Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen 5/2013

01-06-2013 | Forum

Narratieve interventies verleiden tot gezonder gedrag

Gebruik verhalen met een focus op postintentionele factoren om de intentie-gedrag kloof te overbruggen

Auteurs: Anniek Boeijinga, Catelijne Joling, Hans Hoeken, José Sanders

Gepubliceerd in: TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen | Uitgave 5/2013

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Gezondheidscommunicatie richt zich doorgaans op de vorming van intenties tot gezonder gedrag. De zogenaamde intentie-gedrag kloof laat echter zien dat de juiste intentie niet automatisch tot het voorgenomen gedrag leidt.1 Zo weten mensen die gezonder willen leven soms niet hoe deze intentie om te zetten in daadwerkelijk gedrag. Factoren als planning en het anticiperen op en omgaan met obstakels spelen hierbij een rol. Een narratieve communicatie-interventie leent zich bij uitstek voor het communiceren van dergelijke postintentionele factoren. Verhalen kunnen succesvolle strategieën om intenties in gedrag om te zetten concretiseren en hebben als bijkomend voordeel dat zij door de doelgroep als interessanter worden ervaren dan traditionele voorlichting en daardoor sneller de aandacht trekken en vasthouden. Daarnaast vergemakkelijken ze informatieverwerking, waardoor de boodschap voor een groter en breder publiek toegankelijk wordt. Dit maakt deze strategie met name interessant voor doelgroepen met een lagere sociaal economische status (SES) en gezondheidsgeletterdheid (‘health literacy’).
Literatuur
1.
go back to reference Schwarzer R. Modelling health behaviour change: how to predict and modify the adoption and maintenance of health behaviours. Appl Psychol 2008; 57:1–29. Schwarzer R. Modelling health behaviour change: how to predict and modify the adoption and maintenance of health behaviours. Appl Psychol 2008; 57:1–29.
2.
go back to reference Sheeran P. Intention-behavior relations: A conceptual and empirical review. Eur J Soc Psychol 2002; 132:249–68. Sheeran P. Intention-behavior relations: A conceptual and empirical review. Eur J Soc Psychol 2002; 132:249–68.
3.
go back to reference Luszczynska A, Schwarzer R. Planning and self-efficacy in the adoption and maintenance of breast self-examination: A longitudinal study on self-regulatory cognitions. Psychol Health 2003; 18:93–108.CrossRef Luszczynska A, Schwarzer R. Planning and self-efficacy in the adoption and maintenance of breast self-examination: A longitudinal study on self-regulatory cognitions. Psychol Health 2003; 18:93–108.CrossRef
4.
go back to reference Lippke S, Ziegelmann JP, Schwarzer R. Initiation and maintenance of physical exercise: Stage-specific effects of a planning intervention. Res Sports Medicine 2004; 12:221–40. Lippke S, Ziegelmann JP, Schwarzer R. Initiation and maintenance of physical exercise: Stage-specific effects of a planning intervention. Res Sports Medicine 2004; 12:221–40.
5.
go back to reference Luszczynska A. Change in breast self-examination behavior: Effects of intervention on enhancing self-efficacy. Int J Behavioral Med 2004; 11:95–103.CrossRef Luszczynska A. Change in breast self-examination behavior: Effects of intervention on enhancing self-efficacy. Int J Behavioral Med 2004; 11:95–103.CrossRef
6.
go back to reference Kreuter M, Green M, Cappella J et al. Narrative communication in cancer prevention and control: A framework to guide research and application. Ann Behavioral Med 2007; 33:221–35.CrossRef Kreuter M, Green M, Cappella J et al. Narrative communication in cancer prevention and control: A framework to guide research and application. Ann Behavioral Med 2007; 33:221–35.CrossRef
7.
go back to reference Slater M. Entertainment Education and the persuasive impact of narratives. In: Green M, Strange J, Brock T (eds). Narrative impact: Social and cognitive foundations. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 2002:157–81. Slater M. Entertainment Education and the persuasive impact of narratives. In: Green M, Strange J, Brock T (eds). Narrative impact: Social and cognitive foundations. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 2002:157–81.
11.
go back to reference Bouman MPA. E & E television in practice and research chapter 5. In: The turtle and the peacock; Collaboration for prosocial change: the entertainment-education strategy on television. Published Thesis, University of Wageningen, 1999:79–111. Bouman MPA. E & E television in practice and research chapter 5. In: The turtle and the peacock; Collaboration for prosocial change: the entertainment-education strategy on television. Published Thesis, University of Wageningen, 1999:79–111.
12.
go back to reference Moyer-Gusé E. Toward a theory of entertainment persuasion: Explaining the persuasive effects of entertainment-education messages. Communication Theory 2008; 18:407–25.CrossRef Moyer-Gusé E. Toward a theory of entertainment persuasion: Explaining the persuasive effects of entertainment-education messages. Communication Theory 2008; 18:407–25.CrossRef
13.
go back to reference Tian Q, Hoffner C. Parasocial interaction with liked, neutral, and disliked characters on popular tv series. Mass Communication Society 2010; 13:250–69.CrossRef Tian Q, Hoffner C. Parasocial interaction with liked, neutral, and disliked characters on popular tv series. Mass Communication Society 2010; 13:250–69.CrossRef
14.
go back to reference Winterbottom A, Bekker H, Conner M, Mooney A. Does narrative information bias individual’s decision making? A systematic review. Soc Sci Med 2008; 67: 2079–88.PubMedCrossRef Winterbottom A, Bekker H, Conner M, Mooney A. Does narrative information bias individual’s decision making? A systematic review. Soc Sci Med 2008; 67: 2079–88.PubMedCrossRef
15.
go back to reference Graesser A, Olde B, Klettke B. How does the mind construct and represent stories? In: Green M, Strange J, Brock T (eds). Narrative impact: social and cognitive foundations. Mahwah, NJ: Erlbaum, 2002: 229–62. Graesser A, Olde B, Klettke B. How does the mind construct and represent stories? In: Green M, Strange J, Brock T (eds). Narrative impact: social and cognitive foundations. Mahwah, NJ: Erlbaum, 2002: 229–62.
16.
go back to reference Andasager JL, Bemker V, Choi HL, Torwel V. Perceived similarity of exemplar traits and behaviour: effects on message evaluation. Communication Research 2006; 33:3–18.CrossRef Andasager JL, Bemker V, Choi HL, Torwel V. Perceived similarity of exemplar traits and behaviour: effects on message evaluation. Communication Research 2006; 33:3–18.CrossRef
18.
go back to reference Kok G, Harterink P, Vriens P, Zwart O de, Hospers HJ. The Gay Cruise: Developing a Theory- and Evidence-Based Internet HIVPrevention Intervention. J Sexuality Res Social Policy 2006; 3:52–67.CrossRef Kok G, Harterink P, Vriens P, Zwart O de, Hospers HJ. The Gay Cruise: Developing a Theory- and Evidence-Based Internet HIVPrevention Intervention. J Sexuality Res Social Policy 2006; 3:52–67.CrossRef
Metagegevens
Titel
Narratieve interventies verleiden tot gezonder gedrag
Gebruik verhalen met een focus op postintentionele factoren om de intentie-gedrag kloof te overbruggen
Auteurs
Anniek Boeijinga
Catelijne Joling
Hans Hoeken
José Sanders
Publicatiedatum
01-06-2013
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen / Uitgave 5/2013
Print ISSN: 1388-7491
Elektronisch ISSN: 1876-8776
DOI
https://doi.org/10.1007/s12508-013-0091-7

Andere artikelen Uitgave 5/2013

TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen 5/2013 Naar de uitgave