Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 1/2008

01-03-2008 | Artikelen

Schoolbegeleiding en de kinder- en jeugdpsychiatrie: geïntegreerde zorg

Auteurs: Drs. Jessica de Pagter, Drs. Elly Stallen, Prof. dr. Walter Matthys

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 1/2008

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Kinderen met psychiatrische stoornissen hebben op school vaak extra ondersteuning en begeleiding nodig. Het is dan ook van belang dat scholen, ouders en hulpverleners samenwerken. In dit artikel lichten wij het concept ‘geïntegreerde zorg’ toe: de samenwerking tussen ambulante schoolbegeleiding vanuit cluster IV en poliklinische kinder- en jeugdpsychiatrie (KJP). Aan de orde komt hoe de samenwerking tussen de disciplines in de verschillende fases van de diagnostiek en de behandeling vorm krijgt. De afstemming tussen de betrokkenen, manieren van interventies en het verloop van het proces worden besproken en geïllustreerd met praktijkvoorbeelden.
Literatuur
go back to reference Baltussen, M., Clijssen, A. & Leenders, Y. (2003). Leerlingen met autisme in de klas. Een praktische gids voor docenten en interne begeleiders. Landelijk Netwerk Autisme. Baltussen, M., Clijssen, A. & Leenders, Y. (2003). Leerlingen met autisme in de klas. Een praktische gids voor docenten en interne begeleiders. Landelijk Netwerk Autisme.
go back to reference Barkley, R.A. (2001). Diagnose ADHD. Een gids voor ouders en hulpverleners (herziene editie). Lisse: Swets & Zeitlinger. Barkley, R.A. (2001). Diagnose ADHD. Een gids voor ouders en hulpverleners (herziene editie). Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Braber, M., Uijterwijk, M.D. & Maidman P.E. (2001). Schoolbegeleiding als onderdeel van een psychiatrische dagbehandeling. Kind en Adolescent, 22 (3), p. 152-169. Braber, M., Uijterwijk, M.D. & Maidman P.E. (2001). Schoolbegeleiding als onderdeel van een psychiatrische dagbehandeling. Kind en Adolescent, 22 (3), p. 152-169.
go back to reference Dijkstra, S.A.M. (2007). Uitwerking van passend onderwijs. Brief aan de Tweede Kamer. Den Haag: Ministerie van OCW. Kenmerk PO/ZO/07/26259. Dijkstra, S.A.M. (2007). Uitwerking van passend onderwijs. Brief aan de Tweede Kamer. Den Haag: Ministerie van OCW. Kenmerk PO/ZO/07/26259.
go back to reference Durrant, M. (2007). Creatieve oplossingen bij gedragsproblemen op school. Apeldoorn: Garant. Durrant, M. (2007). Creatieve oplossingen bij gedragsproblemen op school. Apeldoorn: Garant.
go back to reference Jeninga, J. (2004). Professioneel omgaan met gedragsproblemen. Baarn: HB. Jeninga, J. (2004). Professioneel omgaan met gedragsproblemen. Baarn: HB.
go back to reference Korrelboom, C.W. & Kernkamp, J.H.B. (1993). Gedragstherapie. Bussum: Coutinho. Korrelboom, C.W. & Kernkamp, J.H.B. (1993). Gedragstherapie. Bussum: Coutinho.
go back to reference Lieshout, van T. (2002). Pedagogische adviezen voor speciale kinderen. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Lieshout, van T. (2002). Pedagogische adviezen voor speciale kinderen. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Naudts-Geschiere, K. (2005). Onderwijs en Jeugdzorg. Samenwerking: een zórg of één zorg? Kind en Adolescent Praktijk, 4, 16-21. Naudts-Geschiere, K. (2005). Onderwijs en Jeugdzorg. Samenwerking: een zórg of één zorg? Kind en Adolescent Praktijk, 4, 16-21.
go back to reference Verheij, F. & Doorn, E.C. van (2002). Ontwikkeling en leren, Psychiatrie op school. Assen: Koninklijke Van Gorcum. Verheij, F. & Doorn, E.C. van (2002). Ontwikkeling en leren, Psychiatrie op school. Assen: Koninklijke Van Gorcum.
go back to reference Webster-Stratton, C. (1999). How to promote children’s social and emotional competence. Londen, Engeland: Paul Chapman Publishing. Webster-Stratton, C. (1999). How to promote children’s social and emotional competence. Londen, Engeland: Paul Chapman Publishing.
go back to reference Webster-Stratton, C. (2007). Pittige jaren. Praktische gids bij het opvoeden van jonge kinderen. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Webster-Stratton, C. (2007). Pittige jaren. Praktische gids bij het opvoeden van jonge kinderen. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
Metagegevens
Titel
Schoolbegeleiding en de kinder- en jeugdpsychiatrie: geïntegreerde zorg
Auteurs
Drs. Jessica de Pagter
Drs. Elly Stallen
Prof. dr. Walter Matthys
Publicatiedatum
01-03-2008
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 1/2008
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03076664

Andere artikelen Uitgave 1/2008

Kind & Adolescent Praktijk 1/2008 Naar de uitgave

Agenda

Agenda

Gezien en gelezen

Er zit een leeuw in mij