Skip to main content
Top

2021 | OriginalPaper | Hoofdstuk

4. Wat kan de beklaagde zorgverlener overkomen?

Auteurs : Prof. dr. Hans Brölmann, Dr. Mariëlle van Pampus

Gepubliceerd in: Handboek openheid na incidenten in de zorg

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Naast de patiënt kan ook de zorgverlener die bij een incident, calamiteit of juridisch conflict is betrokken getraumatiseerd zijn en te maken hebben met gevoelens van verdriet, angst en schuld. Alhoewel dit in slechts een minderheid van de gevallen ontspoort in een depressie, burn-out of langdurig ziekteverzuim, kan de betrokken zorgverlener met recht een tweede slachtoffer (second victim) worden genoemd. In de meeste gevallen verdwijnen de klachten indien de zorgverlener in voldoende mate zijn hart kan luchten tegenover familie en vrienden. Hij doorloopt dan de posttraumatische stadia die door Scott zijn beschreven: chaos, piekeren, herstel van persoonlijke integriteit, doorstaan van onderzoek naar het incident, hulp op het emotionele vlak en voortzetting van de loopbaan. Als de zorgverlener in een open sfeer kan bijdragen aan verbetering van de kwaliteit van zorg, verkleint dit de kans op herhaling van het incident en vergroot dit de kans op herstel van de second-victimverschijnselen. 
Metagegevens
Titel
Wat kan de beklaagde zorgverlener overkomen?
Auteurs
Prof. dr. Hans Brölmann
Dr. Mariëlle van Pampus
Copyright
2021
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2689-1_4