2009 | OriginalPaper | Hoofdstuk
Wb 3 Veranderingsdoelen
Auteurs : A. van Dam, C.A. van Tilburg, P. Steenkist, M. Buisman
Gepubliceerd in: Niet meer door het lint
Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum
Bij het formuleren van behandeldoelen staat de hulpvraag van de cliënt centraal. De hulpvraag is echter niet per defi nitie hetzelfde als de klacht waarmee men zich tot de hulpverlening wendt. Korrelboom en Ten Broeke (2004) schrijven dat ‘het een valkuil is om vanuit de klacht automatisch een hulpvraag te formuleren’. Ook zij stellen dat de hulpvraag moet aansluiten bij de behoeften en doelstellingen van de cliënt. Bovendien moet het gestelde doel ook haalbaar en realistisch zijn. Dit betekent dat de cliënt zich bewust moet zijn van de consequenties van gedragsverandering. Hij moet bereid en in staat zijn tot investeren hierin. Onrealistische doelen zullen daarom al snel leiden tot frustratie en drop-out.