01-09-2013 | Artikelen
Vrijwillig mentoraat voorkomt schooluitval
Gepubliceerd in: Jeugdbeleid | Uitgave 3/2013
Log in om toegang te krijgenSamenvatting
Persoonlijke aandacht van een vrijwillige mentor helpt jongeren om een goede start te maken in het voortgezet onderwijs. De mentorprojecten van School’s cool, die inmiddels op meerdere plaatsen in Nederland actief zijn, hebben als doel kwetsbare basisschoolleerlingen die naar het voortgezet onderwijs gaan door middel van positieve aandacht van een mentor steun te geven bij zowel het begrijpen van de lesstof als hun sociale vorming.
Het gaat vaak om leerlingen uit laaggeschoolde milieus. Gebrek aan inzicht in wat nodig is om goed op school te presteren al dan niet in combinatie met sociale of persoonlijke problemen zijn de ontwikkelingsrisico‘s waar mentoraat op inspeelt. Een meerjarige effectevaluatie van het mentorproject School‘s cool in de stad Utrecht, uitgevoerd door onderzoeksbureau Noorda en Co, laat met interessante uitkomsten de meerwaarde van mentoring voor deze brugklassers zien. Na een concrete schets van wat mentoraat van School’s cool inhoudt en hoe dat in Utrecht is georganiseerd, volgt een uiteenzetting van de onderzoeksbevindingen. Deze bijdrage eindigt met enkele adviezen voor lokaal jeugdbeleid.