Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Psychopraktijk 5/2012

01-11-2012 | Gesignaleerd

Zelfregulatie: een kwestie van aanleg of leren?

Auteur: Bohn Stafleu van Loghum

Gepubliceerd in: Psychopraktijk | Uitgave 5/2012

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

Eén van de belangrijkste vaardigheden die we van cliënten verwachten is zelfregulatie. Lange tijd werd verondersteld dat zelfregulatie een proces is dat je leert en waarbij je korte termijn beloningen leert uitstellen ten voordele van lange termijn doelen die je zelf vooropstelt. Zelfregulatie is nodig bij het beheersen van verslavingen, bij het doorbreken van slechte gewoonten, bij het plannen van studies, werk en carrière of bij het beheersen van emoties. Het zelfregulatieproces bestaat meestal uit een viertal aan te leren stappen: een zelfobservatieperiode, het vooropstellen van een doel en mogelijke subdoelen, het opmaken van een contract waarbij je voor jezelf straf en beloning vooropstelt bij het al dan niet bereiken van het doel en een evaluatiemoment. …
Literatuur
1.
go back to reference Kim S & Kochanska G (2012) Child temperament moderates effects of parent-child mutuality on selfregulation: a relationship-based path for emotionally negative infants.Child development 83:1275-1289. doi: 10.1111/j.1467-8624.2012.01778.xPubMedCrossRef Kim S & Kochanska G (2012) Child temperament moderates effects of parent-child mutuality on selfregulation: a relationship-based path for emotionally negative infants.Child development 83:1275-1289. doi: 10.1111/j.1467-8624.2012.01778.xPubMedCrossRef
Metagegevens
Titel
Zelfregulatie: een kwestie van aanleg of leren?
Auteur
Bohn Stafleu van Loghum
Publicatiedatum
01-11-2012
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Psychopraktijk / Uitgave 5/2012
Print ISSN: 1878-4844
Elektronisch ISSN: 2210-7754
DOI
https://doi.org/10.1007/s13170-012-0076-2

Andere artikelen Uitgave 5/2012

Psychopraktijk 5/2012 Naar de uitgave