Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Tijdschrift voor Kindergeneeskunde 5/2008

01-10-2008 | Artikelen

Neonatale reanimatie: Zijn eerstejaars arts-assistenten kindergeneeskunde (on)voldoende voorbereid?

Auteurs: R. M. van Elburg, B. Weeteling, R. J. B. J. Gemke

Gepubliceerd in: Tijdschrift voor Kindergeneeskunde | Uitgave 5/2008

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In dit onderzoek hebben wij de huidige vorm van onderwijs over en vaardigheden met neonatale reanimatie bij eerstejaars artsassistenten kindergeneeskunde onderzocht met een enquête onder eerstejaars arts-assistenten kindergeneeskunde cohort 2005. De vragen betroffen relevante werkervaring voor de start van de opleiding, gevolgde reanimatiecursussen, onderwijs over neonatale reanimatie en zelfvertrouwen ten aanzien van neonatale reanimatie uitgedrukt op een schaal van 1-10. Daarnaast werd de ervaring met acute opvang geïnventariseerd in theoretisch en praktisch onderwijs, en in reallife met respectievelijk zonder supervisie. Eerstejaars arts-assistenten kindergeneeskunde bleken beperkte competenties te hebben voor neonatale reanimatie bij aanvang van de zelfstandige acute opvang van neonaten. Desondanks blijkt dat eerstejaars arts-assistenten kindergeneeskunde gemiddeld veel zelfvertrouwen hebben, wat kan wijzen op zich onvoldoende bewust zijn van mogelijk nog niet-adequate kennis, vaardigheden en gedrag nodig voor het uitvoeren van neonatale reanimatie. In Nederland is behoefte aan (meer) gestructureerd onderwijs over neonatale reanimatie aan eerstejaars arts-assistenten kindergeneeskunde voordat zij zelf opvang van pasgeborenen gaan doen.
Literatuur
1.
go back to reference www.nvk.pedianet.nl/pedianet/pdfsbes/kgraamplanbev.pdf. www.nvk.pedianet.nl/pedianet/pdfsbes/kgraamplanbev.pdf.
2.
go back to reference Visser GHA, Steegers EAP. Beter baren. Med Contact. 2008;51:96-9. Visser GHA, Steegers EAP. Beter baren. Med Contact. 2008;51:96-9.
3.
go back to reference Rangaraj S, Rangaraj J, Scholler I, Buss P. A survey of neonatal resuscitation training provided to general professional trainees at neonatal units in England and Wales. Arch Dis Child Fetal Neonatal Ed. 2001;85:F225. Rangaraj S, Rangaraj J, Scholler I, Buss P. A survey of neonatal resuscitation training provided to general professional trainees at neonatal units in England and Wales. Arch Dis Child Fetal Neonatal Ed. 2001;85:F225.
4.
go back to reference Heide PA van der, Lingen RA van, Toledo-Eppinga L van, Molendijk H. Neonatale reanimatievaardigheden van arts-assistenten kindergeneeskunde. Tijdschr Kindergeneeskd. 2008;76:224-9. Heide PA van der, Lingen RA van, Toledo-Eppinga L van, Molendijk H. Neonatale reanimatievaardigheden van arts-assistenten kindergeneeskunde. Tijdschr Kindergeneeskd. 2008;76:224-9.
5.
go back to reference Gemke RJBJ, Weeteling B, Elburg RM van. Resuscitation competencies in paediatric specialist registrars. Postgrad Med J. 2007;83:265-7. Gemke RJBJ, Weeteling B, Elburg RM van. Resuscitation competencies in paediatric specialist registrars. Postgrad Med J. 2007;83:265-7.
6.
go back to reference Shakiba H, Dinesh S, Anne MK. Advanced trauma life support training for hospital staff. Cochrane Database Syst Rev. 2004;CD004173. Shakiba H, Dinesh S, Anne MK. Advanced trauma life support training for hospital staff. Cochrane Database Syst Rev. 2004;CD004173.
7.
go back to reference Quan L, Shugerman RP, Kunkel NC, Brownlee CJ. Evaluation of resuscitation skills in new residents before and after pediatric advanced life support course. Pediatrics. 2001;108:e110. Quan L, Shugerman RP, Kunkel NC, Brownlee CJ. Evaluation of resuscitation skills in new residents before and after pediatric advanced life support course. Pediatrics. 2001;108:e110.
8.
go back to reference Turner NM, Dierselhuis MP, Draaisma JMT, Cate OTJ ten. The effect of the advanced paediatric life support course on perceived self-efficacy and use of resuscitation skills. Resuscitation. 2007;73: 430-6. Turner NM, Dierselhuis MP, Draaisma JMT, Cate OTJ ten. The effect of the advanced paediatric life support course on perceived self-efficacy and use of resuscitation skills. Resuscitation. 2007;73: 430-6.
9.
go back to reference Jabbour M, Osmond MH, Klasen TP. Life support courses; are they effective? Ann Emerg Med. 1996;26:690-8. Jabbour M, Osmond MH, Klasen TP. Life support courses; are they effective? Ann Emerg Med. 1996;26:690-8.
Metagegevens
Titel
Neonatale reanimatie: Zijn eerstejaars arts-assistenten kindergeneeskunde (on)voldoende voorbereid?
Auteurs
R. M. van Elburg
B. Weeteling
R. J. B. J. Gemke
Publicatiedatum
01-10-2008
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Tijdschrift voor Kindergeneeskunde / Uitgave 5/2008
Print ISSN: 0376-7442
Elektronisch ISSN: 1875-6840
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03078207

Andere artikelen Uitgave 5/2008

Tijdschrift voor Kindergeneeskunde 5/2008 Naar de uitgave

Ingezonden brief

Ingezonden brief