Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Vakblad Sociaal Werk 2/2008

01-04-2008 | Gameverslaving

Virtueel versus werkelijk

Het gevaar van gameverslaving

Auteur: Willeke Koppenol

Gepubliceerd in: Vakblad Sociaal Werk | Uitgave 2/2008

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Veel jongeren spelen wel eens een spelletje op internet. Voor de meeste gamers is het een hobby. Maar er zit ook een schaduwkant aan het spelen van games: verslaving. Juist omdat veel games 24 uur per dag doorgaan, ook als je niet meespeelt, zijn ze verslavend. Over gameverslaving is weinig bekend, maar maatschappelijk werkers krijgen er de komende jaren zonder twijfel meer mee te maken.
Literatuur
go back to reference Bergmans, E. (2006), ‘Afkicken van computergames’, in: NRC Handelsblad, 28 juni 2006. Bergmans, E. (2006), ‘Afkicken van computergames’, in: NRC Handelsblad, 28 juni 2006.
go back to reference Brown, R.I.F. (1991). ‘Gaming, gambling and other addictive play’, in: Kerr, J.H. and M.J. Apter, Adult play: a reversal theory approach. Amsterdam: Swets & Zeitlinger, pp. 101-118. Brown, R.I.F. (1991). ‘Gaming, gambling and other addictive play’, in: Kerr, J.H. and M.J. Apter, Adult play: a reversal theory approach. Amsterdam: Swets & Zeitlinger, pp. 101-118.
go back to reference Chak, K. and L. Leung (2004), ‘Shyness and locus of control as predictors of internet addiction and internet use’, in: CyberPsychology & Behavior, jg. 7, nr. 5, pp. 559-570. Chak, K. and L. Leung (2004), ‘Shyness and locus of control as predictors of internet addiction and internet use’, in: CyberPsychology & Behavior, jg. 7, nr. 5, pp. 559-570.
go back to reference Grüsser, S., Thalemann, R. (2006), ‘Exzessieves Computerspielen. Eine Verhaltenssucht?’, in: Med Welt, 03-2006, Grüsser, S., Thalemann, R. (2006), ‘Exzessieves Computerspielen. Eine Verhaltenssucht?’, in: Med Welt, 03-2006,
go back to reference Hospes, C. (2007), ‘Mijn kind, de game junkie’, in: LINDA Magazine, maart 2007. Hospes, C. (2007), ‘Mijn kind, de game junkie’, in: LINDA Magazine, maart 2007.
go back to reference IVO (2006), Monitoronderzoek Internet en Jongeren. IVO (2006), Monitoronderzoek Internet en Jongeren.
go back to reference Lemmens, J.S. (2007), Gameverslaving. Amsterdam: SWP. Lemmens, J.S. (2007), Gameverslaving. Amsterdam: SWP.
go back to reference Plusquellec, M. (2000), ‘Are virtual worlds a threat to the mental health of children and adolescents?’, in: Archives of Pediatrics, jg. 7, nr. 2, pp. 209-10. Plusquellec, M. (2000), ‘Are virtual worlds a threat to the mental health of children and adolescents?’, in: Archives of Pediatrics, jg. 7, nr. 2, pp. 209-10.
go back to reference Suler, J. (2004). ‘Computer and Cyberspace “Addiction” ’, in: International Journal of Applied Psychoanalytic Studies jg. 1, nr. 4, pp. 359-362. Suler, J. (2004). ‘Computer and Cyberspace “Addiction” ’, in: International Journal of Applied Psychoanalytic Studies jg. 1, nr. 4, pp. 359-362.
Metagegevens
Titel
Virtueel versus werkelijk
Het gevaar van gameverslaving
Auteur
Willeke Koppenol
Publicatiedatum
01-04-2008
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Vakblad Sociaal Werk / Uitgave 2/2008
Print ISSN: 2468-7456
Elektronisch ISSN: 2468-7464
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03076797

Andere artikelen Uitgave 2/2008

Vakblad Sociaal Werk 2/2008 Naar de uitgave

Boekwerk

Visie

Wetten en regels

Het contract

Klaar voor de start?

Schuldenvrij