TODO: Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:

01-06-2008 | Berichten uit het NCVB

Onderwijs in beroepsziekten, de arts als opleider

Auteur: Paul Smits

Gepubliceerd in: TBV – Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde | Uitgave 6/2008

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Kennis over beroepsziekten, al is het globaal, is voor elke arts van belang. In de eindtermenlijst van de medische opleiding staan niet voor niets de ‘problemen op het werk of betreffende de arbeidsomstandigheden’.1 Op de medische faculteiten neemt het onderwijs over arbeid en gezondheid een relatief bescheiden, maar stevige plaats in. Doel van onderwijs in werkgerelateerde aandoeningen is dat basisartsen zich bewust zijn, de attitude hebben, dat werk een mogelijke oorzaak van een ziekte kan zijn. De vaardigheid die daar (o.a.) bijhoort, is dat dokters in de anamnese naar werk kunnen vragen. De belangrijkste vragen voor medisch specialisten zijn: ‘heeft u betaald werk?’, ‘vindt u dat uw klacht door het werk veroorzaakt wordt?’ en ‘verzuimt u op dit moment?’2 Huisartsen vragen verder naar ‘ziekteverzuim in het verleden’ en de ‘prognose van de patiënt zelf over duur van het verzuim’.3 Specialisten én huisartsen kunnen vragen of er een gesprek met de bedrijfsarts heeft plaatsgevonden.
Literatuur
Deze inhoud is alleen zichtbaar als je bent ingelogd en de juiste rechten hebt.
Metagegevens
Titel
Onderwijs in beroepsziekten, de arts als opleider
Auteur
Paul Smits
Publicatiedatum
01-06-2008
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
TBV – Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde / Uitgave 6/2008
Print ISSN: 0929-600X
Elektronisch ISSN: 1876-5858
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03078032