Skip to main content
Top

2016 | Tandheelkunde | tandartsassistent | Boek

Administratie voor tandartsassistenten

Auteurs: Maria de Vries, Elly Hogeveen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

Boekenserie : Basiswerk AG

insite
ZOEKEN

Over dit boek

Het voeren van een goede tandheelkundige administratie is ‘een must’ voor iedere tandheelkundige praktijk. Naast de wetgeving omtrent het patiëntendossier is het correct uitvoeren van de patiëntenadministratie en het declareren een voorwaarde om een praktijk financieel gezond te houden. Dit boek helpt je hierbij.

De tandheelkundige administratie is constant in beweging. Neem de vrije Tarieven in 2012, het kostenonderzoek door de NZa van de tandheelkundige praktijk in 2014 en het eigen risico van de basisverzekering wat elk jaar stijgt. Daarnaast hebben de zorgverzekeraars een steeds grotere stem aangaande de tandheelkundige zorgverlening welke invloed heeft op zowel de patiënt als de medewerkers van de tandheelkundige praktijk.

Het boek Administratie voor tandartsassistenten is in eerste instantie bedoeld voor de assistent in opleiding, maar is ook een prima naslagwerk voor de medewerkers in de tandheelkundige praktijk. Naast uitgebreide informatie over de tandheelkundige zorg in Nederland, vind je veel opdrachten en handige tips bij het correct voeren van de tandheelkundige administratie. Het boek bevat per hoofdstuk veel opdrachten die in de dagelijkse praktijk van toepassing zijn. Daarnaast is het boek rijk geïllustreerd met afbeeldingen en voorbeelden van formulieren. Achterin het boek vind je een afkortingenlijst van tandheelkundige begrippen en een register. Ook tref je achterin het boek een ‘patiëntenbestand’ die je voor de opdrachten kunt gebruiken.

Elly Hogeveen is instructeur (en docent Omgangskunde in opleiding) aan de opleiding tot tandartsassistent aan de ROC Friese Poort in Leeuwarden en redactielid van Standby, hét vakblad voor assistenten in de tandheelkunde.

Maria de Vries is als docent verbonden aan Noorderpoort in Groningen voor de opleiding tot tandartsassistent. Daarnaast is ze betrokken als hoofdredacteur bij Standby, hét vakblad voor assistenten in de tandheelkunde.

Inhoudsopgave

Voorwerk
1. De tandartspraktijk in de samenleving
Samenvatting
Administratieve taken zijn een belangrijk onderdeel van het beroep van de tandartsassistent. De assistent ontvangt patiënten aan de balie en staat hun telefonisch te woord. Het maken en correct noteren van (spoed)afspraken is in het contact met patiënten een verantwoordelijke taak. Bij het assisteren aan de stoel voert de tandartsassistent de behandelingen in op aanwijzing van de tandarts. Bij al deze werkzaamheden dient rekening gehouden te worden met de Nederlandse wet- en regelgeving, waarvan de tandartsassistent dus ook kennis moet hebben. Ten slotte worden in dit hoofdstuk de organisaties besproken waarmee de tandartsassistent te maken kan krijgen bij haar werkzaamheden. De opdrachten bieden een eerste concrete kennismaking met het veelomvattende vak van tandartsassistent.
Maria de Vries, Elly Hogeveen
2. De tandartsassistent plant en faciliteert werkprocessen
Samenvatting
De tandartsassistent plant en faciliteert de processen die gedurende de werkdag plaatsvinden. Het effectief beheren van een goede planning (agenda) ligt daaraan ten grondslag. Vooruitdenken is daarbij noodzakelijk om de praktijk draaiende te houden. Dit hoofdstuk schetst een beeld van een dag in de praktijk: de basisbegrippen komen aan de orde vanaf het opstarten van processen aan het begin van de dag tot en met het telefonisch te woord staan van patiënten met pijnklachten. Een tandartsassistent is het visitekaartje van de praktijk. Ze probeert de praktijk en de wachtkamer zo in te richten en zichzelf zo te presenteren, dat de patiënt zich welkom en in goede handen voelt. In de opdrachten wordt actief geoefend met inspreken van het antwoordapparaat en plannen van afspraken.
Maria de Vries, Elly Hogeveen
3. De tandartsassistent faciliteert behandelingen
Samenvatting
Een zorgvuldige dossiervorming is erg belangrijk en verplicht. Om een continue (doorlopende) en kwalitatief goede tandheelkundige zorg te kunnen leveren, zal een tandarts moeten kunnen beschikken over alle relevante patiëntgegevens. Maar hoe start je nu zo’n goed afgestemd patiëntendossier? Dit hoofdstuk bespreekt stap voor stap hoe een elektronisch patiëntendossier in elkaar zit en wat de talrijke icoontjes betekenen. Er wordt uitgebreid geoefend met het invoeren van een patiënt en het doorvoeren van wijzigingen, zoals verhuizingen en veranderen van debiteurgegevens. Welke toepassingen komen allemaal kijken bij het invoeren van patiëntgegevens? EMRRA (afnemen anamnese), ASA-score, DPSI-score en de DETI-score worden uitgelegd. Het journaal bestaat, globaal gezien, uit drie onderdelen: het verrichtingenoverzicht, het journaal zelf en de werkaantekeningen. Er wordt uitvoerig geoefend met de invoering in het patiëntendossier van respectievelijk de verrichtingscodes, verbruikte materialen en opmerkingen.
Maria de Vries, Elly Hogeveen
4. De tandartsassistent verzorgt de nazorg van zorgbehandelingen
Samenvatting
Elke verrichting voor een behandeling dient te worden ingevoerd in het patiëntendossier. Hierbij moet je rekening houden met de voorwaarden van de tarieven tandheelkunde. Deze worden minimaal één keer per jaar vastgesteld door de NZa. De tandartsassistent moet de voorwaarden behorend bij deze tarieven kunnen toepassen, zodat het patiëntendossier klopt en er een correcte factuur kan worden verstuurd. Tevens dient de tandartsassistent de essentiële informatie over een behandeling, zoals de tandarts die geeft, in te voeren voor een correcte dossiervorming. Denk hierbij aan de kleur van het composiet, de anesthesievloeistof die is gebruikt, de hoeveelheid toegediende vloeistof, de reden van handelingen zoals het maken van een röntgenfoto etc. Met deze taken wordt in dit hoofdstuk uitgebreid geoefend.
Maria de Vries, Elly Hogeveen
5. De tandartsassistent verzorgt de administratie
Samenvatting
Bij het uitvoeren van administratieve taken krijgt de tandartsassistent te maken met de Nederlandse wet- en regelgeving. Het gaat daarbij over regels die bepalen wanneer en waarvoor een rekening naar de patiënt mag worden gestuurd en wanneer rechtstreeks aan de zorgverzekeraar gedeclareerd kan worden. Verder besteedt dit hoofdstuk aandacht aan de situaties en behandeling(en) waarbij vooraf een machtiging dient te worden aangevraagd bij de zorgverzekeraar. Belangrijk is dat de tandartsassistent de patiënt goed kan informeren en adviseren over de eigen bijdrage, het eigen risico en de aanvullende verzekering. Al deze taken van de tandartsassistent vinden hun basis in het behandelplan dat de tandarts voor de patiënt heeft gemaakt. De assistent heeft bij dat plan een begroting opgesteld.
Maria de Vries, Elly Hogeveen
6. Management- en beheertaken
Samenvatting
Bepaalde administratieve taken zijn niet direct aan een behandeling gerelateerd, maar wel van groot belang voor een adequate praktijkvoering. Denk hierbij aan het voorraadbeheer, praktijkvoorlichting, voorlichtingsmateriaal en de financiële administratie. Wanneer het voorraadbeheer niet goed is georganiseerd, waardoor bijvoorbeeld de handschoenen op zijn, kunnen de behandelingen geen doorgang vinden. Voorlichting geven aan patiënten, zowel over de praktijkvoering, bijvoorbeeld de openingstijden van de praktijk, als over specifieke behandelingen en mogelijkheden, behoort ook tot de taken van de tandartsassistent. Er zijn diverse mogelijkheden: mondeling, al dan niet telefonisch, via de website of via voorlichtingsfolders over behandelingen. Tot de financiële taken van de tandartsassistent behoort de correcte declaratie van behandelingen: het debiteurenbeheer, en -de tijdige betaling van facturen: het crediteurenbeheer.
Maria de Vries, Elly Hogeveen
Nawerk
Meer informatie
Titel
Administratie voor tandartsassistenten
Auteurs
Maria de Vries
Elly Hogeveen
Copyright
2016
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Elektronisch ISBN
978-90-368-0766-1
Print ISBN
978-90-368-0765-4
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-0766-1