Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 2/2005

01-06-2005 | Artikelen

De waarde van een IQ-score bij kinderen met een lichte verstandelijke beperking

Auteur: Albert Ponsioen

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 2/2005

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Aan het intelligentiequotiënt (IQ) wordt in het onderwijs en de zorg voor licht verstandelijk beperkte jeugdigen een steeds belangrijker rol toegekend als het gaat om indicatiestelling en zorgtoewijzing. Daarmee wordt te zeer de nadruk gelegd op slechts één kenmerk van deze groep kinderen. Ook de nadelen die aan het gebruik van de traditionele IQ-tests juist bij LVG-kinderen kleven, zouden tot meer terughoudendheid moeten leiden.
Voetnoten
1
‘Licht verstandelijk gehandicapte jongeren zijn personen tot circa 21 jaar die in hun ontwikkeling zijn belemmerd en die zich op grond van hun lagere intellectueel functioneren én beperkte sociale redzaamheid niet (zonder hulp) kunnen handhaven in één of meer reguliere maatschappelijke verbanden (gezin, school, werk, groep, leeftijdsgenoten, buurt). Met speciale hulp hebben zij een redelijke kans op een zekere mate van zelfstandigheid als volwassenen.’ (uit: NVGz-nota, 1995).
 
2
Term afkomstig van Xavier Moonen, directeur van orthopedagogisch centrum ‘De Gastenhof’ in Limburg. Een soortgelijke kritiek is van toepassing op het gebruik van DSM-IV-classificaties waarbij voorbijgaand aan de ernst van de problematiek en het dynamische samenspel van kind, opvoedings- en omgevingsfactoren o.a. gelden worden verdeeld (zie Van der Gaag, 2004).
 
3
Licht verstandelijk gehandicapte (LVG-) jeugd met een IQ hoger dan 75 zou vanaf 1 januari 2005 niet meer in aanmerking komen voor AWBZ-zorg. Dit blijkt uit een brief van het ministerie van VWS aan het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ).
 
4
De belangrijkste aanbevelingen zijn: I) voor de berekening van het verbale IQ de subtest cijferreeksen mee te nemen en voor het performale IQ de subtest doolhoven; II) naast de ‘verwerkingssnelheidsfactor’ de ‘leerfactor’ te berekenen en III) bij het vermelden van IQ-scores de betrouwbaarheidsintervallen te geven.
 
5
Bannatyne (1974) onderscheidde de volgende vier factoren: I) de ruimtelijk analytische factor , II) de verbale begripsfactor, III) de sequentieer-factor en IV) de verworven-kennisfactor; Kaufman (1976) de volgende drie factoren: I) perceptuele organisatie, II) verbaal begrip en III) vrijheid van afleidbaarheid.
 
Literatuur
go back to reference Bakker, J.T.A. (1994). De hang naar orde. Een wetenschapstheoretische en sociaal-historische beschouwing over het IQ/denken in maatschappij en onderwijs. In: W.H.J. van Bon, E.C.D.M. van Lieshout, & J.T.A. Bakker (red.), Gewoon, Ongewoon, Buitengewoon; opstellen over leerproblemen. Rotterdam: Lemniscaat. Bakker, J.T.A. (1994). De hang naar orde. Een wetenschapstheoretische en sociaal-historische beschouwing over het IQ/denken in maatschappij en onderwijs. In: W.H.J. van Bon, E.C.D.M. van Lieshout, & J.T.A. Bakker (red.), Gewoon, Ongewoon, Buitengewoon; opstellen over leerproblemen. Rotterdam: Lemniscaat.
go back to reference Bannatyne, A. (1974). Diagnosis: A note on recategorization of the WISC scaled scores. Journal of Learning Disabilities, 7, 272-277. Bannatyne, A. (1974). Diagnosis: A note on recategorization of the WISC scaled scores. Journal of Learning Disabilities, 7, 272-277.
go back to reference Boer, J. den (2003). Neurofilosofie. Amsterdam: Uitgeverij Boom. Boer, J. den (2003). Neurofilosofie. Amsterdam: Uitgeverij Boom.
go back to reference Binet, A. (1913). Les idées modernes sur les enfants. Paris: Flammarion. Binet, A. (1913). Les idées modernes sur les enfants. Paris: Flammarion.
go back to reference Boll, T.J. & Barth, J.T. (1981). Neuropsychology of brain damage in children. In: S.B. Filskov & T.J. Boll (Eds.), Handbook of clinical neuropsychology. New York: Wiley-Interscience. Boll, T.J. & Barth, J.T. (1981). Neuropsychology of brain damage in children. In: S.B. Filskov & T.J. Boll (Eds.), Handbook of clinical neuropsychology. New York: Wiley-Interscience.
go back to reference Bruyn, E.E.J. de, Vander Steene, G. & Haasen, P.P. van (1974). Wechsler Intelligence Scale for Children - Revised, Nederlandstalige uitgave (verantwoording). Lisse: Swets & Zeitlinger. Bruyn, E.E.J. de, Vander Steene, G. & Haasen, P.P. van (1974). Wechsler Intelligence Scale for Children - Revised, Nederlandstalige uitgave (verantwoording). Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Büttner, M. (1984). Diagnostik der intellektuellen Minderbegabung (Untersuchung über die Zuverlassigkeit von Testbefunden. Prais der Kinderpsychologie, 33, 123-133. Büttner, M. (1984). Diagnostik der intellektuellen Minderbegabung (Untersuchung über die Zuverlassigkeit von Testbefunden. Prais der Kinderpsychologie, 33, 123-133.
go back to reference Carvajal, T.L., Lane, J.M. & Gay, D.A. (1984). Longitudinal comparisons of Wechsler scales in educable mentally handicapped children and adults. Psychology in the Schools, 21, 137-140. Carvajal, T.L., Lane, J.M. & Gay, D.A. (1984). Longitudinal comparisons of Wechsler scales in educable mentally handicapped children and adults. Psychology in the Schools, 21, 137-140.
go back to reference Cranenburgh, B. van (2004). Neurorevalidatie. Maarssen: Elsevier gezondheidszorg. Cranenburgh, B. van (2004). Neurorevalidatie. Maarssen: Elsevier gezondheidszorg.
go back to reference Das, J.P., Naglieri, J.A. & Kirby, J.R. (1994). Assessment of cognitive processes (the PASS theory of intelligence). Boston: Allyn and Bacon. Das, J.P., Naglieri, J.A. & Kirby, J.R. (1994). Assessment of cognitive processes (the PASS theory of intelligence). Boston: Allyn and Bacon.
go back to reference Dolman, C. (2004). De toegankelijkheid van de GGZ voor mensen met een lichte verstandelijke beperking. Een open deur? Kind en Adolescent Praktijk, 3 (1) 35-37. Dolman, C. (2004). De toegankelijkheid van de GGZ voor mensen met een lichte verstandelijke beperking. Een open deur? Kind en Adolescent Praktijk, 3 (1) 35-37.
go back to reference Flynn, J.R. (1987). Massive IQ gains in 14 nations: What IQ tests really measure. Psychological Bulletin, 101, 171-191. Flynn, J.R. (1987). Massive IQ gains in 14 nations: What IQ tests really measure. Psychological Bulletin, 101, 171-191.
go back to reference Gaag, R.J. van der (2004). Kinderen jeugdpsychiatrische diagnostiek en classificatie. Samen verdiepen... of koppie onder? Kind en Adolescent, 25 (3), 184-195. Gaag, R.J. van der (2004). Kinderen jeugdpsychiatrische diagnostiek en classificatie. Samen verdiepen... of koppie onder? Kind en Adolescent, 25 (3), 184-195.
go back to reference Goudena, P. (2002). ‘Grensconflicten’ (bij aanvaarding van het ambt van hoogleraar Pedagogiek aan de Faculteit Sociale Wetenschappen van de Universiteit Utrecht). Universiteit Utrecht. Goudena, P. (2002). ‘Grensconflicten’ (bij aanvaarding van het ambt van hoogleraar Pedagogiek aan de Faculteit Sociale Wetenschappen van de Universiteit Utrecht). Universiteit Utrecht.
go back to reference Granic, I. & Hollenstein, T. (2004). Dynamische systeemmethoden bij modellen van ontwikkelingspsychopathologie. Kind en Adolescent Review, 11, (1), 5-54. Granic, I. & Hollenstein, T. (2004). Dynamische systeemmethoden bij modellen van ontwikkelingspsychopathologie. Kind en Adolescent Review, 11, (1), 5-54.
go back to reference Groff, M.G. & Linden, K.W. (1982). The WISC-R factor score profiles of cultural-familial mentally retarded and nonretarded youth. American Journal of Mental Deficiency, 87 (2), 147-152. Groff, M.G. & Linden, K.W. (1982). The WISC-R factor score profiles of cultural-familial mentally retarded and nonretarded youth. American Journal of Mental Deficiency, 87 (2), 147-152.
go back to reference Kanaya, T., Scullin, M.H. & Ceci, S. (2003). The Flynn Effect and US Policies. The Impact of rising IQ scores en American society via mental retardation diagnoses. American Psychologist 58 (10), 778-790. Kanaya, T., Scullin, M.H. & Ceci, S. (2003). The Flynn Effect and US Policies. The Impact of rising IQ scores en American society via mental retardation diagnoses. American Psychologist 58 (10), 778-790.
go back to reference Kaufman, A.S. (1976). A new approach to the interpretation of test scatter on the WISC-R. Journal of Learning Disabilities, 9, 160-168. Kaufman, A.S. (1976). A new approach to the interpretation of test scatter on the WISC-R. Journal of Learning Disabilities, 9, 160-168.
go back to reference Kraijer, D.W. & Plas, J.J. (2002). Handboek psychodiagnostiek en verstandelijke beperking. Lisse: Swets & Zeitlinger. Kraijer, D.W. & Plas, J.J. (2002). Handboek psychodiagnostiek en verstandelijke beperking. Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Luit, J.E.H. van, Kroesbergen, E.H., Ben, E. van der, & Leuven, N. (1998). Cognitive Assessment System. Nederlandse versie. Utrecht: ISED, Universiteit Utrecht (interne publicatie). Luit, J.E.H. van, Kroesbergen, E.H., Ben, E. van der, & Leuven, N. (1998). Cognitive Assessment System. Nederlandse versie. Utrecht: ISED, Universiteit Utrecht (interne publicatie).
go back to reference Lukens, J., & Hurrell, R.M. (1996). A comparison of the Stanford-Binet IV and the WISC-III with mildly retarded children. Psychology in the Schools, 33, 24-27. Lukens, J., & Hurrell, R.M. (1996). A comparison of the Stanford-Binet IV and the WISC-III with mildly retarded children. Psychology in the Schools, 33, 24-27.
go back to reference Moerland, M.C. & Gevaert, E. (1991). Wisc-r factor patterns and learning problems in children with epilepsy. Clinical Neurology and Neurosurgery, 93 (1), 83. Nagliery, J.A. & Rojahn, J. (2004). Construct validity of the PASS theory and CAS: Correlations with achievement. Journal of Educational Psychology, 96 (1), 174-181. Moerland, M.C. & Gevaert, E. (1991). Wisc-r factor patterns and learning problems in children with epilepsy. Clinical Neurology and Neurosurgery, 93 (1), 83. Nagliery, J.A. & Rojahn, J. (2004). Construct validity of the PASS theory and CAS: Correlations with achievement. Journal of Educational Psychology, 96 (1), 174-181.
go back to reference NVGz-nota (1995). Vorm en kleur. Beleidsnota van de orthopedagogische centra voor licht verstandelijk gehandicapte jongeren van de Nederlandse Vereniging voor Gehandicaptenzorg. Utrecht: NVGz. NVGz-nota (1995). Vorm en kleur. Beleidsnota van de orthopedagogische centra voor licht verstandelijk gehandicapte jongeren van de Nederlandse Vereniging voor Gehandicaptenzorg. Utrecht: NVGz.
go back to reference Ottem, E. (1997). The structures of the WISC-R subtests: A comparison of the IQ-profiles of reading impaired and autistic subjests. Scandinavian Journal of Psychology, 40, 1-9. Ottem, E. (1997). The structures of the WISC-R subtests: A comparison of the IQ-profiles of reading impaired and autistic subjests. Scandinavian Journal of Psychology, 40, 1-9.
go back to reference Pesch, W. & Ponsioen, A.J.G.B. (2004). Flinterdunne en flagrante Flynn-effecten. Aanbevelingen voor het gebruik van de WISC-III. De Psycholoog, 39 (2),64-68. Pesch, W. & Ponsioen, A.J.G.B. (2004). Flinterdunne en flagrante Flynn-effecten. Aanbevelingen voor het gebruik van de WISC-III. De Psycholoog, 39 (2),64-68.
go back to reference Ponsioen, A.J.G.B. & Molen, M.J. van der (2002). Cognitieve vaardigheden van licht verstandelijk gehandicapte kinderen en jongeren. Een onderzoek naar mogelijkheden. Ermelo: Landelijk Kenniscentrum LVG. Ponsioen, A.J.G.B. & Molen, M.J. van der (2002). Cognitieve vaardigheden van licht verstandelijk gehandicapte kinderen en jongeren. Een onderzoek naar mogelijkheden. Ermelo: Landelijk Kenniscentrum LVG.
go back to reference Resing, W. & Blok, J. (2002). De classificatie van intelligentiescores. De Psycholoog, 37 (5), 244-249. Resing, W. & Blok, J. (2002). De classificatie van intelligentiescores. De Psycholoog, 37 (5), 244-249.
go back to reference Wissel, A. van der (1987). IQ profiles of learning disabled and mildly mentally retarded children: A psychometric selection effect. British Journal of Developmental Psychology, 5, 45-51. Wissel, A. van der (1987). IQ profiles of learning disabled and mildly mentally retarded children: A psychometric selection effect. British Journal of Developmental Psychology, 5, 45-51.
go back to reference Weiss, B., Weisz, J.R. & Bromfield, R. (1986). Performance of retarded and nonretarded persons on information-processing tasks: Further tests of the similar structure hypothesis. Psychological Bulletin, Vol. 100 (2), 157-175. Weiss, B., Weisz, J.R. & Bromfield, R. (1986). Performance of retarded and nonretarded persons on information-processing tasks: Further tests of the similar structure hypothesis. Psychological Bulletin, Vol. 100 (2), 157-175.
Metagegevens
Titel
De waarde van een IQ-score bij kinderen met een lichte verstandelijke beperking
Auteur
Albert Ponsioen
Publicatiedatum
01-06-2005
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 2/2005
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03059555

Andere artikelen Uitgave 2/2005

Kind & Adolescent Praktijk 2/2005 Naar de uitgave

Ten geleide

Ten geleide