Skip to main content
Top

1997 | OriginalPaper | Hoofdstuk

9. Oudertraining in groepen

Auteurs : Dr. J.D. Bosch, Drs. H.J. Ringrose

Gepubliceerd in: Mediatietherapie met ouders

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In de literatuur over oudertraining wordt gerapporteerd over diverse gedragstechnieken, die gericht zijn op specifieke probleemgebieden. In publicaties over de aanpak van kinderlijk (onrijp) en onzelfstandig gedrag staan bijvoorbeeld die technieken centraal die (nieuw) gedrag stimuleren; met andere woorden: technieken die vooral gericht zijn op het aanleren van gedrag (zoals beschreven bij de interventies II en III in deel II). Bij probleemgedragingen die meer als storend worden ervaren door de directe omgeving van het kind (zoals opstandig of antisociaal gedrag) wordt veel meer gebruik gemaakt van aversieve (gedragsverzwakkende) technieken, zoals we beschreven onder interventie IV. In Engelstalige publicaties over kindergedragstherapie krijgt de wijze waarop de behandeling begonnen wordt, inclusief de indicatiestelling, opvallend weinig aandacht. Een van de weinige bijdragen hierover is te vinden in het hoofdstuk van Landsheer, Prins & Nijhoff-Huysse (1993), waarin het volledige gedragstherapeutische proces bij de behandeling van kinderen uiteengezet wordt. Ook de eerste door ons in deel II (hoofdstuk 4) beschreven interventie (inzicht en kennisoverdracht) komt weinig expliciet aan de orde.
Metagegevens
Titel
Oudertraining in groepen
Auteurs
Dr. J.D. Bosch
Drs. H.J. Ringrose
Copyright
1997
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-7107-5_9