Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 1/2016

01-03-2016

Onbekend Maakt Onbemind

Afstand Tussen Onderwijs En Jeugdhulpverlening Maakt Samenwerken Lastig

Auteurs: Dr. Regina Stoutjesdijk, Dr. Karin Westerbeek

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 1/2016

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In de praktijk blijkt samenwerking tussen professionals uit het onderwijs en de jeugdhulp niet eenvoudig. Cultuurverschillen en negatieve denkbeelden over elkaar spelen hierbij een belangrijke rol. Voor een beteresamenhang in de hulp aan jongeren is daarom meer nodig dan de recente veranderingen in structuur en organisatie. Volgens de Onderwijsraad, waar beide auteurs aan verbonden zijn, is een gezamenlijke visie opde schoolloopbaan belangrijk, naast gezamenlijke deskundigheidsbevordering én meer contact tussen leraar en hulpverlener.
Literatuur
go back to reference Bosdriesz, M., Lieshout, M. van, & Radema, D. (2007). Zorg en zorg delen: over de aansluiting van Bureau Jeugdzorg bij het primair onderwijs. Apeldoorn: Garant. Bosdriesz, M., Lieshout, M. van, & Radema, D. (2007). Zorg en zorg delen: over de aansluiting van Bureau Jeugdzorg bij het primair onderwijs. Apeldoorn: Garant.
go back to reference Children's Workforce Development Council (CWDC) (2009). The Common Assessment Framework for children and young people: A guide for practitioners Leeds: CWDC. Children's Workforce Development Council (CWDC) (2009). The Common Assessment Framework for children and young people: A guide for practitioners Leeds: CWDC.
go back to reference Deen, C., Vink, C., Berg-LeClercq, T., Daamen W., & Smit, H. (2014). Startdossier kansen en risico's in de verbinding onderwijs-jeugdbeleid: een internationale verkenning en Nederlandse reflectie Utrecht: NJi. Deen, C., Vink, C., Berg-LeClercq, T., Daamen W., & Smit, H. (2014). Startdossier kansen en risico's in de verbinding onderwijs-jeugdbeleid: een internationale verkenning en Nederlandse reflectie Utrecht: NJi.
go back to reference Denktank Transformatie Jeugdstelsel (2014). Beter met minder: bouwstenen voor de transformatie van het jeugdstelsel. Utrecht: NJi. Denktank Transformatie Jeugdstelsel (2014). Beter met minder: bouwstenen voor de transformatie van het jeugdstelsel. Utrecht: NJi.
go back to reference Johnston, N.S. (1990). School consultation: The training needs of teachers and school psychologists Psychology in the Schools, 27(1), 51–56.CrossRef Johnston, N.S. (1990). School consultation: The training needs of teachers and school psychologists Psychology in the Schools, 27(1), 51–56.CrossRef
go back to reference Ledoux, G. (2012). Ex ante evaluatie passend onderwijs. Den Haag: ECPO. Ledoux, G. (2012). Ex ante evaluatie passend onderwijs. Den Haag: ECPO.
go back to reference Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (2013). Kerncijfers 2008-2012. Den Haag: Ministeri van OCW. Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (2013). Kerncijfers 2008-2012. Den Haag: Ministeri van OCW.
go back to reference Nederlands Jeugdinstituut (2008). Het optimaliseren van snelle, passende en afgestemde hulp. Utrecht: NJi Onderwijs en jeugdzorg/ LCOJ. Nederlands Jeugdinstituut (2008). Het optimaliseren van snelle, passende en afgestemde hulp. Utrecht: NJi Onderwijs en jeugdzorg/ LCOJ.
go back to reference Onderwijsraad (2014). Samen voor een ononderbroken schoolloopbaan. Den Haag: Onderwijsraad. Onderwijsraad (2014). Samen voor een ononderbroken schoolloopbaan. Den Haag: Onderwijsraad.
go back to reference Oreopoulos, P., & Salvanes, K.G. (2011). Priceless The nonpecuniary benefits of schooling. Journal of Economic Perspectives, 25(1), 159–184. Oreopoulos, P., & Salvanes, K.G. (2011). Priceless The nonpecuniary benefits of schooling. Journal of Economic Perspectives, 25(1), 159–184.
go back to reference Peeters-Weem, J.H.I.M., & Bouman, S. (2013). Het schuurt tussen onderwijs, zorg en sociale zaken. Leeuwarden: Frieslab. Peeters-Weem, J.H.I.M., & Bouman, S. (2013). Het schuurt tussen onderwijs, zorg en sociale zaken. Leeuwarden: Frieslab.
go back to reference Schillemans, T. (2008). Regelruimte: over de logica van verkokering en alternatieven voor ontkokering In: Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling (ed.), Schillemans, T. (2008). Regelruimte: over de logica van verkokering en alternatieven voor ontkokering In: Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling (ed.),
go back to reference De ontkokering voorbij: slim organiseren voor meer regelruimte (pp. 107-154). Amsterdam: SWP. De ontkokering voorbij: slim organiseren voor meer regelruimte (pp. 107-154). Amsterdam: SWP.
go back to reference Smeets, E. (2007). Samenwerking tussen primair onderwijs, voortgezet onderwijs, regionale expertisecentra en jeugdzorg: onderzoek naar innovatie in vijf regio's. Nijmegen: ITS. Smeets, E. (2007). Samenwerking tussen primair onderwijs, voortgezet onderwijs, regionale expertisecentra en jeugdzorg: onderzoek naar innovatie in vijf regio's. Nijmegen: ITS.
go back to reference Smeets, E., & Wester, M. (2009). Knelpunten in de samenwerking tussen onderwijs- en jeugdzorginstellingen Nijmegen: ITS. Smeets, E., & Wester, M. (2009). Knelpunten in de samenwerking tussen onderwijs- en jeugdzorginstellingen Nijmegen: ITS.
go back to reference Stuurgroep pilot Zorgteam+ (2013). Jeugdzorg op en vanuit school: peelregio 2012-2013, pilot vo-scholen. Helmond: Gemeente Helmond, afdeling Onderzoek en Statistiek. Stuurgroep pilot Zorgteam+ (2013). Jeugdzorg op en vanuit school: peelregio 2012-2013, pilot vo-scholen. Helmond: Gemeente Helmond, afdeling Onderzoek en Statistiek.
go back to reference Vijfeijken, M. van, & Wijngaart, M. van den (2012). Samenwerking in onderwijs en zorg: evaluatie van een samenwerkingsverband tussen een (jeugd) hulpverleningsinstelling en scholen voor speciaal onderwijs. Tilburg: IVA beleidsonderzoek en advies. Vijfeijken, M. van, & Wijngaart, M. van den (2012). Samenwerking in onderwijs en zorg: evaluatie van een samenwerkingsverband tussen een (jeugd) hulpverleningsinstelling en scholen voor speciaal onderwijs. Tilburg: IVA beleidsonderzoek en advies.
Metagegevens
Titel
Onbekend Maakt Onbemind
Afstand Tussen Onderwijs En Jeugdhulpverlening Maakt Samenwerken Lastig
Auteurs
Dr. Regina Stoutjesdijk
Dr. Karin Westerbeek
Publicatiedatum
01-03-2016
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 1/2016
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/s12454-016-0002-6

Andere artikelen Uitgave 1/2016

Kind & Adolescent Praktijk 1/2016 Naar de uitgave

Ingezonden

Reacties op...