Gepubliceerd in:
01-02-2012
Simulation-based learning in nurse education:systematic review
Auteur:
prof. dr. Petrie F. Roodbol
Gepubliceerd in:
Nederlands Tijdschrift voor Evidence Based Practice
|
Uitgave 1/2012
Log in om toegang te krijgen
Extract
Geavanceerde technologieën enict-toepassingen stellen ons steeds beter in staat de werkelijkheid na te bootsen. Dit passen we in toenemende mate ook toe in het gezondheidszorgonderwijs, onder meer bij (student)verpleegkundigen. Voorbeelden van dergelijke technologieën zien we terug in de zgn. Human Patient Simulatoren, computergestuurde poppen waarmee alle of een aantal vitale functies van de mens kunnen worden gesimuleerd en waarmee kan worden gemanipuleerd. In een training met deze simulatoren moeten studenten niet alleen besluiten hoe zij reageren op veranderende parameters en welke interventies zij gaan toepassen, maar ook hoe je de vereiste vaardigheden uitvoert, hoe je samenwerkt en communiceert. Werken met simulatoren lijkt een grote vooruitgang; studenten maar ook professionals kunnen oefenen in een veilige omgeving zonder dat daar patiënten mee belast worden. Uiteindelijk gaan ze vaardiger de praktijk in. Althans, dat is de veronderstelling en de basis waarop op dit moment op redelijk grote schaal skillslaboratoria worden ontwikkeld en simulatoren worden aangeschaft. Maar is deze veronderstelling ook met evidence te staven? …