Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Jeugdbeleid 2/2015

01-06-2015

Pedagogische betekenis van vrijwilligerswerk

Auteurs: Dr. Judith Metz, Prof. dr. Lucas Meijs

Gepubliceerd in: Jeugdbeleid | Uitgave 2/2015

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Steeds vaker wordt er in Nederland een beroep gedaan op vrijwilligerswerk in het opvoeden en opgroeien van kinderen en jongeren. Of vrijwilligerswerk werkelijk een goede invloed heeft op de ontwikkelingskansen van de jeugd is een nog onbeantwoorde vraag. In dit artikel proberen wij een eerste begrip te krijgen van de pedagogische waarde van vrijwilligerswerk. Daarvoor hebben wij uitgebreid literatuuronderzoek gedaan binnen jeugdstudies, sociaal werk, filantropische en civil society studies. De conclusie luidt dat vrijwilligerswerk vermoedelijk geen aparte pedagogische waarde heeft, maar een aantal eigenschappen kent die van invloed lijken te zijn op de sociale relaties met kinderen en jongeren en de omgevingen waarin zij opgroeien. Doordat het contact en het handelen op vrijwillige basis plaatsvindt, lijken er eerder en meer persoonlijke en betekenisvolle relaties en omgevingen te ontstaan, die geborgenheid bieden en uitnodigen tot leren. Tegelijkertijd kent deze vrijwillige betrokkenheid ook een scherpe rand. Zowel de pedagogische deskundigheid als het pedagogische klimaat schieten nogal eens tekort met als mogelijke uitkomst dat kinderen en jongeren het risico lopen blootgesteld te worden aan onfatsoenlijk en antisociaal gedrag.
Literatuur
go back to reference Anderson, C. A., & Morrow, M. (1995). Competitive aggression without interaction: Effects of competitive versus cooperative instructions on aggressive behavior in videogames. Personality and Social Psychology Bulletin, 21(10), 1020–1030.CrossRef Anderson, C. A., & Morrow, M. (1995). Competitive aggression without interaction: Effects of competitive versus cooperative instructions on aggressive behavior in videogames. Personality and Social Psychology Bulletin, 21(10), 1020–1030.CrossRef
go back to reference Asscher, J. J., Hermanns, J. M. A., & Dekovic, M. (2008). Effectiveness of the home start parenting support program: Behavioral outcomes for parents and children. Infant Mental Health Journal, 29(2), 195–113.CrossRef Asscher, J. J., Hermanns, J. M. A., & Dekovic, M. (2008). Effectiveness of the home start parenting support program: Behavioral outcomes for parents and children. Infant Mental Health Journal, 29(2), 195–113.CrossRef
go back to reference Baat, M. de. (2009). Moeders aan het woord: De kwaliteit van het opvoedingsondersteunings-programma Moeders Informeren Moeders. Scriptie. Utrecht: Universiteit Utrecht. Baat, M. de. (2009). Moeders aan het woord: De kwaliteit van het opvoedingsondersteunings-programma Moeders Informeren Moeders. Scriptie. Utrecht: Universiteit Utrecht.
go back to reference Beale, B., Wilkes, L., Power, B., & Beale, R. (2007). Aunties and Uncles Co-operative Family Project: The experiences of children, volunteers and parents. Child: Care, Health and Development, 34, 173–179. Beale, B., Wilkes, L., Power, B., & Beale, R. (2007). Aunties and Uncles Co-operative Family Project: The experiences of children, volunteers and parents. Child: Care, Health and Development, 34, 173–179.
go back to reference Bentley, T. (1998). Learning beyond the classroom: Education for a changing world. London: Routledge.CrossRef Bentley, T. (1998). Learning beyond the classroom: Education for a changing world. London: Routledge.CrossRef
go back to reference Bronfenbrenner, U. (1979). The ecology of human development: Experiments by nature and design. Cambridge: Harvard University Press. Bronfenbrenner, U. (1979). The ecology of human development: Experiments by nature and design. Cambridge: Harvard University Press.
go back to reference Cnaan, R. A., Handy, F., & Wadsworth, M. (1996). Defining who is a volunteer: Conceptual and empirical considerations. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, 25(3), 364.CrossRef Cnaan, R. A., Handy, F., & Wadsworth, M. (1996). Defining who is a volunteer: Conceptual and empirical considerations. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, 25(3), 364.CrossRef
go back to reference Fraser-Thomas, J. L., Côté, J., & Deakin, J. (2005). Youth sport programs: An avenue to foster positive youth development. Physical Education and Sport Pedagogy, 10(1), 19–40.CrossRef Fraser-Thomas, J. L., Côté, J., & Deakin, J. (2005). Youth sport programs: An avenue to foster positive youth development. Physical Education and Sport Pedagogy, 10(1), 19–40.CrossRef
go back to reference Haski-Leventhal, D., Ronel, N., York, A. S., & Ben David, B. M. (2008). Youth volunteering for youth: Who are they serving? How are they being served? Children and Youth Services Review, 30(7), 834–846.CrossRef Haski-Leventhal, D., Ronel, N., York, A. S., & Ben David, B. M. (2008). Youth volunteering for youth: Who are they serving? How are they being served? Children and Youth Services Review, 30(7), 834–846.CrossRef
go back to reference Jarret, R. L., Sullivan, P. J., & Watkins, N. D. (2005). Developing social capital through participation in organized youth programsm. Qualitative insights of three programms. Journal of Community Psychology, 33, 41–55.CrossRef Jarret, R. L., Sullivan, P. J., & Watkins, N. D. (2005). Developing social capital through participation in organized youth programsm. Qualitative insights of three programms. Journal of Community Psychology, 33, 41–55.CrossRef
go back to reference Kassing, J. W., & Infante, D. A. (1999). Aggressive communication in the coach athlete relationship. Communication Research Reports, 16, 110–120.CrossRef Kassing, J. W., & Infante, D. A. (1999). Aggressive communication in the coach athlete relationship. Communication Research Reports, 16, 110–120.CrossRef
go back to reference Kelleher, L., & Johnson, M. (2004). An evaluation of a volunteer-support program for families at risk. Public Health Nursing, 21, 297–305.CrossRef Kelleher, L., & Johnson, M. (2004). An evaluation of a volunteer-support program for families at risk. Public Health Nursing, 21, 297–305.CrossRef
go back to reference McCallister, S. G., Blinde, E. M., & Weiss, W. M. (2000). Teaching values and implementing philosophies: Dilemmas of the youth sport coach. Physical Educator, 57(1), 35–45. McCallister, S. G., Blinde, E. M., & Weiss, W. M. (2000). Teaching values and implementing philosophies: Dilemmas of the youth sport coach. Physical Educator, 57(1), 35–45.
go back to reference McGonigle, T. (2002). The contribution of volunteers to work with children in a criminal justice organization. Child Care in Practice, 8, 262–272.CrossRef McGonigle, T. (2002). The contribution of volunteers to work with children in a criminal justice organization. Child Care in Practice, 8, 262–272.CrossRef
go back to reference Meijs, L. (2010). Reinventing strategic philanthropy: The sustainable organization of voluntary action for impact. Inaugural Address. Rotterdam: Erasmus Research Institute of Management. Meijs, L. (2010). Reinventing strategic philanthropy: The sustainable organization of voluntary action for impact. Inaugural Address. Rotterdam: Erasmus Research Institute of Management.
go back to reference Newton, K. (2004). Social trust: Individual and cross national approaches. Portuguese Journal of Social Science, 3(1), 15–35.CrossRef Newton, K. (2004). Social trust: Individual and cross national approaches. Portuguese Journal of Social Science, 3(1), 15–35.CrossRef
go back to reference Neysmith, S., Maczewski, M., & Reitsma-Street, M. (2000). Promoting engagement: An organizational study of volunteers in community resource centres for children. Children and Youth Services Review, 22(8), 651–678.CrossRef Neysmith, S., Maczewski, M., & Reitsma-Street, M. (2000). Promoting engagement: An organizational study of volunteers in community resource centres for children. Children and Youth Services Review, 22(8), 651–678.CrossRef
go back to reference Ronel, N. (2006). When good overcomes bad: The impact of volunteers on those they help. Human Relations, 59(8), 1133–1153.CrossRef Ronel, N. (2006). When good overcomes bad: The impact of volunteers on those they help. Human Relations, 59(8), 1133–1153.CrossRef
go back to reference Rutten, E. A., Stams, G. J. J. M., Biesta, G. J. J., Schuengel, C., Dirks, E., & Hoeksma, J. B. (2007). The contribution of organized youth sport to antisocial and prosocial behavior in adolescent athletes. Journal of Youth and Adolescence, 36, 255–264.CrossRef Rutten, E. A., Stams, G. J. J. M., Biesta, G. J. J., Schuengel, C., Dirks, E., & Hoeksma, J. B. (2007). The contribution of organized youth sport to antisocial and prosocial behavior in adolescent athletes. Journal of Youth and Adolescence, 36, 255–264.CrossRef
go back to reference Stegeman, H. (2007). Effecten van sport en bewegen op school. Een literatuuronderzoek naar de relatie van fysieke activiteit met de cognitieve, affectieve en sociale ontwikkeling. Den Bosch: Mullier Instituut. Stegeman, H. (2007). Effecten van sport en bewegen op school. Een literatuuronderzoek naar de relatie van fysieke activiteit met de cognitieve, affectieve en sociale ontwikkeling. Den Bosch: Mullier Instituut.
go back to reference Thompson, L., Kropenske, V., Heinicke, C., Gomby, D., & Halfon, N. (2001). Home visiting: A service strategy to deliver proposition 10 results. In H. Halfon, E. Shulman, & M. Hochstein (Eds.), Building community systems for young children. Los Angeles: UCLA Center for Healthier Children, Families and Communities. Thompson, L., Kropenske, V., Heinicke, C., Gomby, D., & Halfon, N. (2001). Home visiting: A service strategy to deliver proposition 10 results. In H. Halfon, E. Shulman, & M. Hochstein (Eds.), Building community systems for young children. Los Angeles: UCLA Center for Healthier Children, Families and Communities.
go back to reference Vandell, D. L., & Shumow, L. (1999). After-school child care programs. The Future of Children, 9(2), 64–80.CrossRef Vandell, D. L., & Shumow, L. (1999). After-school child care programs. The Future of Children, 9(2), 64–80.CrossRef
Metagegevens
Titel
Pedagogische betekenis van vrijwilligerswerk
Auteurs
Dr. Judith Metz
Prof. dr. Lucas Meijs
Publicatiedatum
01-06-2015
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Jeugdbeleid / Uitgave 2/2015
Print ISSN: 1873-9482
Elektronisch ISSN: 1876-6056
DOI
https://doi.org/10.1007/s12451-015-0078-2

Andere artikelen Uitgave 2/2015

Jeugdbeleid 2/2015 Naar de uitgave