Gepubliceerd in:
01-10-2011 | boekwerk
Oplossingsgerichte intervisie
Auteur:
Nel Jagt
Gepubliceerd in:
Vakblad Sociaal Werk
|
Uitgave 5/2011
Log in om toegang te krijgen
Extract
Intervisie wordt in de sociale sector frequent benut. Intervisiedoelstellingen en -werkmodellen lopen sterk uiteen, maar steeds gaat het om een kleine groep – meestal 5 tot 7 – professionals die in een niet-hiërarchische verhouding tot elkaar staan en op gezette tijden samenkomen om van elkaars werkervaringen te leren. Sommige groepen floreren, andere komen niet of moeizaam van de grond. Dat ligt niet per se aan het werkmodel, maar dat is wel een belangrijke factor. Levi van Dam publiceerde eerderHet reflecting teamintervisiemodel (2007) dat nu herzien is uitgebracht alsOplossingsgerichte intervisie. Dit intervisiemodel schept op gestructureerde wijze ruimte voor reflectie, en wel op basis van oplossingsgerichte werkprincipes: niet het probleem staat centraal maar de gewenste toestand of oplossing. Aangeknoopt wordt bij bestaande mogelijkheden en vaardigheden. De focus ligt niet op wat ontbreekt maar op wat (impliciet) aanwezig is en uitgebouwd kan worden. De auteur belicht de begrippen intervisie, reflectie en oplossingsgericht afzonderlijk en in combinatie. Hij bespreekt – met illustratieve tekeningetjes – een stappenmodel voor het bewerken van leervragen (hier nergens ‘problemen’ genoemd). Bij stap 1 wordt de leervraaginbrenger bevraagd door een interviewer, een van de intervisanten. De overige intervisanten, die samen het zogenoemdereflecting team (RT) vormen, luisteren toe. Stap 2 houdt in dat het RT gezamenlijk reflecteert op de inhoud van stap 1; nu horen interviewer en inbrenger toe. Bij stap 3 bevraagt de interviewer de inbrenger op diens reflecties en verkregen inzichten, en werkt systematisch toe naar de conclusies van de in-brenger en een daaruit voortvloeiend actieplan. Opnieuw onderbreekt het RT niet. Bij stap 4 reflecteert elke deelnemer over wat geleerd is van deze intervisiebijeenkomst. Bij alle vier stappen zijn voorbeeldvragen gegeven, en de werkwijze (inclusief de ‘beurtzang’) wordt helder beschreven en beargumenteerd. Vaardigheden en houding die nodig zijn voor oplossingsgerichte intervisie krijgen volop aandacht, evenals de funderende visie (en mogelijke bezwaren ertegen). In kadertjes staan oefeningen voor wie met het model wil gaan werken. Voor intervisiegroepen die starten of hun werkwijze willen optimaliseren is het raadzaam van dit boek kennis te nemen. …