Skip to main content
Top

2009 | hbo | Boek

Pubers van Nu!

Praktijkboek voor iedereen die met pubers werkt

Auteurs: Klaas Jan Terpstra, Herberd Prinsen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

insite
ZOEKEN

Over dit boek

Hoe herken je de behoeftes van een puber? Hoe kom je hierover met hem of haar in gesprek? Hoe kun je je als volwassene werkelijk verbinden met pubers op een manier die hun helpt in hun groei naar volwassenheid? Hierover gaat Pubers van nu. Het boek biedt praktische handvatten, tips en wetenswaardigheden, ook voor contacten met pubers met een niet-westerse achtergrond. Iedereen kan met dit boek direct aan de slag.Pubergedrag leidt vaak tot vragen en soms ook tot problemen. Veel van dit gedrag is te verklaren uit de ontwikkelingen die puberhersenen doormaken: tijdens de puberteit is bijvoorbeeld het gebied in de hersenen dat emoties reguleert nog volop in ontwikkeling. Dit is een van de factoren die de puberteit tot een heftige periode in het leven kunnen maken.Voor een evenwichtige ontwikkeling van pubers is het belangrijk dat zij begeleid en ondersteund worden door volwassenen. Dit vraagt van volwassenen dat ze zich verdiepen in pubers: hoe denken zij? Hoe ervaren pubers de wereld om hen heen? Om deze vragen te kunnen beantwoorden, zullen veel volwassenen bovendien - in het besef dat puberhersenen anders werken - hun eigen denkkaders moeten loslaten.Dit boek is geschreven voor iedereen die met pubers werkt en omgaat: zowel professionals in de jeugdhulpverlening en het onderwijs, als ouders. Verder biedt dit boek ook vele handvatten voor politie, justitie, vervoersbedrijven, de middenstand en bedrijven waar pubers stagelopen of vakantiewerk doen.

Inhoudsopgave

Voorwerk
Inleiding
Samenvatting
Uit de verhalen hierboven is af te leiden dat de puberteit een heftige periode is in het leven van een mens. Uit onderzoek blijkt dat het hersengebied dat betrokken is bij het reguleren van emoties in de puberteit al volgroeid is, terwijl het hersengebied dat emoties controleert en af kan remmen zich nog volop aan het ontwikkelen is. Vandaar dat de puberteit vaak als heftig wordt ervaren.
Klaas Jan Terpstra, Herberd Prinsen
1. Puberteit en adolescentie, een verkenning
Samenvatting
Een vader van een dochter van tien verzucht: ‘Van de ene op de andere dag is mijn dochter veranderd van een evenwichtig en vrolijk kind in een spichtige meid met enorm sombere buien die ontzettend chagrijnig kan zijn en dat herhaaldelijk is’. Haar puberteit is begonnen! Een moeder voelt zich regelmatig onzeker over haar zoon van dertien: ‘Soms denk ik dat ik een monster heb gebaard’. Op andere momenten is hij de liefste zoon die ze zich kan indenken. Haar zoon is aan het puberen!
Klaas Jan Terpstra, Herberd Prinsen
2. Het brein van de puber nader bekeken
Samenvatting
De hersenen vormen een zeer complex orgaan en zijn opgebouwd uit grijze en witte stof. De grijze stof bestaat uit cellichamen van tientallen miljarden zenuwcellen: de neuronen. De witte stof bestaat uit axonen. Een axon is een soort uitloper van een zenuwcel, die verschillende zenuwcellen met elkaar verbindt. Via deze axonen vormen de neuronen onderling allerlei netwerken, waarbinnen informatie tussen de cellen wordt doorgegeven.
Klaas Jan Terpstra, Herberd Prinsen
3. De puber in zijn context!
Samenvatting
De ouders van Cora, veertien jaar, 2 vmbo B/K, hebben een afspraak met de mentor van Cora. De ouders weten dat hun dochter niet altijd de gemakkelijkste is. Cora weet dit zelf ook en heeft dit ook wel eens in het mentorgesprek gezegd. Cora zorgt op school en ook thuis regelmatig voor onrust. De ouders zeggen aan het begin van het gesprek tegen de mentor: ‘Onze Cora zal het jullie soms wel lastig maken’. De mentor denkt: ‘Gelukkig, de ouders weten het, ik hoef me dus niet te verdedigen’. Waarna hij in geuren en kleuren vertelt wat er allemaal niet deugt aan hun kind. De ouders horen dit een paar minuten aan en reageren als volgt: ‘Ik heb begrepen dat Cora regelmatig les heeft van docenten die geen orde kunnen houden, klopt dat?’ En even later: ‘Er zijn vast ook andere kinderen die de lessen verstoren.’
Klaas Jan Terpstra, Herberd Prinsen
4. Verbindend communiceren
Samenvatting
Communiceren met een puber gaat in de meeste gevallen niet wezenlijk anders dan communiceren met volwassenen als het gaat om het creëren van een verbinding die recht doet aan ieders eigenheid. Toch is er een aantal wezenlijke verschillen die hun oorsprong vinden in het feit dat de ontwikkeling van pubers tot volwassenen nog niet is voltooid.
Klaas Jan Terpstra, Herberd Prinsen
5. Begeleiding in en door de jungle van de puberteit
Samenvatting
Pubers laten aan de buitenkant meestal niet zien hoe ze zich van binnen voelen of wat hen bezighoudt. En mocht je ze ernaar vragen dan krijg je vaak niet meer dan ‘weet niet’. Dit wil niet zeggen dat ze het werkelijk niet weten. Uit antwoorden op vragenlijsten die wij pubers hebben voorgelegd blijkt dat ze, als je hun vertrouwen hebt gewonnen, vaak vertellen dat ze het om verschillende redenen lastig vinden om erover te praten. Met dit in het achterhoofd is het goed dat je zelf en anderen in de context van de puber, zoals docenten, mentoren, medeleerlingen, personeel van de school, ouders, vrienden, kennissen, blijft observeren en mogelijke problemen signaleert, bijvoorbeeld om er vroegtijdig achter te komen of het misschien handig is dat je eens een (begeleidings)gesprek hebt met een bepaalde puber over wie je je zorgen maakt.
Klaas Jan Terpstra, Herberd Prinsen
6. Praktische hulpmiddelen
Samenvatting
Om passende, verbindende en socratische vragen te helpen vinden volgt nu een aantal voorbeelden. De volgorde is willekeurig, het is een greep uit de vragen die wij tijdens begeleidingsgesprekken gebruiken.
Klaas Jan Terpstra, Herberd Prinsen
Nawerk
Meer informatie
Titel
Pubers van Nu!
Auteurs
Klaas Jan Terpstra
Herberd Prinsen
Copyright
2009
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Elektronisch ISBN
978-90-313-7482-3
Print ISBN
978-90-313-7481-6
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-7482-3