2009 | OriginalPaper | Hoofdstuk
MEISJES EN JONGENS
Auteur : Rita Kohnstamm
Gepubliceerd in: Kleine ontwikkelingspsychologie I
Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum
Kinderen worden geboren als jongen of meisje. Hoogstzelden voorkomende uitzonderingen daargelaten, is de sekse onmiddellijk te zien aan lichamelijke kenmerken. Dat gegeven is het startpunt voor een ontwikkeling die leidt tot een later leven als man of vrouw. Dit hoofdstuk gaat over wat zich in die tussentijd in opgroeiende kinderen afspeelt. In de literatuur wordt hiervoor steeds vaker het uit het Engels onvertaald blijvende begrip
gender
-ontwikkeling gebruikt. Men gebruikt dit wel ter onderscheiding van het zuiver lichamelijke man-vrouwverschil, waarvoor dan het begrip
sekse
wordt gereserveerd. Gender staat voor alle sociaalemotionele gevolgen van dit lichamelijke gegeven. Er zijn drie facetten aan gender te onderscheiden: de gender-
identiteit
: komen tot een doorleefd gevoel een meisje te zijn of een jongen, en daar vrede mee hebben. De gender-
rol
: het zich eigen maken van het gedrag dat in een bepaalde cultuur bij de sekse hoort. En de seksuele
gerichtheid
: de sekse waarnaar het seksuele
verlangen
uitgaat.