostische informatie te vertalen naar behandeldoelen, beïnvloedt deze de keuze tussen alternatieve behandelingen en is deze relevant voor de evaluatie van de behandeling. Op deze manier is diagnostiek zinvol.
Literatuur
go back to reference Aken, M. van (2006). Zelfrapportage van persoonlijkheid en probleemgedrag door jonge kinderen, Kind en Adolescent, 27, 1, 71-73. Aken, M. van (2006). Zelfrapportage van persoonlijkheid en probleemgedrag door jonge kinderen, Kind en Adolescent, 27, 1, 71-73.
go back to reference Boer, F. (2002). Diagnosticeren is puzzelen, maar hoeveel stukjes heb je nodig? Kind en Adolescent Praktijk, 1, 4-12. Boer, F. (2002). Diagnosticeren is puzzelen, maar hoeveel stukjes heb je nodig? Kind en Adolescent Praktijk, 1, 4-12.
go back to reference Deno, S.L. (2005). Problem solving assessment. In: R. Brown-Chidsey (Ed.), Assessment for intervention: A problem solving approach (pp. 10-42). New York: The Guilford Press. Deno, S.L. (2005). Problem solving assessment. In: R. Brown-Chidsey (Ed.), Assessment for intervention: A problem solving approach (pp. 10-42). New York: The Guilford Press.
go back to reference Haan, E. de (2000). Het diagnostisch onderzoek: van zoektocht naar de waarheid naar eerste stap in de behandeling. Directieve Therapie, 20, 22-30. Haan, E. de (2000). Het diagnostisch onderzoek: van zoektocht naar de waarheid naar eerste stap in de behandeling. Directieve Therapie, 20, 22-30.
go back to reference Koomen, H. & Pameijer, N. (2007). Diagnostisch proces in het onderwijs: de rol van contextfactoren, veranderbaarheid, positieve elementen. In: K. Verschueren en H. Koomen (red.), Handboek diagnostiek in de leerlingenbegeleiding. Antwerpen/Apeldoorn: Garant, 15-39. Koomen, H. & Pameijer, N. (2007). Diagnostisch proces in het onderwijs: de rol van contextfactoren, veranderbaarheid, positieve elementen. In: K. Verschueren en H. Koomen (red.), Handboek diagnostiek in de leerlingenbegeleiding. Antwerpen/Apeldoorn: Garant, 15-39.
go back to reference Pameijer, N.K. (2000). Richtlijnen voor handelingsgerichte diagnostiek. In: P.J.M. Prins & N.K. Pameijer (red.), Protocollen in de jeugdzorg. Richtlijnen voor diagnostiek, indicatiestelling en interventie (pp. 15-38). Lisse: Swets & Zeitlinger. Pameijer, N.K. (2000). Richtlijnen voor handelingsgerichte diagnostiek. In: P.J.M. Prins & N.K. Pameijer (red.), Protocollen in de jeugdzorg. Richtlijnen voor diagnostiek, indicatiestelling en interventie (pp. 15-38). Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Pameijer, N.K. & Beukering, J.T.E van (2004). Handelingsgerichte diagnostiek: een praktijkmodel voor diagnostiek en advisering bij onderwijsleerproblemen. Leuven: Acco. Pameijer, N.K. & Beukering, J.T.E van (2004). Handelingsgerichte diagnostiek: een praktijkmodel voor diagnostiek en advisering bij onderwijsleerproblemen. Leuven: Acco.
go back to reference Pelham, W.E. (2001). Are ADHD/I and ADHD/C the same or different? Does it matter? Clinical Psychology Science and Practice, 8, 4, 502-506. Pelham, W.E. (2001). Are ADHD/I and ADHD/C the same or different? Does it matter? Clinical Psychology Science and Practice, 8, 4, 502-506.
go back to reference Prins, P.J.M. & Braet, C. (2008). Handboek klinische ontwikkelingspsychologie: Over aanleg, omgeving en verandering. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Prins, P.J.M. & Braet, C. (2008). Handboek klinische ontwikkelingspsychologie: Over aanleg, omgeving en verandering. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Yperen, T. A. van (2003). Gaandeweg. Utrecht: NIZW. Yperen, T. A. van (2003). Gaandeweg. Utrecht: NIZW.
Metagegevens
Titel
Zonder diagnostiek geen behandeling?
Auteur
Drs. Noëlle Pameijer
Publicatiedatum
01-03-2008
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 1/2008
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03076669

Andere artikelen Uitgave 1/2008

Kind & Adolescent Praktijk 1/2008 Naar de uitgave

Gezien en gelezen

Er zit een leeuw in mij