Skip to main content
Top

2016 | OriginalPaper | Hoofdstuk

6. Stap 4 – Oorzaken definiëren

Auteurs : I. P. Leistikow, K. den Ridder, B. de Vries

Gepubliceerd in: Patiëntveiligheid

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In de eerste twee stappen is informatie verzameld en overzichtelijk gemaakt. De focus van de SIRE is bepaald in de derde stap. Stap 4 wordt vaak als de moeilijkste stap ervaren: het analyseren van de informatie om de oorzaken van het incident te vinden. Enkele valkuilen die deze stap zo moeilijk maken zijn.
Literatuur
go back to reference Bos J, Harting E, Creatief problemen oplossen. Projectmatig creëren. Scriptum management, Schiedam, 20004. Bos J, Harting E, Creatief problemen oplossen. Projectmatig creëren. Scriptum management, Schiedam, 20004.
go back to reference Dekker S, The field guide to human error investigations. Ashgate Publishing Limited, England 2002. Hemmes I, Zweekhorst P, Prisma Praktisch. Medlnsight B.V., Geldrop 2008 Dekker S, The field guide to human error investigations. Ashgate Publishing Limited, England 2002. Hemmes I, Zweekhorst P, Prisma Praktisch. Medlnsight B.V., Geldrop 2008
go back to reference Kloet, R e.a. De toepassing van Tripod in de stralingsveiligheid, NVVK info. 2004 Kloet, R e.a. De toepassing van Tripod in de stralingsveiligheid, NVVK info. 2004
go back to reference Marx D, Maintenance error causation. Prepared under contract for FAA Headquarters. Washington1999. Marx D, Maintenance error causation. Prepared under contract for FAA Headquarters. Washington1999.
go back to reference Plomp, J, Laat het brein maar waaien. De Volkskrant katern hart en ziel, 8 maart, pag 5. 2008 Plomp, J, Laat het brein maar waaien. De Volkskrant katern hart en ziel, 8 maart, pag 5. 2008
go back to reference Reason J, Human error: models and management. BMJ 2000;320:768-70. Reason J, Human error: models and management. BMJ 2000;320:768-70.
go back to reference Root Cause Analysis Tools. Department of Veterans Affairs National Center for Patient Safety. August 2002. Root Cause Analysis Tools. Department of Veterans Affairs National Center for Patient Safety. August 2002.
go back to reference Vincent C, Taylor-Adams S, Chapman EJ, How to investigate and analyse clinical incidents: Clinical Risk Unit and Association of Litigation and Risk Management protocol. BMJ 2000;320:777-81. Vincent C, Taylor-Adams S, Chapman EJ, How to investigate and analyse clinical incidents: Clinical Risk Unit and Association of Litigation and Risk Management protocol. BMJ 2000;320:777-81.
Metagegevens
Titel
Stap 4 – Oorzaken definiëren
Auteurs
I. P. Leistikow
K. den Ridder
B. de Vries
Copyright
2016
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1289-4_6