Skip to main content
Top

1997 | OriginalPaper | Hoofdstuk

10. Didactische methoden en trainingstechnieken

Auteurs : Dr. J.D. Bosch, Drs. H.J. Ringrose

Gepubliceerd in: Mediatietherapie met ouders

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De didactische methoden en technieken waarmee aan ouders kennis van de leerprincipes overgedragen en vaardigheden worden aangeleerd om die kennis in hun eigen opvoedingssituatie toe te kunnen passen, zijn in principe voor individueel en groepsgewijs werken dezelfde. Veel didactische onderwijsmethoden binnen de groepsbenadering bieden extra beïnvloedingsmogelijkheden vergeleken met een één-op-één contact. Dat is de reden waarom we op deze plaats willen ingaan op de didactiek bij oudertraining. Om te voorkomen dat in de groepssessies ‘lessen worden gedraaid’ kan men kiezen voor ‘meer doen’ tijdens de bijeenkomsten. De eerste pioniers op dit gebied benadrukten al vanaf het begin de ‘doe-procedures’. Ouders leren meer van doen in de zittingen in combinatie met het meegeven van concrete huiswerkopdrachten, dan alleen van het verkrijgen van informatie. Een trainingsopzet met een systematische onderbouw heeft de voorkeur boven het minder gestructureerd uitwisselen van ervaringen en het vervolgens zoeken naar oplossingen voor moeilijke opvoedingssituaties. Dat laatste zien we meer in cursussen die gericht zijn op voorlichting.
Metagegevens
Titel
Didactische methoden en trainingstechnieken
Auteurs
Dr. J.D. Bosch
Drs. H.J. Ringrose
Copyright
1997
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-7107-5_10