Skip to main content
Top

2009 | OriginalPaper | Hoofdstuk

MEISJES EN JONGENS

Auteur : Rita Kohnstamm

Gepubliceerd in: Kleine ontwikkelingspsychologie I

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Kinderen worden geboren als jongen of meisje. Hoogstzelden voorkomende uitzonderingen daargelaten, is de sekse onmiddellijk te zien aan lichamelijke kenmerken. Dat gegeven is het startpunt voor een ontwikkeling die leidt tot een later leven als man of vrouw. Dit hoofdstuk gaat over wat zich in die tussentijd in opgroeiende kinderen afspeelt. In de literatuur wordt hiervoor steeds vaker het uit het Engels onvertaald blijvende begrip

gender

-ontwikkeling gebruikt. Men gebruikt dit wel ter onderscheiding van het zuiver lichamelijke man-vrouwverschil, waarvoor dan het begrip

sekse

wordt gereserveerd. Gender staat voor alle sociaalemotionele gevolgen van dit lichamelijke gegeven. Er zijn drie facetten aan gender te onderscheiden: de gender-

identiteit

: komen tot een doorleefd gevoel een meisje te zijn of een jongen, en daar vrede mee hebben. De gender-

rol

: het zich eigen maken van het gedrag dat in een bepaalde cultuur bij de sekse hoort. En de seksuele

gerichtheid

: de sekse waarnaar het seksuele

verlangen

uitgaat.

Metagegevens
Titel
MEISJES EN JONGENS
Auteur
Rita Kohnstamm
Copyright
2009
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-7686-5_18