Skip to main content
Top

2020 | OriginalPaper | Hoofdstuk

8. Schematherapie bij jeugdigen met een LVB

Auteurs : drs. Peter van der Sanden, dr. Marije Keulen-deVos, drs. Karin Frijters

Gepubliceerd in: Toegepaste schematherapie bij kinderen en adolescenten

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In dit hoofdstuk worden een aantal technieken geïllustreerd in het schematherapeutisch werken met kinderen en jongeren met een verstandelijke beperking. Hierbij dient er rekening gehouden te worden met de (beperktere) mogelijkheden van deze jongeren. Deze worden in het hoofdstuk beschreven en welke aanpassingen er nodig zijn voor het gebruik van de schematherapeutische begrippen binnen de diagnostiek, de therapeutische relatie, de indicatiestelling, doelen en de behandeling zelf. Het gebruik van aangepast (visueel) materiaal is hierbij belangrijk. Dit materiaal wordt in het hoofdstuk geïllustreerd. De groepstherapie ‘Helpers en Helden’ voor deze doelgroep met het aangepaste materiaal, wordt verder uitgewerkt in dit hoofdstuk.
Voetnoten
1
Bijvoorbeeld voor jongeren en hun verzorgers: Mulder (2015). Weet wat je kan, In gesprek over LVB.
 
Metagegevens
Titel
Schematherapie bij jeugdigen met een LVB
Auteurs
drs. Peter van der Sanden
dr. Marije Keulen-deVos
drs. Karin Frijters
Copyright
2020
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2528-3_8