Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Jeugdbeleid 4/2012

01-12-2012 | Thema

Van het pad af raken zonder de weg kwijt te raken

Auteurs: Prof.dr. Hein van Duivenboden, Drs. José Rijnen

Gepubliceerd in: Jeugdbeleid | Uitgave 4/2012

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De Jeugdwet lijkt niet het meest optimale medicijn, zo stellen Hein van Duivenboden en José Rijnen, maar zij zien toch ook kansen in de transitie. In dit artikel gaan ze in op zeven ‘kansgebieden’. Zo zouden bijvoorbeeld de maatschappelijke organisaties zich meer maatschappelijk moeten organiseren. De bereidheid daartoe is aanwezig bij bestuurders in de jeugdzorg, maar de juiste wettelijke randvoorwaarden ontbreken nog. Bij deze samenwerking is het wel van belang dat de jeugdzorgbestuurders en -medewerkers in die samenwerking kunnen omgaan met de logica van andere partijen.
Zij vinden de uitspraak van Clarijs dat het ‘volkomen anders’ moet, alleszins gerechtvaardigd, en zien daartoe kansen. Dat we waarschijnlijk te maken krijgen met een stabiel en goedgehumeurd kabinet, maakt bepaalde toekomstplannen voor de jeugdzorg zelfs reëel.
Voetnoten
1
Samenkracht wordt door het Comité WIJeindhoven (2011) als volgt geduid: ‘Eigen kracht stoelt op kracht binnen (informele) netwerken en kracht binnen de maatschappij: ‘samenkracht’. Als de burger iets van zijn overheid mag verwachten, dan mag die overheid ook iets van zijn burgers verwachten.’
 
2
Deze opsomming vanuit Eindhoven staat uiteraard niet op zichzelf. Zo hanteren de gemeentesecretarissen van de 100.000-plus gemeenten ‘als leidende principes’ bij innovaties onder meer dat eigen verantwoordelijkheid van ouders en kinderen voorop staan; vrijwillige inzet voor professionele inzet gaat; preventie voor zorg; lichte zorg voor zware zorg; zware ambulante zorg voor intramurale zorg; en intramurale zorg voor repressie (Huitink et al., 2010).
 
3
Zo werken in Eindhoven de welzijnskoepel Lumens Groep en De Combinatie Jeugdzorg samen, bestaat netwerkorganisatie WIJ in Breda (zie www.​wijbegintbijjou.​nl) uit samenwerking tussen vrijwilligers, professionals en docenten en werkt zij onder meer samen met MEE Breda West-Brabant en IMW. In beide steden zijn de uitgangpunten voor dienstverlening de vragen en behoeften van de (kwetsbare) inwoners zelf en streven de instellingen ernaar zich te ontwikkelen van aanbodgerichte naar vraaggerichte organisaties. Zie ook Gemeente Breda (2010) en www.​eindhoven.​nl/​gemeente/​beleid/​wijeindhoven.
 
4
Aldus Léon Wever, directeur Jeugd van het ministerie van VWS, tijdens de Conferentie ‘De Transitie op de rails’, Utrecht, 28 september 2012.
 
5
Er zijn echter ook kanttekeningen te zetten bij de populariteit van de frontliniewerkers-nieuwe-stijl. Gilthay Veth (2009) schrijft: ‘Vele ‘best persons’ die wij spraken ervaren het als slopend om altijd tegen de stroom in te zwemmen.(…) Er bestaat frustratie over de opportunistische overheid bij wie het gaat om kortetermijndoelstellingen en de scoringsdrang van politici. Doorvragend op deze frustratie blijkt de grootste pijn zich te bevinden op het gebrek aan erkenning van de werkwijze en resultaten van de projecten. Om maar eens een cliché te gebruiken: het gebrek aan respect. In wezen wordt door onze ‘best persons’ uitgesproken dat men de status van ‘laboratorium’ of ‘experiment’ of ‘pilot’ zat is. Men heeft het gevoel opofferbaar te zijn, zodat er ruimte geboden kan worden aan nieuwe ‘innovatieve en vernieuwende projecten’ als een volgende generatie laboratoria’.
 
Literatuur
go back to reference Berends, I.E., E. E. Campbell, E. Wijgergangs & B. Bijl (2010). Bescherming bekeken. Een onderzoek naar ontwikkelingen en regionale verschillen in het aantal ondertoezichtstellingen en machtigingen uithuisplaatsing. Duivendrecht: PI Research. Berends, I.E., E. E. Campbell, E. Wijgergangs & B. Bijl (2010). Bescherming bekeken. Een onderzoek naar ontwikkelingen en regionale verschillen in het aantal ondertoezichtstellingen en machtigingen uithuisplaatsing. Duivendrecht: PI Research.
go back to reference Berg, Y. van, den, Hover, J. Loos, P. van;Wever, Y., (2009). Combinaties van zorg bij jeugdigen. Den Haag: B & A. Berg, Y. van, den, Hover, J. Loos, P. van;Wever, Y., (2009). Combinaties van zorg bij jeugdigen. Den Haag: B & A.
go back to reference Boer, N. de, & J. van, der Lans (2011). Burgerkracht. De toekomst van het sociaal werk in Nederland. Den Haag: RMO. Boer, N. de, & J. van, der Lans (2011). Burgerkracht. De toekomst van het sociaal werk in Nederland. Den Haag: RMO.
go back to reference Jeugdzorg Nederland (2011). Brancherapportage 2010. Utrecht: Jeugdzorg Nederland. Jeugdzorg Nederland (2011). Brancherapportage 2010. Utrecht: Jeugdzorg Nederland.
go back to reference Brink, G. van den (2008). De beste krachten zoeken, vinden en…ook inzetten! Projectvoorstel voor Nicis. Tilburg: Universiteit van Tilburg. Brink, G. van den (2008). De beste krachten zoeken, vinden en…ook inzetten! Projectvoorstel voor Nicis. Tilburg: Universiteit van Tilburg.
go back to reference Clarijs, René (2012). De dreigende beleidsklucht van de transitie jeugdzorg. De olifant in de kamer van het Nederlandse jeugdbeleid. In: Jeugdbeleid, 2012, 3, p. 145-167. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Clarijs, René (2012). De dreigende beleidsklucht van de transitie jeugdzorg. De olifant in de kamer van het Nederlandse jeugdbeleid. In: Jeugdbeleid, 2012, 3, p. 145-167. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Comité WIJeindhoven (2011). Eindhoven, de sociaalste – ontwikkeling van samenkracht. Eindhoven: Gemeente Eindhoven. Comité WIJeindhoven (2011). Eindhoven, de sociaalste – ontwikkeling van samenkracht. Eindhoven: Gemeente Eindhoven.
go back to reference Duivenboden, H.P.M. van, E.J.Th. van Hout, C.J. van Montfort en J.C. Vermaas (red.) (2009). Verbonden verantwoordelijkheden in het publieke domein. Den Haag: Lemma. Duivenboden, H.P.M. van, E.J.Th. van Hout, C.J. van Montfort en J.C. Vermaas (red.) (2009). Verbonden verantwoordelijkheden in het publieke domein. Den Haag: Lemma.
go back to reference Frissen, P., Ph. M. Karré en M. van der Steen (2011). Zorg door de staat. Gevolgen van gemeentelijke keuzes in de JGZ. Een essay in opdracht van ActiZ. Den Haag: NSOB. Frissen, P., Ph. M. Karré en M. van der Steen (2011). Zorg door de staat. Gevolgen van gemeentelijke keuzes in de JGZ. Een essay in opdracht van ActiZ. Den Haag: NSOB.
go back to reference Gemeente Amsterdam (2012). Een innovatief en alternatief functioneel ontwerp. Jeugdzorg 3.0. Amsterdam: Gemeente Amsterdam. Gemeente Amsterdam (2012). Een innovatief en alternatief functioneel ontwerp. Jeugdzorg 3.0. Amsterdam: Gemeente Amsterdam.
go back to reference Gemeente Breda (2011). Kwetsbare Bredanaars en dienstverlening IMW, MEE en WIJ in 2010. Breda: Gemeente Breda. Gemeente Breda (2011). Kwetsbare Bredanaars en dienstverlening IMW, MEE en WIJ in 2010. Breda: Gemeente Breda.
go back to reference Giltay Veth, Daniël (2009). Het rendement van zalmgedrag. De projectencarrousel ontleed. Den Haag: Nicis Institute. Giltay Veth, Daniël (2009). Het rendement van zalmgedrag. De projectencarrousel ontleed. Den Haag: Nicis Institute.
go back to reference Hartman, C. en P. Tops (2005). Frontlijnsturing. Uitvoering op de publieke werkvloer van de stad. Den Haag: STIP. Hartman, C. en P. Tops (2005). Frontlijnsturing. Uitvoering op de publieke werkvloer van de stad. Den Haag: STIP.
go back to reference Huitink, Henk, Maarten Schurink e.a. (2010). Sterkere steden en evenwichtige overheidsfinanciën: een discussiebijdrage uit de kring van de gemeentesecretarissen van de 100.000+ steden. Amersfoort/Dordrecht. Huitink, Henk, Maarten Schurink e.a. (2010). Sterkere steden en evenwichtige overheidsfinanciën: een discussiebijdrage uit de kring van de gemeentesecretarissen van de 100.000+ steden. Amersfoort/Dordrecht.
go back to reference Klaveren, S.M. van en E.P. Poortvliet (2012). Vrijwillig maar niet vrijblijvend. Naar een actiever vrijwilligersbeleid. Een onderzoek in opdracht van Rekenkamercommissie Eindhoven. Zoetermeer: Research voor Beleid. Klaveren, S.M. van en E.P. Poortvliet (2012). Vrijwillig maar niet vrijblijvend. Naar een actiever vrijwilligersbeleid. Een onderzoek in opdracht van Rekenkamercommissie Eindhoven. Zoetermeer: Research voor Beleid.
go back to reference Kos, S. (2011). Bestuurlijke samenwerking in de jeugdzorg. Masterscriptie Publiek Management. Utrecht: Utrechtse School voor Bestuurs- en Organisatiewetenschap. Kos, S. (2011). Bestuurlijke samenwerking in de jeugdzorg. Masterscriptie Publiek Management. Utrecht: Utrechtse School voor Bestuurs- en Organisatiewetenschap.
go back to reference Kuunders, M., de Wilde, E.J. en Zwikker, N. (2009). Hoeveel jeugdigen krijgen zorg in de jeugdzorg? Utrecht: NJi. Kuunders, M., de Wilde, E.J. en Zwikker, N. (2009). Hoeveel jeugdigen krijgen zorg in de jeugdzorg? Utrecht: NJi.
go back to reference Lans, J. van der (2011). Loslaten, vertrouwen, verbinden. Over burgers en binding. Alkmaar: Bejo print. Lans, J. van der (2011). Loslaten, vertrouwen, verbinden. Over burgers en binding. Alkmaar: Bejo print.
go back to reference Loos, P. van der, J. Rijnen, J. Hoogenbosch, M. Melis en V. de (2011). Provinciale jeugdzorg in cijfers. Een onderzoek naar de vraag naar de provinciaal gefinancierde jeugdzorg in de provincies Friesland, Noord-Brabant en Zeeland en het stadsgewest Haaglanden voor de periode 2007, 2008 en 2009. Den Haag: B & A. Loos, P. van der, J. Rijnen, J. Hoogenbosch, M. Melis en V. de (2011). Provinciale jeugdzorg in cijfers. Een onderzoek naar de vraag naar de provinciaal gefinancierde jeugdzorg in de provincies Friesland, Noord-Brabant en Zeeland en het stadsgewest Haaglanden voor de periode 2007, 2008 en 2009. Den Haag: B & A.
go back to reference Ministeries van VWS en van Justitie en Veiligheid (2012). Memorie van Toelichting Conceptwetsvoorstel Jeugdwet. Den Haag, 18 juli 2012. Ministeries van VWS en van Justitie en Veiligheid (2012). Memorie van Toelichting Conceptwetsvoorstel Jeugdwet. Den Haag, 18 juli 2012.
go back to reference Montfoort, A. van (2008). Professionaliteit en nuchterheid in jeugdzorg en jeugdbeleid. Leiden: Hogeschool Leiden. Montfoort, A. van (2008). Professionaliteit en nuchterheid in jeugdzorg en jeugdbeleid. Leiden: Hogeschool Leiden.
go back to reference Nunen, J. van (2012). ‘Welzijn is geen markt, Lumens gooit het roer om’. In: Eindhovens Dagblad, 6 september 2012. Nunen, J. van (2012). ‘Welzijn is geen markt, Lumens gooit het roer om’. In: Eindhovens Dagblad, 6 september 2012.
go back to reference Pommer, E., H. van Kempen en K. Sadiraj (2011). Jeugdzorg in groeifase. Ontwikkelingen in gebruik en kosten van de jeugdzorg. Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau. Pommer, E., H. van Kempen en K. Sadiraj (2011). Jeugdzorg in groeifase. Ontwikkelingen in gebruik en kosten van de jeugdzorg. Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau.
go back to reference Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling (2009). Stem geven aan verankering, over de legitimiteit van maatschappelijke dienstverleners. Den Haag: RMO. Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling (2009). Stem geven aan verankering, over de legitimiteit van maatschappelijke dienstverleners. Den Haag: RMO.
go back to reference Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling (2012). Ontzorgen en normaliseren. Naar een sterke eerstelijns jeugd- en gezinszorg. Den Haag: RMO. Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling (2012). Ontzorgen en normaliseren. Naar een sterke eerstelijns jeugd- en gezinszorg. Den Haag: RMO.
go back to reference Saz-Carranza, A. & F. Longo (2012). Managing Competing Institutional Logics in Public–Private Joint Ventures. In: Public Management Review, 14:3, p. 331–357.CrossRef Saz-Carranza, A. & F. Longo (2012). Managing Competing Institutional Logics in Public–Private Joint Ventures. In: Public Management Review, 14:3, p. 331–357.CrossRef
go back to reference Stevens, J., I. Woittiez, E. Pommer, H. van Kempen, R. Gilsing en E. Zeijl (2008). Verantwoordingsdocument Raming jeugdzorg 2006–2011. Raming gebruik van Provinciaal gefinancierde jeugdzorg en raming gebruik van AMK-diensten. Den Haag: SCP. Stevens, J., I. Woittiez, E. Pommer, H. van Kempen, R. Gilsing en E. Zeijl (2008). Verantwoordingsdocument Raming jeugdzorg 2006–2011. Raming gebruik van Provinciaal gefinancierde jeugdzorg en raming gebruik van AMK-diensten. Den Haag: SCP.
go back to reference Veerman, J.W., T. van Yperen, B. Bijl, H. Ooms en D. Roosma (2008). Praktijkgestuurd effectonderzoek maakt hulpverlening beter. In: Jeugd en Co, nr. 4, p. 8–18.CrossRef Veerman, J.W., T. van Yperen, B. Bijl, H. Ooms en D. Roosma (2008). Praktijkgestuurd effectonderzoek maakt hulpverlening beter. In: Jeugd en Co, nr. 4, p. 8–18.CrossRef
go back to reference Voetee, L., A. Eggebeen, M. van der Krogt, S. Place en A. Wiggers (2010). Kind centraal of cijfers centraal? Wat zeggen de wachtlijstcijfers over de prestaties in de jeugdzorg? Provincie Flevoland. Amsterdam: Randstedelijke Rekenkamer. Voetee, L., A. Eggebeen, M. van der Krogt, S. Place en A. Wiggers (2010). Kind centraal of cijfers centraal? Wat zeggen de wachtlijstcijfers over de prestaties in de jeugdzorg? Provincie Flevoland. Amsterdam: Randstedelijke Rekenkamer.
go back to reference Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (2012). Vertrouwen in Burgers. Amsterdam: AUP. Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (2012). Vertrouwen in Burgers. Amsterdam: AUP.
Metagegevens
Titel
Van het pad af raken zonder de weg kwijt te raken
Auteurs
Prof.dr. Hein van Duivenboden
Drs. José Rijnen
Publicatiedatum
01-12-2012
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Jeugdbeleid / Uitgave 4/2012
Print ISSN: 1873-9482
Elektronisch ISSN: 1876-6056
DOI
https://doi.org/10.1007/s12451-012-0038-z

Andere artikelen Uitgave 4/2012

Jeugdbeleid 4/2012 Naar de uitgave

Redactioneel

Vooraf