Skip to main content
Top

2021 | OriginalPaper | Hoofdstuk

4. Mensen die moeite hebben informatie te begrijpen

Auteurs : Marieke van der Burgt, Wendy Spijkers

Gepubliceerd in: Specifieke doelgroepen voor assisterenden

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Assistenten komen in hun praktijk mensen tegen die moeite hebben met het begrijpen van gezondheidsinformatie. Een deel van deze mensen is laaggeletterd: zij hebben moeite met lezen en schrijven. Laaggeletterden hebben een laag opleidingsniveau en beperkte gezondheidsvaardigheden. Een derde van deze groep heeft een migratieachtergrond. Laaggeletterden kunnen moeilijk informatie over hun gezondheid vinden, begrijpen en toepassen. Ze hebben moeite om hun situatie en hun zorgvraag goed te verwoorden. Dat maakt ze kwetsbaar. Ze kunnen instructies minder goed opvolgen en minder weloverwogen keuzes maken en eigen regie voeren. Laaggeletterden hebben meer gezondheidsproblemen, gebruiken meer medicijnen en doen minder mee aan preventieprogramma’s. Als assistent ben je alert op signalen van laaggeletterdheid, zodat je je communicatie kunt afstemmen op de patiënt. De tell-show-(feel)-do-methode is geschikt om stapsgewijs informatie te geven. Visuele ondersteuning is zeer bruikbaar bij voorlichting. Extra ondersteuning bij de eigen regie is wenselijk. Met een screeningsinstrument kan de toegankelijkheid van de praktijk voor laaggeletterden beoordeeld worden.
Metagegevens
Titel
Mensen die moeite hebben informatie te begrijpen
Auteurs
Marieke van der Burgt
Wendy Spijkers
Copyright
2021
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2606-8_4