Skip to main content
Top

1999 | OriginalPaper | Hoofdstuk

Organisatiecultuur

Auteur : Jaap J. van Muijen

Gepubliceerd in: Bouwstenen voor personeelsmanagement in de zorg, deel 3

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

De brede maatschappelijke interesse in het begrip organisatiecultuur openbaarde zich eind jaren tachtig en begin jaren negentig. De internationalisering van het bedrijfsleven en de opkomst van handehblokken (zoals de Europese Unie), zorgden ervoor dat organisaties het pad van fusies, ‘joint ventures’ of overnames gingen bewandelen. In de financiële wereld, maar ook in de gezondheidszorg volgde de ene fusie of overname de andere. Verschillen in organisatiecultuur tussen de fuserende bedrijven zouden voor de nodige moeilijkheden zorgen. Zo vonden sommige NMB’ers de toenmalige Postbankmedewerkers ‘softe’ ambtenaren en geen bankiers (NRC, 1990).

Metagegevens
Titel
Organisatiecultuur
Auteur
Jaap J. van Muijen
Copyright
1999
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-6507-4_4