Skip to main content
Top

2011 | OriginalPaper | Hoofdstuk

H.3 Wetenschappelijke inzichten

Auteurs : Renée Beer, Karin Tobias

Gepubliceerd in: Cognitieve gedragstherapie bij jongeren met een eetstoornis

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In het vorige hoofdstuk hebben we vastgesteld dat we de oorzaken van eetstoornissen nog niet weten. En hoe zit het dan met behandeling van de verschillende eetstoornissen? In dit hoofdstuk zal blijken dat ‘de’ behandeling voor eetstoornissen al evenmin duidelijk is. Eerst volgt een overzicht van gebruikelijke therapievormen en gebleken resultaten daarvan. Daarna een beschrijving van theoretische modellen en beschouwingen, uitmondend in een werkmodel voor conceptualisatie en behandeling van eetstoornissen.
Voetnoten
1
Fairburn spreekt over ‘klinisch perfectionisme’ en ‘lage stemmingsintolerantie’.
 
2
Fairburn noemt dit niet expliciet.
 
3
Hiervoor kunnen technieken worden ingezet die zijn ontwikkeld binnen de schemagerichte therapie (Young e.a., 2005) en EMDR (Beer & Hornsveld, 2008). Toepassing van EMDR is in deze situatie nog niet empirisch getoetst.
 
Metagegevens
Titel
H.3 Wetenschappelijke inzichten
Auteurs
Renée Beer
Karin Tobias
Copyright
2011
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-8762-5_3