Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 2/2005

01-06-2005 | Artikelen

Smoezelig en dus niet vies

Cognitieve technieken bij de behandeling van kinderen en adolescenten met een dwangstoornis

Auteurs: Carola de Wit, Mariken Braber

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 2/2005

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Daar kinderen nog niet over dezelfde cognitieve mogelij heden beschikken als volwassenen en andere interessegebieden hebben, zijn bij het gebruik van cognitieve technieken in behandelingen aanpassingen nodig. In dit artikel worden toepassingsmogelijkheden van cognitieve technieken bij kinderen en adolescenten met een dwangstoornis beschreven en toegelicht met voorbeelden. In een casuïstiekbeschrijving wordt ingegaan op de toepassing van een nieuw ontwikkelde cognitieve techniek bij het te lijf gaan van dwanggedachten: leren nuanceren door het opstellen van criteria en regels. Hierdoor worden dwanggedachten omgevormd tot meer realistische gedachten.
Literatuur
go back to reference Alfano, C.A., Beidel, D.C. & Turner, S.M. (2002). Cognition in childhood anxiety: conceptual, methodological, and developmental issues. Clinical Psychology Review, 22, 1209-1238. Alfano, C.A., Beidel, D.C. & Turner, S.M. (2002). Cognition in childhood anxiety: conceptual, methodological, and developmental issues. Clinical Psychology Review, 22, 1209-1238.
go back to reference Arts, W. & Haan, E. de (2004). De dwangstoornis. Praktijkreeks voor gedragstherapie. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum. Arts, W. & Haan, E. de (2004). De dwangstoornis. Praktijkreeks voor gedragstherapie. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum.
go back to reference Barrett, P.M. (2000). Treatment of childhood anxiety: Developmental aspects. Clinical Psychology Review, 20, 479-494. Barrett, P.M. (2000). Treatment of childhood anxiety: Developmental aspects. Clinical Psychology Review, 20, 479-494.
go back to reference Barrett, P. & Turner, C. (2001). Vrienden. Werkboek voor kinderen. Vertaling E. Utens, P. de Nijs en R. Ferdinand. Erasmus Universiteit Rotterdam/Academisch Ziekenhuis Rotterdam-Sophia Rotterdam. Barrett, P. & Turner, C. (2001). Vrienden. Werkboek voor kinderen. Vertaling E. Utens, P. de Nijs en R. Ferdinand. Erasmus Universiteit Rotterdam/Academisch Ziekenhuis Rotterdam-Sophia Rotterdam.
go back to reference Barrett, P.M. & Healy, L.J. (2003). An examination of the cognitive processes involved in childhood obsessive-compulsive disorder. Behavior Research and Therapy, 41, 285-299. Barrett, P.M. & Healy, L.J. (2003). An examination of the cognitive processes involved in childhood obsessive-compulsive disorder. Behavior Research and Therapy, 41, 285-299.
go back to reference Barrett, P., Healy-Farrell, L.M.C.P. & March, J.S.M.D. (2004). Cognitive-Behavioral Family Treatment of Childhood Obsessive-Compulsive Disorder: A controlled trial. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 43, 46-62. Barrett, P., Healy-Farrell, L.M.C.P. & March, J.S.M.D. (2004). Cognitive-Behavioral Family Treatment of Childhood Obsessive-Compulsive Disorder: A controlled trial. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 43, 46-62.
go back to reference Clifford, P. (2002). Behandeling van een gegeneraliseerde angststoornis bij een ‘moeilijk’ meisje van 9 jaar. Kind en Adolescent Praktijk 1 (2), 2002, 4-12. Clifford, P. (2002). Behandeling van een gegeneraliseerde angststoornis bij een ‘moeilijk’ meisje van 9 jaar. Kind en Adolescent Praktijk 1 (2), 2002, 4-12.
go back to reference Haan, E. de & Verbraak, M. (1993). Exposure voor dwanggedachten? Directieve Therapie, 13 (2), 49-56. Haan, E. de & Verbraak, M. (1993). Exposure voor dwanggedachten? Directieve Therapie, 13 (2), 49-56.
go back to reference Haan, E. de, Hoogduin, K., Buitelaar, J. & Keijsers, G. (1998). Behavior therapy versus clomipramine in obsessive-compulsive disorders in children and adolescents. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 37, 1022-1029. Haan, E. de, Hoogduin, K., Buitelaar, J. & Keijsers, G. (1998). Behavior therapy versus clomipramine in obsessive-compulsive disorders in children and adolescents. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 37, 1022-1029.
go back to reference Haan, E. de (2001). Behandeling van de dwangstoornis. In: E. de Haan, C. Dolman & A. Hansen, (red.). Directieve therapie bij kinderen en adolescenten. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum. Haan, E. de (2001). Behandeling van de dwangstoornis. In: E. de Haan, C. Dolman & A. Hansen, (red.). Directieve therapie bij kinderen en adolescenten. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum.
go back to reference Haan, E. de & Wit, C.A.M. de (2000). Angsten stemmingsstoornissen. In: W. Vandereycken, C.A.L. Hoogduin & P.M.G. Emmelkamp (red.). Handboek psychopathologie, deel 1 Basisbegrippen. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum. Haan, E. de & Wit, C.A.M. de (2000). Angsten stemmingsstoornissen. In: W. Vandereycken, C.A.L. Hoogduin & P.M.G. Emmelkamp (red.). Handboek psychopathologie, deel 1 Basisbegrippen. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum.
go back to reference Kaldenbach, Y. (2005). Cognitieve therapie bij een veertienjarige angstige adolescent zonder vermijdingsgedrag. Kind en Adolescent Praktijk 4 (1), 4-15. Kaldenbach, Y. (2005). Cognitieve therapie bij een veertienjarige angstige adolescent zonder vermijdingsgedrag. Kind en Adolescent Praktijk 4 (1), 4-15.
go back to reference Oppen, P. van (1999). Cognitieve therapie bij dwangstoornis. In: S.M. Bögels & P. van Oppen (red). Cognitieve therapie: theorie en praktijk. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum. Oppen, P. van (1999). Cognitieve therapie bij dwangstoornis. In: S.M. Bögels & P. van Oppen (red). Cognitieve therapie: theorie en praktijk. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum.
go back to reference Prins, P.J.M. & Ollendick, T.H. (2003). Cognitive change and enhanced coping: missing mediational links in cognitive behaviour therapy with anxiety-disordered children. Clinical Child and family psychology Review, 6, 87-105. Prins, P.J.M. & Ollendick, T.H. (2003). Cognitive change and enhanced coping: missing mediational links in cognitive behaviour therapy with anxiety-disordered children. Clinical Child and family psychology Review, 6, 87-105.
go back to reference Salkovskis, P.M. (1985). Obsessional-compulsive problems: a cognitive-behavioural analysis. Behaviour Research and therapy, 23, 571-583. Salkovskis, P.M. (1985). Obsessional-compulsive problems: a cognitive-behavioural analysis. Behaviour Research and therapy, 23, 571-583.
go back to reference Söchting, I. & March, J.S. (2002). Cognitive Aspects of Obsessive Compulsive Disorder in Children. In: R.O. Frost & G. Steketee (Red.). Cognitieve approaches to obsessions and compulsions. Theory, assessment and treatment. New York: Pergamon. Söchting, I. & March, J.S. (2002). Cognitive Aspects of Obsessive Compulsive Disorder in Children. In: R.O. Frost & G. Steketee (Red.). Cognitieve approaches to obsessions and compulsions. Theory, assessment and treatment. New York: Pergamon.
Metagegevens
Titel
Smoezelig en dus niet vies
Cognitieve technieken bij de behandeling van kinderen en adolescenten met een dwangstoornis
Auteurs
Carola de Wit
Mariken Braber
Publicatiedatum
01-06-2005
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 2/2005
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03059560

Andere artikelen Uitgave 2/2005

Kind & Adolescent Praktijk 2/2005 Naar de uitgave

Ten geleide

Ten geleide