Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg 3/2013

01-06-2013

‘Wat fijn, een nieuwe JGZ-richtlijn!’

Auteur: M.T. Straver-Kramer

Gepubliceerd in: JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg | Uitgave 3/2013

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Implementatie van JGZ-richtlijnen is een proces dat in stappen wordt doorlopen, met in elke stap mogelijkheden voor deskundigheidsbevordering. Richtlijnen implementeren zich dan ook niet vanzelf. Bij de implementatie van richtlijnen neemt de kwaliteit van scholing toe als diverse aspecten van leren een plaats krijgen in de verschillende fasen van de implementatie van een JGZ-richtlijn. Voor stafmedewerkers, scholingsfunctionarissen en management is het een uitdaging binnen het kader van deskundigheidsbevordering alle fasen van een implementatieproces een plaats te geven. Bij een goede organisatorische inbedding van het implementatieproces kan de kwaliteitscyclus beter worden geborgd.

Literatuur
  1. Nederlands Centrum Jeugdgezondheid. Notitie ‘Richtlijnen Jeugdgezondheidszorg’. Procedures rond ontwikkeling, implementatie en onderhoud van richtlijnen jeugdgezondheidszorg. Utrecht: Nederlands Centrum Jeugdgezondheid; 2012.
  2. Fleuren MAH, Jong ORW de. Basisvoorwaarden voor implementatie en borging van de standaarden JGZ. Leiden: TNO Kwaliteit van Leven; 2006.
  3. Hulscher M, Wensing M, Grol R. Effectieve implementatie: theorieën en strategieën. Den Haag: ZonMw, 2000.
  4. Bijkerk L, Heide W van. Het gaat steeds beter. Activerende werkvormen voor de opleidingspraktijk. Houten: Bohn Stafleu van Loghum; 2006.
  5. Kallenberg A. Leren (en) doceren in het hoger onderwijs. Utrecht: Lemma; 2006.
  6. Straver-Kramer M. Wanneer leidt kwaliteit van scholing tot effectief leren van de professional? Onderzoek naar de kwaliteit van interne scholing in relatie tot de professionaliteit en tevredenheid van jeugdverpleegkundigen van Thebe Jeugdgezondheidszorg. Nijmegen: Hogeschool Arnhem Nijmegen; 2010.
  7. Grol M, Wensing M. Implementatie. Effectieve verbetering van de patiëntenzorg. Maarssen: Elsevier Gezondheidszorg, 2006.
  8. Effectieve en duurzame implementatie in de jeugdzorg; Een literatuurrapportage over belemmerende en bevorderende factoren op interventies in de jeugdzorg (2008). Geraadpleegd op 23 februari 2013. Beschikbaar via: http://​www.​nji.​nl/​publicaties/​Effectieve_​en_​duurzame_​implementatie_​in_​de_​jeugdzorg.​pdf.
  9. ZonMw. (2010). Nederlandse organisatie voor gezondheidsonderzoek en zorginnovatie. Geraadpleegd op 18 maart 2010. Beschikbaar via: http://​www.​zonmw.​nl/​nl/​implementatie/​implementatieken​nis.
  10. KNMG. Herregistratie sociaal geneeskundigen. Beschikbaar via: http://​knmg.​artsennet.​nl/​Opleiding-en-Registratie/​RGS-1/​Sociaal-geneeskundige-3.​htm. Geraadpleegd op 27 februari 2013.
  11. Haan E de. Leren met collega’s. Praktijkboek intercollegiale consultatie. Assen: Van Gorcum; 2009.
Metagegevens
Titel
‘Wat fijn, een nieuwe JGZ-richtlijn!’
Auteur
M.T. Straver-Kramer
Publicatiedatum
01-06-2013
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg / Uitgave 3/2013
Print ISSN: 1567-8644
Elektronisch ISSN: 1876-598X
DOI
https://doi.org/10.1007/s12452-013-0021-8

Andere artikelen Uitgave 3/2013

JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg 3/2013 Naar de uitgave