Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-10-2006 | Original Paper | Uitgave 5/2006

Journal of Youth and Adolescence 5/2006

Testing the Causal Mediation Component of Dodge's Social Information Processing Model of Social Competence and Depression

Tijdschrift:
Journal of Youth and Adolescence > Uitgave 5/2006
Auteurs:
Patrick Pössel, Simone Seemann, Stefanie Ahrens, Martin Hautzinger

Abstract

In Dodge's model of “social information processing” depression is the result of a linear sequence of five stages of information processing (Annu Rev Psychol 44: 559–584, 1993). These stages follow a person's reaction to situational stimuli, such that each stage of information processing mediates the relationship between earlier and later stages. Because support for the social information processing model of depression has mainly come from retrospective examination of the literature (Annu Rev Psychol 44: 559–584, 1993), we conducted a three wave prospective study including 92 adolescents without lifetime or current depression. Depressive symptoms and information processing were assessed by using well established measures employed in previous studies. The social information processing model was supported by cross-sectional results of our study. Based on prospective data we could only partially support the mediation hypotheses of the model. We discuss our unexpected results in light of limitation, including applied measures and sample characteristics.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijf je als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen jouw vak. Met het online abonnement heb je toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kun je op je gemak en wanneer het jou het beste uitkomt verdiepen in jouw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 5/2006

Journal of Youth and Adolescence 5/2006 Naar de uitgave