Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Bijblijven 7-8/2017

31-08-2017

Supervisie: leren over mezelf

Auteur: Drs. Victor M. W. J. van Lieshout

Gepubliceerd in: Bijblijven | Uitgave 7-8/2017

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De lezer vindt in deze bijdrage wat supervisie is en hoe er gebruik van kan worden gemaakt door de huisarts, individueel of in een kleine groep. De geschiedenis van deze leervorm toont hoe deze van initiatieven in de jaren tachtig in de vorige eeuw uitgroeide tot een vast onderdeel in de beroepsopleidingen en dat er inmiddels in heel Nederland door het NHG geaccrediteerde supervisoren te vinden zijn. Supervisie is een leervorm waarbij ervaringen uit het werk van de beroepsbeoefenaar het uitgangspunt vormen en waarbij het leren gericht is op de persoon. Fragmenten uit sessies laten zien hoe nieuwe inzichten die zijn verworven in supervisie kunnen leiden tot nieuw gedrag of tot het maken van keuzes of het nemen van besluiten. Het doel van deze bijdrage is, dat de huisarts die zich oriënteert op leervormen die ontwikkeling en verdieping brengen in persoonlijk functioneren in het werk, genuanceerd wordt geïnformeerd over wat supervisie is en wat het beoogt. Ook komen aan de orde welke tijdsinvestering het vereist, wat het kan opleveren en waar supervisie te vinden is.
Literatuur
1.
go back to reference Grol, R. (red), Huisarts en Somatische Fixatie, Springer Media, 2e druk. Grol, R. (red), Huisarts en Somatische Fixatie, Springer Media, 2e druk.
2.
go back to reference Alting von Geusau W, Lieshout V van. Supervisie voor huisartsen. Nijmeegs Universitair Huisartsen Instituut, NUHI, intern document, 1983. Alting von Geusau W, Lieshout V van. Supervisie voor huisartsen. Nijmeegs Universitair Huisartsen Instituut, NUHI, intern document, 1983.
3.
go back to reference Alting von Geusau W, Runia E. De prijs van het aardig zijn. Utrecht: NHG-Publicaties; 1999. Alting von Geusau W, Runia E. De prijs van het aardig zijn. Utrecht: NHG-Publicaties; 1999.
4.
go back to reference Modernisering naar mensenlijke maat, Huisartsenzorg in 2022, Toekomstvisie huisartsenzorg. Uttecht: NHG/LHV; 2012. Modernisering naar mensenlijke maat, Huisartsenzorg in 2022, Toekomstvisie huisartsenzorg. Uttecht: NHG/LHV; 2012.
5.
go back to reference Staveren R van. Patiëntgericht communiceren. Utrecht: De Tijdstroom; 2010. Staveren R van. Patiëntgericht communiceren. Utrecht: De Tijdstroom; 2010.
6.
go back to reference Voogd M, Kuyvenhoven M. Onderzoek naar de effecten van supervisie. Supervisie en Coach 2010;27(1):3–14.CrossRef Voogd M, Kuyvenhoven M. Onderzoek naar de effecten van supervisie. Supervisie en Coach 2010;27(1):3–14.CrossRef
Metagegevens
Titel
Supervisie: leren over mezelf
Auteur
Drs. Victor M. W. J. van Lieshout
Publicatiedatum
31-08-2017
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Bijblijven / Uitgave 7-8/2017
Print ISSN: 0168-9428
Elektronisch ISSN: 1876-4916
DOI
https://doi.org/10.1007/s12414-017-0254-6

Andere artikelen Uitgave 7-8/2017

Bijblijven 7-8/2017 Naar de uitgave

OriginalPaper

Balintgroepen

OriginalPaper

Teamcoaching