Skip to main content
Top

24-04-2024

Wat ouders willen van een diagnostisch rapport over autisme: een onderzoek met interviews bij ouders die binnenkomen bij een diagnostisch centrum voor neurobiologische ontwikkelingsstoornissen

Auteurs: Alexander C. Wilson, Stef Gunn

Gepubliceerd in: Gezinstherapie Wereldwijd

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Diagnostische rapporten zijn een belangrijk product van diagnostische centra voor autisme. Toch is er weinig bekend over de wensen van de belangrijkste betrokkenen, zoals de wensen van gezinnen, over de inhoud van die rapporten. In dit project namen dertig ouders wier kind of jongere recent was onderzocht bij een diagnostisch centrum voor autisme in het noordoosten van Engeland – en die daar de diagnose autisme had gekregen –, deel aan een telefonisch interview, met de bedoeling te onderzoeken wat ouders willen van een rapport. De interviews werden geanalyseerd met behulp van thematische analyse. Dit leverde tien belangrijke aanbevelingen voor de rapporten op. De ouders gaven aan behoefte te hebben aan een gedetailleerd, evenwichtig, tactvol geschreven rapport. Ze benadrukten dat rapporten toegankelijk en duidelijk gestructureerd moeten zijn. Om de toegankelijkheid van de rapporten te verbeteren, is het wellicht nuttig om daarin te openen met een samenvatting van de hoofdpunten, gericht op ouders; om de structuur van het rapport te verduidelijken met goede markeringen; en om een beschrijving te geven van wat er tijdens het diagnostiekproces precies is gebeurd. Verder stelden de ouders prijs op praktische, op maat gesneden aanbevelingen die uitgaan van de sterke punten en de problemen van hun kind. In toekomstig onderzoek kunnen ook de standpunten worden bekeken van gezinnen die in aanraking komen met andere hulpverleningsinstanties voor andere groepen cliënten (bijv. gezinnen van peuters en kleuters met een autismediagnose), en standpunten van andere betrokkenen zoals scholen, verwijzers en mensen met autisme.
Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Literatuur
go back to reference Lord, C., Rutter, M., DiLavore, P. C., Risi, S., Gotham, K., & Bishop, S. L. (2012). Autism diagnostic observation schedule (2e druk.). Western Psychological Services. Lord, C., Rutter, M., DiLavore, P. C., Risi, S., Gotham, K., & Bishop, S. L. (2012). Autism diagnostic observation schedule (2e druk.). Western Psychological Services.
go back to reference National Institute for Health and Care Excellence (2011). Autism spectrum disorder in under 19s: Recognition, referral and diagnosis. Clinical Guideline 128. National Institute for Health and Care Excellence (2011). Autism spectrum disorder in under 19s: Recognition, referral and diagnosis. Clinical Guideline 128.
go back to reference World Health Organization (1993). The ICD-10 classification of mental and behavioural disorders World Health Organization (1993). The ICD-10 classification of mental and behavioural disorders
Metagegevens
Titel
Wat ouders willen van een diagnostisch rapport over autisme: een onderzoek met interviews bij ouders die binnenkomen bij een diagnostisch centrum voor neurobiologische ontwikkelingsstoornissen
Auteurs
Alexander C. Wilson
Stef Gunn
Publicatiedatum
24-04-2024
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Gezinstherapie Wereldwijd
Print ISSN: 1566-0206
Elektronisch ISSN: 1876-5874
DOI
https://doi.org/10.1007/s12440-024-00221-y