Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 1/2003

01-03-2003 | Ten geleide

Ten geleide

Auteur:    

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 1/2003

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Meten is weten en de verwondering staat aan de wieg van de wetenschap. Prachtige uitgangspunten, maar is dat in de praktijk bij ons ook zo? Met de komst van het meten lijkt de verwondering geschrapt te zijn. We tellen het aantal symptomen en stellen de diagnose. Daarna gebruiken we voor de behandeling formulieren, waarin staat wat wanneer gezegd moet worden. Het protocol. Tenminste, dat is de toekomst. Zo moet het worden, door sommigen toegejuicht, door anderen gevreesd. Deze vooruitzichten hebben alles te maken met de keuze om de wetenschap een steeds belangrijker rol in ons werk te laten spelen. Toch is het zeer de vraag of het tellen van symptomen en het volgen van een protocol de juiste invulling van 'wetenschappelijk' is. Een voorbeeld: het systeem van de DSM om diagnosen te stellen is winst, omdat nu geen idiosyncratische diagnosen meer gesteld worden, die vaak alleen door de diagnosticus zelf volledig begrepen worden – of zelfs dat niet.
Metagegevens
Titel
Ten geleide
Auteur
   
Publicatiedatum
01-03-2003
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 1/2003
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03059489

Andere artikelen Uitgave 1/2003

Kind & Adolescent Praktijk 1/2003 Naar de uitgave