Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 1/2002

01-06-2002 | In de wandelgang

Over protocollen

Auteur: Drs Alette Hansen

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 1/2002

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Niet langer bepaalt het referentiekader van de therapeut de wijze van behandelen. Tegenwoordig vormt de aangetoonde effectiviteit van een therapie het uitgangspunt bij deze keuze. Zogenaamde evidence based behandelingen zien het licht, en daarmee is de zegening van het protocol ons deel.
Literatuur
go back to reference Barrett, P. & Turner, C. (2001). Vrienden. Preventie van angst en depressie. Rotterdam: Afdeling Kinder- en Jeugdpsychiatrie, Erasmus Universiteit Rotterdaml Academisch Ziekenhuis Rotterdam sophia. Barrett, P. & Turner, C. (2001). Vrienden. Preventie van angst en depressie. Rotterdam: Afdeling Kinder- en Jeugdpsychiatrie, Erasmus Universiteit Rotterdaml Academisch Ziekenhuis Rotterdam sophia.
go back to reference Braet, C. (1997). De Dappere Kat: protocolbehande/ing voor angstige kinderen. Vertaling en bewerking van Ph. Kendall's Coping Cat. Interne publicatie Universiteit van Gent. Braet, C. (1997). De Dappere Kat: protocolbehande/ing voor angstige kinderen. Vertaling en bewerking van Ph. Kendall's Coping Cat. Interne publicatie Universiteit van Gent.
go back to reference Beenackers, A.A.J.M. (2002). Improvisatie in de behandelkamer. Maandblad Geestelijke Volksgezondheid, 4, 375386. Beenackers, A.A.J.M. (2002). Improvisatie in de behandelkamer. Maandblad Geestelijke Volksgezondheid, 4, 375386.
go back to reference Colijn, S.& Muller, N. (2000). Draaiboek en handleiding Anger Contro/training voor pubers en adolescenten. Interne publicatie Post Academisch Onderwijs Leiden. Colijn, S.& Muller, N. (2000). Draaiboek en handleiding Anger Contro/training voor pubers en adolescenten. Interne publicatie Post Academisch Onderwijs Leiden.
go back to reference Eenhoorn, A.E. (1998). Joep Loep. Doetinchem: Graviant Educatieve Uitgaven. Eenhoorn, A.E. (1998). Joep Loep. Doetinchem: Graviant Educatieve Uitgaven.
go back to reference KendalI, Ph. C. (1992) Coping Cat Workboek. Ardmore: Workbook Publishing. KendalI, Ph. C. (1992) Coping Cat Workboek. Ardmore: Workbook Publishing.
go back to reference KendalI, Ph. c., Kane,M., Howard,B & siqueland, L. (1992). Cognitive behavioral therapy for anxious children: Therapist manual. Ardmore:Workbook Publishing. KendalI, Ph. c., Kane,M., Howard,B & siqueland, L. (1992). Cognitive behavioral therapy for anxious children: Therapist manual. Ardmore:Workbook Publishing.
go back to reference KendalI, Ph. C (1994). Coping Cat Notebook. Ardmore: Workbook Put,Jlishing. KendalI, Ph. C (1994). Coping Cat Notebook. Ardmore: Workbook Put,Jlishing.
go back to reference Manen, T. van (2001). Zelfcontrole. Een sociaal-cognitief interventieprogramma voor kinderen met agressief en oppositioneel gedrag. HoutenlDiegem: Bohn stafleu Van Loghum. Manen, T. van (2001). Zelfcontrole. Een sociaal-cognitief interventieprogramma voor kinderen met agressief en oppositioneel gedrag. HoutenlDiegem: Bohn stafleu Van Loghum.
go back to reference Moens. E. & Braet, C. (2001). Een multidisciplinair behandelconcept. In C.Braet & M.A.J.M. Van Winckel (red.) Behandelingsstrategieën bij kinderen met overgewicht. Houten: Bohn stafleu Van Loghum. Moens. E. & Braet, C. (2001). Een multidisciplinair behandelconcept. In C.Braet & M.A.J.M. Van Winckel (red.) Behandelingsstrategieën bij kinderen met overgewicht. Houten: Bohn stafleu Van Loghum.
go back to reference Muller, N. (2000). Protocolbehande/ing 'Omgaan met depressie'. Interne uitgave Rijngeestgroep, locatie Katwijk. Muller, N. (2000). Protocolbehande/ing 'Omgaan met depressie'. Interne uitgave Rijngeestgroep, locatie Katwijk.
go back to reference Nauta, M.H. & Scholing, A. (1998). Dappere Kat. Intern manuscript. Groningen: Rijksuniversiteit, afdeling Klinische Psychologie. Nauta, M.H. & Scholing, A. (1998). Dappere Kat. Intern manuscript. Groningen: Rijksuniversiteit, afdeling Klinische Psychologie.
go back to reference Prins, P. & Pameijer, N. (2000). Protocol/en in de jeugdzorg. Lisse: swets & Zeitlinger. Prins, P. & Pameijer, N. (2000). Protocol/en in de jeugdzorg. Lisse: swets & Zeitlinger.
Metagegevens
Titel
Over protocollen
Auteur
Drs Alette Hansen
Publicatiedatum
01-06-2002
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 1/2002
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03059453

Andere artikelen Uitgave 1/2002

Kind & Adolescent Praktijk 1/2002 Naar de uitgave

Ten geleide

Ten geleide