Skip to main content
Top

2022 | OriginalPaper | Hoofdstuk

8. Terugkoppeling naar de praktijk

Auteurs : Kim Donachie, Leslie Michielsen, Drs. Mirjam Peters

Gepubliceerd in: Hoe maak ik een CAT

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Het verspreiden van informatie over een verandering (disseminatie) leidt niet automatisch tot een duurzame verandering. Voor een succesvolle implementatie is het vaak noodzakelijk een verandering methodisch in te voeren. De PDCA-cyclus van Deming beschrijft de belangrijkste stappen binnen het methodisch implementatieproces. Voorafgaand aan het invoeren van een verandering wordt gestart met een contextanalyse. De belangrijkste kenmerken van de context breng je hiermee in beeld. Denk aan de teamcultuur, de stakeholders, de kosten en baten en belemmerende factoren. Het is belangrijk om bij de invoering van je implementatie rekening te houden met de aandachtspunten van de contextanalyse. Hiervoor heb je implementatiestrategieën. Een concrete planning met actiepunten helpt je om je doelstelling te behalen. Tussentijdse evaluatie op het product en proces maakt het mogelijk om je implementatieplan bij te stellen. Wees je bij het invoeren van een verandering bewust van eventuele weerstand. Zorg dat je deze weestand tijdig herkent, benoemt en bespreekt.
Literatuur
go back to reference Adriaansen, M., & Peters, J. (2018). Leiderschapsontwikkeling van verpleegkundigen (2018de ed.). Bohn Stafleu van Loghum. Adriaansen, M., & Peters, J. (2018). Leiderschapsontwikkeling van verpleegkundigen (2018de ed.). Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Belbin, M. (2004). Belbin team roles. Book Belbin Team Roles. Belbin, M. (2004). Belbin team roles. Book Belbin Team Roles.
go back to reference Bos, J., Harting, E., & Zuiker, P. (2006). Projectmatig creëren 2.0. Scriptum. Hoofdstuk 23 Weerstand, conflicten en tegenslagen. Bos, J., Harting, E., & Zuiker, P. (2006). Projectmatig creëren 2.0. Scriptum. Hoofdstuk 23 Weerstand, conflicten en tegenslagen.
go back to reference Cameron, K. S., & Quinn, R. E. (1999). Onderzoeken en veranderen van organisatiecultuur. Gebaseerd op het model van de concurrerende waarden. Schoonhoven: Academic Service. Cameron, K. S., & Quinn, R. E. (1999). Onderzoeken en veranderen van organisatiecultuur. Gebaseerd op het model van de concurrerende waarden. Schoonhoven: Academic Service.
go back to reference De Caluwe, L., & Vermaak, H. (2003). Learning to change: A guide for organization change agents. Sage. De Caluwe, L., & Vermaak, H. (2003). Learning to change: A guide for organization change agents. Sage.
go back to reference Knoster, T. (1991). Model for Manging Complex Change. In Presentation at TISH Conference. Knoster, T. (1991). Model for Manging Complex Change. In Presentation at TISH Conference.
go back to reference Leary T. (1957). Interpersonal Diagnosis of Personality. A Functional Theory and Methodology for Personality Evaluation (pp. 59-68). New York: The Ronald Press Co. Leary T. (1957). Interpersonal Diagnosis of Personality. A Functional Theory and Methodology for Personality Evaluation (pp. 59-68). New York: The Ronald Press Co.
go back to reference Wensing, M. J. P., & Grol, R. P. T. M. (2017). Implementatie: Effectieve verbetering van de patiëntenzorg. Bohn Stafleu van Loghum.CrossRef Wensing, M. J. P., & Grol, R. P. T. M. (2017). Implementatie: Effectieve verbetering van de patiëntenzorg. Bohn Stafleu van Loghum.CrossRef
go back to reference Cameron, K. S., & Quinn, R. E. (2011). Diagnosing and changing organizational culture: Based on the competing values framework. John Wiley & Sons. Cameron, K. S., & Quinn, R. E. (2011). Diagnosing and changing organizational culture: Based on the competing values framework. John Wiley & Sons.
go back to reference Daamen, W. (2015). Wat werkt bij het implementeren van jeugdinterventies? NJi. Daamen, W. (2015). Wat werkt bij het implementeren van jeugdinterventies? NJi.
go back to reference Fleuren, M. A. H., Wiefferink, C. H., & Paulussen, T. G. W. M. (2002). Belemmerende en bevorderende factoren bij de implementatie van zorgvernieuwingen in organisaties. TNO Preventie en Gezondheid, Divisie Volksgezondheid. Fleuren, M. A. H., Wiefferink, C. H., & Paulussen, T. G. W. M. (2002). Belemmerende en bevorderende factoren bij de implementatie van zorgvernieuwingen in organisaties. TNO Preventie en Gezondheid, Divisie Volksgezondheid.
go back to reference Jansen, I., Joosten, E., & Peters, J. (2018). Innovatie en implementie. In M. Adriaansen & J. Peters (Red.), Leiderschapsontwikkeling van verpleegkundigen (pag. 131–151). Bohn Stafleu van Loghum. Jansen, I., Joosten, E., & Peters, J. (2018). Innovatie en implementie. In M. Adriaansen & J. Peters (Red.), Leiderschapsontwikkeling van verpleegkundigen (pag. 131–151). Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Keuning, D., et al. (2004). Management & Organisatie. Wolters-Noordhoff. Pag. 436–438. Keuning, D., et al. (2004). Management & Organisatie. Wolters-Noordhoff. Pag. 436–438.
go back to reference Pater, L., & Schuurman, M. (2010). Communicatie en Implementatie. Boom Lemma Uitgevers. Pater, L., & Schuurman, M. (2010). Communicatie en Implementatie. Boom Lemma Uitgevers.
go back to reference Stals, K., Yperen, T., Reith, W., & Stams, G. J. (2008). Effectieve en duurzame implementatie in de jeugdzorg. NJi/Universiteit Utrecht. Stals, K., Yperen, T., Reith, W., & Stams, G. J. (2008). Effectieve en duurzame implementatie in de jeugdzorg. NJi/Universiteit Utrecht.
go back to reference Stals, K. (2012). De cirkel is rond: Onderzoek naar succesvolle implementatie van interventies in de jeugdzorg. Universiteit Utrecht. Stals, K. (2012). De cirkel is rond: Onderzoek naar succesvolle implementatie van interventies in de jeugdzorg. Universiteit Utrecht.
go back to reference Vermaak, H. (2002). Veranderkunde in zeven vragen. Holland Management Review, (84). Vermaak, H. (2002). Veranderkunde in zeven vragen. Holland Management Review, (84).
go back to reference Vermaak, H. (2006). Kleurendenken; themameeting digitale werkvloer, handout 16 november 2006. Vermaak, H. (2006). Kleurendenken; themameeting digitale werkvloer, handout 16 november 2006.
go back to reference Vermaak, H., & De Caluwé, L. (2019). Leren veranderen. Kennis voor veranderaars in opleiding en praktijk. Management Impact. Vermaak, H., & De Caluwé, L. (2019). Leren veranderen. Kennis voor veranderaars in opleiding en praktijk. Management Impact.
Metagegevens
Titel
Terugkoppeling naar de praktijk
Auteurs
Kim Donachie
Leslie Michielsen
Drs. Mirjam Peters
Copyright
2022
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2735-5_8