2010 | OriginalPaper | Hoofdstuk
Slecht leren
Auteurs : Dr. J. Huisman, Dr. B.C.T. Flapper, Drs. L.J. Kalverdijk, Dr. M.P. L’Hoir, Dr. E.A.F. van Weel
Gepubliceerd in: Gedragsproblemen bij kinderen
Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum
De huisarts kan geconfronteerd worden met zorgen van ouders over het functioneren van hun kind op school. Wanneer de zorgen betrekking hebben op de leerprestaties, dan kan dit duiden op een waaier van mogelijke problemen. ‘Slecht leren’ staat niet voor een bepaalde diagnose of een nauw omschreven probleem. Onderscheid moet worden gemaakt tussen leerproblemen, leerstoornissen en cognitieve beperking of beperking in leervermogens. Van leerproblemen is sprake wanneer een kind over de hele linie of op bepaalde onderdelen van het leren moeilijkheden ondervindt. Soms gaat het om problemen van voorbijgaande aard, vaak leiden leerproblemen tot achterstand in het leerproces.