Skip to main content
Top

2009 | OriginalPaper | Hoofdstuk

Wb 3 Veranderingsdoelen

Auteurs : A. van Dam, C.A. van Tilburg, P. Steenkist, M. Buisman

Gepubliceerd in: Niet meer door het lint

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Bij het formuleren van behandeldoelen staat de hulpvraag van de cliënt centraal. De hulpvraag is echter niet per defi nitie hetzelfde als de klacht waarmee men zich tot de hulpverlening wendt. Korrelboom en Ten Broeke (2004) schrijven dat ‘het een valkuil is om vanuit de klacht automatisch een hulpvraag te formuleren’. Ook zij stellen dat de hulpvraag moet aansluiten bij de behoeften en doelstellingen van de cliënt. Bovendien moet het gestelde doel ook haalbaar en realistisch zijn. Dit betekent dat de cliënt zich bewust moet zijn van de consequenties van gedragsverandering. Hij moet bereid en in staat zijn tot investeren hierin. Onrealistische doelen zullen daarom al snel leiden tot frustratie en drop-out.

Metagegevens
Titel
Wb 3 Veranderingsdoelen
Auteurs
A. van Dam
C.A. van Tilburg
P. Steenkist
M. Buisman
Copyright
2009
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-7301-7_15