Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 1/2002

01-06-2002 | Artikelen

Diagnosticeren is puzzelen, maar hoeveel stukjes heb je nodig

Auteur: Frits Boer

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 1/2002

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Medewerkers van drie afdelingen voor ambulante jeugd-GGZ werd een tweetal beschrijvingen voorgelegd van jeugdigen met een psychische stoornis. Hun werd gevraagd om welke stoornis het ging en welke behandeling daarvoor het beste is. Naast de beschrijving van de stoornis werd aanvullende informatie gegeven over de jeugdige, die niet van wezenlijk belang was voor het kunnen vaststellen van hetgeen er aan de hand was en wat er diende te worden gedaan. Bij dit onderzoek was de vraag in hoeverre de betreffende psychische stoornis goed werd herkend en of de voorgestelde behandeling overeenkwam met daarvoor bestaande richtlijnen (de state of the art). Daarnaast was het de vraag op welke informatie dit oordeel werd gebaseerd. De herkenning van de eerste psychische stoornis was goed, die van de tweede redelijk. De voorgestelde behandeling was bij de eerste stoornis maar in de helft van de gevallen volgens de zogenaamde state of the art en bij de tweede zelfs bij minder dan twintig procent. Nogal eens werd niet relevante informatie betrokken bij de diagnostische overwegingen. Vooral medewerkers jonger dan vijfenveertig jaar bleken te oordelen volgens state of the art. Oudere medewerkers zijn hier kennelijk minder goed toe in staat of vinden het minder belangrijk.
Literatuur
go back to reference American Academy of Child and Adolescent Psychiatry (1998). Practice Parameters for the Assessment and Treatment of Children and Adolescents With Depressive Disorders. Joumal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry. 37. 63S-83S. American Academy of Child and Adolescent Psychiatry (1998). Practice Parameters for the Assessment and Treatment of Children and Adolescents With Depressive Disorders. Joumal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry. 37. 63S-83S.
go back to reference American Psychiatric Association Committee on Nomenclature and Statistics (1980). Diagnostic and Statistic Manual of Mentol Disorders, Edition 3. Washington: American Psychiatric Association. American Psychiatric Association Committee on Nomenclature and Statistics (1980). Diagnostic and Statistic Manual of Mentol Disorders, Edition 3. Washington: American Psychiatric Association.
go back to reference American Psychiatric Association Committee on Nomenclature and Statistics ('994). Diagnostic and Statistic Manual of Mentol Disorders, Edition IV-R. Washington: American Psychiatric Association. American Psychiatric Association Committee on Nomenclature and Statistics ('994). Diagnostic and Statistic Manual of Mentol Disorders, Edition IV-R. Washington: American Psychiatric Association.
go back to reference Axline, V.M. (1947). Play Therapy. New Vork: Ballantine Books. Axline, V.M. (1947). Play Therapy. New Vork: Ballantine Books.
go back to reference Freud, A. (1965). Normality and Pathology in Childhood. New Vork: International Universities Press. Freud, A. (1965). Normality and Pathology in Childhood. New Vork: International Universities Press.
go back to reference Graziano, A.M. (Ed.) (1971). 8ehavior Therapy with Children. Chicago: Aldine-Atherton. Graziano, A.M. (Ed.) (1971). 8ehavior Therapy with Children. Chicago: Aldine-Atherton.
go back to reference Haan, E. de (2001). Behandeling van de dwangstoornis. In Else de Haan, Constance Dolman en Alette Hansen (red.), Directieve therapie bij kinderen en adolescenten (pp. 202-216). Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Haan, E. de (2001). Behandeling van de dwangstoornis. In Else de Haan, Constance Dolman en Alette Hansen (red.), Directieve therapie bij kinderen en adolescenten (pp. 202-216). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Minuchin, S. (1974). Families and Family Therapy: A Structural Approach. Cambridge: Harvard University Press. Minuchin, S. (1974). Families and Family Therapy: A Structural Approach. Cambridge: Harvard University Press.
go back to reference Park, R.l. & Goodyer, I.M. (2000). Clinical guideIines for depressive disorders in childhood and adolescence. European Child & Adolescent Psychiatry, 9, 147161. Park, R.l. & Goodyer, I.M. (2000). Clinical guideIines for depressive disorders in childhood and adolescence. European Child & Adolescent Psychiatry, 9, 147161.
go back to reference Practicioner Review: Treatment of ObsessiveCompulsive Disorder in Children and Adolescents. Journol of Child Psychology and Psychiatry, 4', 4'9-431. Practicioner Review: Treatment of ObsessiveCompulsive Disorder in Children and Adolescents. Journol of Child Psychology and Psychiatry, 4', 4'9-431.
go back to reference Wit, C. de & Wit-Grouls, H. de (2000). Richtlijnen voor diagnostiek en behandeling van depressies bij kinderen en adolescenten. In Pier Prins & Noëlle Pameijer (red.). Protocol/en in dejeugdzorg (pp. 173189). Lisse: Swets & Zeitlinger. Wit, C. de & Wit-Grouls, H. de (2000). Richtlijnen voor diagnostiek en behandeling van depressies bij kinderen en adolescenten. In Pier Prins & Noëlle Pameijer (red.). Protocol/en in dejeugdzorg (pp. 173189). Lisse: Swets & Zeitlinger.
Metagegevens
Titel
Diagnosticeren is puzzelen, maar hoeveel stukjes heb je nodig
Auteur
Frits Boer
Publicatiedatum
01-06-2002
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 1/2002
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03059448

Andere artikelen Uitgave 1/2002

Kind & Adolescent Praktijk 1/2002 Naar de uitgave

In de wandelgang

Over protocollen