Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Verslaving 3/2012

01-09-2012 | Ingezonden

‘Onder invloed’: is samenwerking met commerciële partijen te verantwoorden?

Auteurs: Dr. Paul Lemmens, Drs. Hans Dupont

Gepubliceerd in: Verslaving | Uitgave 3/2012

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

‘Samen met Heineken kunnen wij nieuwe wegen inslaan om alcoholmisbruik tegen te gaan en het bewustzijn over verantwoord alcoholgebruik te bevorderen.’ Dit citaat van BoumanGGZ-directeur Sjef Czyzewski lijkt een tegenstrijdigheid te bevatten (BoumanGGZ, 2010). Heinekens hoofddoel is gelegen in de bieromzet. Hoofddoel van instellingen als Bouman is het behandelen van alcoholverslaving, subsidiair het voorkomen van negatieve gevolgen van (onmatig) alcoholgebruik, zoals verslaving. Zijn de doelen van beide partijen wel verenigbaar? Hoe komen ze tot elkaar, waarin vinden zij elkaar? Wie is er gebaat bij een samenwerking tussen zorg en industrie? Wat zijn de effecten van samenwerking? …
Voetnoten
1
STIVA = Stichting Verantwoord Alcoholgebruik: samenwerkende Nederlandse alcoholindustrie (producenten, zoals Heineken). ICAP = International Centre for Alcohol Policies (USA): Anheuser-Busch InBev, Asahi Breweries, BacardiMartini, Beam Inc., Brown-Forman Corporation, Diageo, Heineken, Moët Hennessy, Molson Coors, Pernod Ricard, SABMiller en UB Group. Portman Group (UK) = AB InBev, Bacardi Brown-Forman Brands, Beverage Brands (UK), C&C Group plc, Carlsberg UK, Diageo Great Britain, Heineken UK, Molson Coors Brewing Company (UK) en Pernod Ricard UK.
 
2
SAR = Stichting Alcohol Research: Nederlandse Brouwers, Commissie Bier en Gedistilleerd van het Productschap Dranken, Productschap Wijn, Koninklijke Vereniging van Nederlandse Wijnhandelaren, Vereniging van Importeurs en Producenten van Gedistilleerde Dranken. AmBMRF = American Beverage Medical Research Foundation (USA/CAN). Diverse sponsors, maar voornamelijk brouwers. ERAB = European Foundation for Alcohol Research (EU). Voornaamste sponsor is Brewers of Europe
 
Literatuur
go back to reference Babor, T., Caetano, R., Casswell, S., Edwards, G., Giesbrecht, N., Graham, K., Grube, J., Gruenewald, P., Hill, L., Holder, H., Homel, R., Osterberg, E., Rehm, J., Room, R. & Rossow, I. (2003).Alcohol: no ordinary commodity. Research and public policy. Oxford: Oxford University Press. Babor, T., Caetano, R., Casswell, S., Edwards, G., Giesbrecht, N., Graham, K., Grube, J., Gruenewald, P., Hill, L., Holder, H., Homel, R., Osterberg, E., Rehm, J., Room, R. & Rossow, I. (2003).Alcohol: no ordinary commodity. Research and public policy. Oxford: Oxford University Press.
go back to reference BoumanGGZ (2010). Heineken en Bouman GGZ werken samen tegen alcoholmisbruik. Persbericht, 4 november. BoumanGGZ (2010). Heineken en Bouman GGZ werken samen tegen alcoholmisbruik. Persbericht, 4 november.
go back to reference Caetano, R. (2008). About smoke and mirrors: the alcohol industry and the promotion of science.Addiction, 103, 175-178.PubMedCrossRef Caetano, R. (2008). About smoke and mirrors: the alcohol industry and the promotion of science.Addiction, 103, 175-178.PubMedCrossRef
go back to reference Dohmen, J. (2011). Farmaceut betaalt het dierenartsreisje.NRC Handelsblad, 13 april. Dohmen, J. (2011). Farmaceut betaalt het dierenartsreisje.NRC Handelsblad, 13 april.
go back to reference Giesbrecht, N. & Greenfield, T.K. (1999). Public opinions on alcohol policy issues:a comparison of American and Canadian surveys.Addiction, 94, 521-531.PubMedCrossRef Giesbrecht, N. & Greenfield, T.K. (1999). Public opinions on alcohol policy issues:a comparison of American and Canadian surveys.Addiction, 94, 521-531.PubMedCrossRef
go back to reference Inspectie voor de gezondheidszorg (2010).Gunstbetoon bij nascholing van huisartsen binnen de reclameregels. Rapport. Den Haag: IGZ. Inspectie voor de gezondheidszorg (2010).Gunstbetoon bij nascholing van huisartsen binnen de reclameregels. Rapport. Den Haag: IGZ.
go back to reference National College of Ireland (1997).The Dublin principles. Dublin: NCI. National College of Ireland (1997).The Dublin principles. Dublin: NCI.
Metagegevens
Titel
‘Onder invloed’: is samenwerking met commerciële partijen te verantwoorden?
Auteurs
Dr. Paul Lemmens
Drs. Hans Dupont
Publicatiedatum
01-09-2012
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Verslaving / Uitgave 3/2012
Print ISSN: 1574-1842
Elektronisch ISSN: 1875-7073
DOI
https://doi.org/10.1007/s12501-012-0032-1

Andere artikelen Uitgave 3/2012

Verslaving 3/2012 Naar de uitgave

EditorialNotes

Redactioneel