Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 1/2003

01-03-2003 | In de wandelgang

ADHD, een overzicht van behandelprogramma’s

Auteur: Drs. Esther L. ten Brink

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 1/2003

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Kinderen met ADHD vragen om een intensieve behandeling op alle leeftijden. Ouders en leerkrachten worden vaak als mediator in de behandeling ingezet. Zij leren specifieke (opvoedings)vaardigheden in bijvoorbeeld een groepsoudertraining of bijscholingscursus. Het kind krijgt, veelal naast medicatie, een eigen training. Ook voor broertjes en zusjes zijn er al programma’s in ontwikkeling. Van de diverse behandelprogramma’s wordt in dit artikel een overzicht gegeven.
Literatuur
go back to reference Bakker, 1., Blokland, G., & Wijnen, H. (red.) (2001). Bakker, 1., Blokland, G., & Wijnen, H. (red.) (2001).
go back to reference Samen delen. Methodiek voor opvoedingsondersteuning in groepen. Utrecht: NIZW Uitgeverij. Samen delen. Methodiek voor opvoedingsondersteuning in groepen. Utrecht: NIZW Uitgeverij.
go back to reference Barkley, RA (1998). Opstandige kinderen. Lisse: Barkley, RA (1998). Opstandige kinderen. Lisse:
go back to reference Druktemakers, in acht stappen naar beter gedrag van uw kind met ADHD. Lisse: Swets & Zeitlinger Blokland, G., Hennik, T. (2000). Drukke kinderen. Druktemakers, in acht stappen naar beter gedrag van uw kind met ADHD. Lisse: Swets & Zeitlinger Blokland, G., Hennik, T. (2000). Drukke kinderen.
go back to reference Brink, E.,L. ten (1998). Hoe kleiner hoe fijner, opvoedingsvaardigheden voor ouders van peuters en kleuters. Doetinchem: Graviant educatieve uitgaven. Brink, E.,L. ten (1998). Hoe kleiner hoe fijner, opvoedingsvaardigheden voor ouders van peuters en kleuters. Doetinchem: Graviant educatieve uitgaven.
go back to reference Brink, E.L.ten (2003). Pubers met ADHD, een oudertrainingsprogramma. Lisse: Swets & Zeitlinger. Brink, E.L.ten (2003). Pubers met ADHD, een oudertrainingsprogramma. Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Brink, E.L.ten, Cornelius, E., Hinfelaar, M. (2003). Brink, E.L.ten, Cornelius, E., Hinfelaar, M. (2003).
go back to reference Ho stop, hoe lossen we het op? trainingsprogramma voor leerkrachten, (in ontwikkeling) bij Riagg Zaanstreek Waterland jeugdafdeling. Ho stop, hoe lossen we het op? trainingsprogramma voor leerkrachten, (in ontwikkeling) bij Riagg Zaanstreek Waterland jeugdafdeling.
go back to reference Collot d’Escury-Koenigs, A. (1988). Het Blauwe Boek: rollenspelen voor kleuters. Amsterdam, Lisse: Collot d’Escury-Koenigs, A. (1988). Het Blauwe Boek: rollenspelen voor kleuters. Amsterdam, Lisse:
go back to reference Eenhoorn, A.E. (1998). Samen met Joep Loep sporen na speuren. Doetinchem: Graviant educatieve uitgaven. Eenhoorn, A.E. (1998). Samen met Joep Loep sporen na speuren. Doetinchem: Graviant educatieve uitgaven.
go back to reference Jacobs, G., Muller, N., & Brink, E., ten (2001). Uit de knoop. Rationeel-emotieve therapie en andere cognitieve gedragstherapieën bij kinderen en adolescenten. Houten/Diegem: Bohn Stafleu Van Loghum. Jacobs, G., Muller, N., & Brink, E., ten (2001). Uit de knoop. Rationeel-emotieve therapie en andere cognitieve gedragstherapieën bij kinderen en adolescenten. Houten/Diegem: Bohn Stafleu Van Loghum.
go back to reference Jouwe, J.J., Freriks, C & Elzer, M.J.(1997). Jouwe, J.J., Freriks, C & Elzer, M.J.(1997).
go back to reference Programma Alternatieve denkstrategieën (PAD). Handboek voor ouders. Utrecht: Seminarium voor Orthopedagogiek/ Hogeschool Midden Nederland. Programma Alternatieve denkstrategieën (PAD). Handboek voor ouders. Utrecht: Seminarium voor Orthopedagogiek/ Hogeschool Midden Nederland.
go back to reference Koning, A., Krol, R.J. van, Weller, S.D, Burghouts, T. & Oosterbaan, H. (1997). Remweg!. fen trainingsprogramma voor opvoeders van impulsieve, drukke kinderen met aandachtsproblemen. Doetinchem: Koning, A., Krol, R.J. van, Weller, S.D, Burghouts, T. & Oosterbaan, H. (1997). Remweg!. fen trainingsprogramma voor opvoeders van impulsieve, drukke kinderen met aandachtsproblemen. Doetinchem:
go back to reference Kloet, A., de (2000). Opvoeden: Zo! Plus. Den Haag: Sophia Centra voor Revalidatie. Kloet, A., de (2000). Opvoeden: Zo! Plus. Den Haag: Sophia Centra voor Revalidatie.
go back to reference Kuiper, M. (1998). Doerakken. Cursus voor ouders met drukke kinderen van 0 – 4 jaar. Tilburg: GGZ Midden-Brabant. Kuiper, M. (1998). Doerakken. Cursus voor ouders met drukke kinderen van 0 – 4 jaar. Tilburg: GGZ Midden-Brabant.
go back to reference Kuiper, M. (1998). Boefjes. Doetinchem: Graviant educatieve uitgaven. Kuiper, M. (1998). Boefjes. Doetinchem: Graviant educatieve uitgaven.
go back to reference Lootens, H. (1998). Ouders speuren naar sporen. fen groepstraining voor ouders van hyperactieve kinderen. Doetinchem: Graviant educatieve uitgaven. Lootens, H. (1998). Ouders speuren naar sporen. fen groepstraining voor ouders van hyperactieve kinderen. Doetinchem: Graviant educatieve uitgaven.
go back to reference Manen, T.G. van, Brink, E.L.ten, Verdun, L. (2000). Manen, T.G. van, Brink, E.L.ten, Verdun, L. (2000).
go back to reference Ho stop, hoe lossen we het op: individuele stop en denkprogramma’s van vijf keer voor verschillende leeftijdsgroepen. Interne publicatie RIAGG Ho stop, hoe lossen we het op: individuele stop en denkprogramma’s van vijf keer voor verschillende leeftijdsgroepen. Interne publicatie RIAGG
go back to reference Naudts, K., Hendriksen, J., & Prins,P.J.M. (1997) ’Stop en denk’-programma. Rotterdam: Pedologisch Instituut/CED. Naudts, K., Hendriksen, J., & Prins,P.J.M. (1997) ’Stop en denk’-programma. Rotterdam: Pedologisch Instituut/CED.
go back to reference Paternotte, A. & Kruif, H. (2000). ADHD, brochure voor leerkrachten primair onderwijs. Bilthoven. Balans. Paternotte, A. & Kruif, H. (2000). ADHD, brochure voor leerkrachten primair onderwijs. Bilthoven. Balans.
go back to reference Steerneman, P. ( 1994). Leren denken over denken en leren begrijpen van emoties. Groepsbehandeling van kinderen. Leuven/Apeldoorn: Garant. Steerneman, P. ( 1994). Leren denken over denken en leren begrijpen van emoties. Groepsbehandeling van kinderen. Leuven/Apeldoorn: Garant.
go back to reference Sterk, P. (1995). Cursus voor ouders van pubers. Sterk, P. (1995). Cursus voor ouders van pubers.
go back to reference Stuurgroep Pedagogische Preventie Bureau Jeugdzorg (1994). Druktemakers. Apeldoorn: GGZ Oost Veluwe, Thuiszorg Oost – Veluwe. Stuurgroep Pedagogische Preventie Bureau Jeugdzorg (1994). Druktemakers. Apeldoorn: GGZ Oost Veluwe, Thuiszorg Oost – Veluwe.
go back to reference Timmerman, K. ( 2002, 2e druk). Kinderen met aandachts- en werkhoudingsproblemen. Leuven: Acco. Timmerman, K. ( 2002, 2e druk). Kinderen met aandachts- en werkhoudingsproblemen. Leuven: Acco.
Metagegevens
Titel
ADHD, een overzicht van behandelprogramma’s
Auteur
Drs. Esther L. ten Brink
Publicatiedatum
01-03-2003
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 1/2003
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03059496

Andere artikelen Uitgave 1/2003

Kind & Adolescent Praktijk 1/2003 Naar de uitgave