Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:
Omslag van het boek

2014 | OriginalPaper | Hoofdstuk

1. Theoretische achtergrond

Auteurs : Marije Kuin, Paulien Peters

Gepubliceerd in: Zelfbeeldtraining voor kinderen en jongeren

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting theoretische achtergrond

In de klinische praktijk worden veelvuldig kinderen met een negatief zelfbeeld gesignaleerd; het is vaak gerelateerd aan het hebben of ontwikkelen van een depressie en wordt gesignaleerd in vele andere psychische stoornissen. Bij gebrek aan effectieve behandelingen gericht op het negatieve zelfbeeld, is in navolging van de Competitive Memory Training voor volwassenen van Korrelboom, de COMET voor kinderen en jongeren ontwikkeld. In dit eerste hoofdstuk wordt de theoretische achtergrond van deze behandeling beschreven. Allereerst wordt de ontwikkeling van het zelfbeeld en van het negatieve zelfbeeld in het algemeen besproken. Daarna wordt ingegaan op de theoretische achtergrond van de COMET en positieve-aandachtstraining. Ook wordt de stand van zaken op het gebied van onderzoek naar de versie voor kinderen en jeugdigen weergegeven. Ten slotte wordt ingegaan op de doelgroep van het protocol en de (contra-)indicaties.
Metagegevens
Titel
Theoretische achtergrond
Auteurs
Marije Kuin
Paulien Peters
Copyright
2014
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-0637-4_1