Skip to main content
Top

2015 | OriginalPaper | Hoofdstuk

3. Opbouw van de sessies

Auteurs : Marilene de Zeeuw, Carla Brok, Hans van Andel

Gepubliceerd in: Handboek preventieve interventie voor pleeg- en adoptieouders bij jonge kinderen met een problematische gehechtheid

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Vaste onderdelen van elke sessie zijn: huiswerk bespreken, psycho-educatie, een oefening van de aandacht, videoreflectie en huiswerk.
In dit hoofdstuk worden alle onderdelen besproken met betrekking tot hun doel, de juiste houding van de hulpverlener en bijkomende technische aspecten.
De verschillende onderdelen zijn per sessie afgestemd op het thema van de sessie. Door de onderdelen systematisch in te zetten, stimuleert de hulpverlener pleeg- en adoptieouders na te denken over aspecten van hun eigen houding en de betekenis die zij verlenen aan het gedrag van hun pleeg- of adoptiekind. Het uiteindelijke doel is het opbouwen van een veilige relatie. Door pleeg- en adoptieouders steeds te bevragen, en niet voor te schrijven wat te doen, ontwikkelen zij een houding met meer aandacht, waarin zij gemakkelijker zelf vorm en betekenis kunnen geven aan de interactie met hun pleeg- of adoptiekind.
Metagegevens
Titel
Opbouw van de sessies
Auteurs
Marilene de Zeeuw
Carla Brok
Hans van Andel
Copyright
2015
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-0757-9_3