Skip to main content
Top

2021 | OriginalPaper | Hoofdstuk

3. Wat kan de patiënt na een incident overkomen?

Auteur : Prof. dr. Hans Brölmann

Gepubliceerd in: Handboek openheid na incidenten in de zorg

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Wie het slachtoffer is van schade heeft behoefte aan een verklaring voor het onheil dat hem overkomen is. Dit is een universele reactie. Wie kent niet de opkomende boosheid na het struikelen over een losliggende stoeptegel? Kan de gemeente de trottoirs niet beter onderhouden? In de zorg zijn incidenten al snel aanleiding de pijlen op de zorgverlener te richten, ook als achteraf blijkt dat deze geen blaam treft. Dit is alleszins begrijpelijk en maakt deel uit van de verwerking van tegenslag. De zorgverlener dient zich hiervan bewust te zijn en niet in de verdediging te schieten als de patiënt en diens naasten hem kritisch bevragen of zelfs beschuldigen. Een verdedigende opstelling verhindert de zorgverlener zich in de toestand van de patiënt te verplaatsen, empathisch te zijn en zich toetsbaar op te stellen. De patiënten en naasten voelen zich dan niet gehoord en een juridisch escalatie van het conflict ligt op de loer. 
Metagegevens
Titel
Wat kan de patiënt na een incident overkomen?
Auteur
Prof. dr. Hans Brölmann
Copyright
2021
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2689-1_3