Skip to main content
Top

2020 | OriginalPaper | Hoofdstuk

3. Schematherapie met kinderen

Auteurs : drs. Mieke Boots, drs. Marja Nijhoff-Huysse, dr. Christof Loose

Gepubliceerd in: Toegepaste schematherapie bij kinderen en adolescenten

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In dit hoofdstuk worden technieken beschreven om schematherapeutisch met deze leeftijdsgroep (met name in de latentieleeftijd) aan de hand van spel en materialen te werken. Een aantal hiervan zijn zeker ook bruikbaar bij kleuters. Het werken met ouders is hierbij onontbeerlijk. Met kinderen wordt vooral gewerkt met het modusmodel. In het hoofdstuk wordt ingegaan hoe het werken met het modusmodel ingezet kan worden in de speltherapie met kinderen (modusgerichte speltherapie). In het spel komen de verschillende modi van het kind naar voor en via spel wordt er gewerkt met deze modi. Ook andere technieken (verhalen en tekeningen) komen aan bod, waarbij het werken met de modi centraal staat. Het beeldend werken met kinderen biedt de mogelijkheden om tijdens de sessie nieuwe ervaringen op te doen en deze ervaringen mee te nemen in het leven van alledag. Ten slotte wordt het schematherapiespel beschreven, waarbij op een speelse manier met de verschillende modi gewerkt kan worden om op pad te gaan naar een meer gezonde kant van het kind.
Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Voetnoten
1
Zie Loose (2015a, b) voor downloads van werkbladen.
 
Metagegevens
Titel
Schematherapie met kinderen
Auteurs
drs. Mieke Boots
drs. Marja Nijhoff-Huysse
dr. Christof Loose
Copyright
2020
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2528-3_3