Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Huisarts en wetenschap 12/2002

01-12-2002 | Methoden

Indicatoren in de huisartsenpraktijkastma diabetes mellitus kwaliteit van zorg methodologie praktijkvoering

Auteur: Johannes Dalhuijsen

Gepubliceerd in: Huisarts en wetenschap | Uitgave 12/2002

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Indicatoren worden in de gezondheidszorg bepleit voor interne doelen (verbeteren van zorg) en externe doelen (verantwoording). In dit artikel komt aan de orde in hoeverre indicatoren in de huisartsenpraktijk nuttig zijn en met welke factoren rekening moet worden gehouden bij het gebruik ervan. Indicatoren kunnen bijdragen aan een beleid gericht op het verbeteren van kwaliteit, het beheersen van de eigen zorgorganisatie en het omgaan met risico's. Of ze als zodanig daadwerkelijk effectief zijn, staat niet vast. Een nadeel is dat ze tot onjuiste conclusies kunnen leiden. Wie ze in zijn eigen praktijk wil gebruiken, houdt rekening met de relevantie, betrouwbaarheid en haalbaarheid van afzonderlijke indicatoren. Indicatoren voor het zorgproces zijn het meest waardevol. Inhoudelijke richtlijnen, eerdere prestaties en gegevens van andere praktijken vormen referentiewaarden. Uitkomstindicatoren kunnen dienen om te onderzoeken of er bij ongewenste uitkomsten preventieve actie was ondernomen. Als indicatoren een plaats hebben in een systeem voor aansturing en verbetering, dan kunnen ze een middel zijn om een praktijk in meerdere opzichten te ontwikkelen.
Literatuur
go back to reference Department of Health. The new NHS Modern and Dependable: a national framework for assessing performance. London: Dept.of Health, 1998. Department of Health. The new NHS Modern and Dependable: a national framework for assessing performance. London: Dept.of Health, 1998.
go back to reference Berg M, Schellekens W. Paradigma's van kwaliteit: de verschillen tussen externe en interne kwaliteitsindicatoren. Med Contact 2002;57:1203-5. Berg M, Schellekens W. Paradigma's van kwaliteit: de verschillen tussen externe en interne kwaliteitsindicatoren. Med Contact 2002;57:1203-5.
go back to reference Kaplan RS, Norton DP. The Balanced Scorecard: translating strategy into action. Harvard: Harvard Business School Press, 1996. Kaplan RS, Norton DP. The Balanced Scorecard: translating strategy into action. Harvard: Harvard Business School Press, 1996.
go back to reference Hofer TP, Kerr EA, Hayward RA. What is an error? Eff Clin Pract 2000;3:261-9.PubMed Hofer TP, Kerr EA, Hayward RA. What is an error? Eff Clin Pract 2000;3:261-9.PubMed
go back to reference Chassin MR, Galvin RW. The urgent need to improve health care quality. Institute of Medicine National Roundtable on Health Care Quality. JAMA 1998;280:1000-5.CrossRefPubMed Chassin MR, Galvin RW. The urgent need to improve health care quality. Institute of Medicine National Roundtable on Health Care Quality. JAMA 1998;280:1000-5.CrossRefPubMed
go back to reference Wensing M, Van der Weijden T, Grol R. Implementing guidelines and innovations in general practice: which interventions are effective? Br J Gen Pract 1998;48:991-7.PubMed Wensing M, Van der Weijden T, Grol R. Implementing guidelines and innovations in general practice: which interventions are effective? Br J Gen Pract 1998;48:991-7.PubMed
go back to reference Thomson O'Brien MA, Oxman AD, Davis DA, Haynes RB, Freemantle N, Harvey EL. Audit and feedback: effects on professional practice and health care outcomes [Cochrane Review]. In: The Cochrane Library, Issue 3, 2002. Oxford: Update Software. Thomson O'Brien MA, Oxman AD, Davis DA, Haynes RB, Freemantle N, Harvey EL. Audit and feedback: effects on professional practice and health care outcomes [Cochrane Review]. In: The Cochrane Library, Issue 3, 2002. Oxford: Update Software.
go back to reference Geboers H, Mokkink H, Van Montfort P, Van der Hoogen H, Van den Bosch W, Grol R. Continuous quality improvement in small general medical practices: the attitudes of general practitioners and other medical staff. Int J Qual Health Care 2001;13:391-7.CrossRefPubMed Geboers H, Mokkink H, Van Montfort P, Van der Hoogen H, Van den Bosch W, Grol R. Continuous quality improvement in small general medical practices: the attitudes of general practitioners and other medical staff. Int J Qual Health Care 2001;13:391-7.CrossRefPubMed
go back to reference Walshe K. Adverse events in health care: issues in measurement. Quality in Health Care 2000;9:47-52.CrossRefPubMed Walshe K. Adverse events in health care: issues in measurement. Quality in Health Care 2000;9:47-52.CrossRefPubMed
go back to reference Marshall M, Campbell S, Hackler S, Roland M, editors. Quality indicators for general practice. A practical guide for health professionals and managers. London: Royal Society of Medicine Press, 2002. Marshall M, Campbell S, Hackler S, Roland M, editors. Quality indicators for general practice. A practical guide for health professionals and managers. London: Royal Society of Medicine Press, 2002.
go back to reference Palmer RH, Wright EA, Orav EJ, Hargraves JL, Louis TA. Consistency in performance among primary care practitioners. Medical Care 1996;34:SS52-SS66.PubMed Palmer RH, Wright EA, Orav EJ, Hargraves JL, Louis TA. Consistency in performance among primary care practitioners. Medical Care 1996;34:SS52-SS66.PubMed
go back to reference Hofer TP, Hayward RA, Greenfield S, Wagner EH, Kaplan SH, Manning WG. The unreliability of individual physician report cards' for assessing the costs and quality of care of a chronic disease. JAMA 1999;281:2098-105.CrossRefPubMed Hofer TP, Hayward RA, Greenfield S, Wagner EH, Kaplan SH, Manning WG. The unreliability of individual physician report cards' for assessing the costs and quality of care of a chronic disease. JAMA 1999;281:2098-105.CrossRefPubMed
go back to reference Giuffrida A, Gravelle H, Roland M. Measuring quality of care with routine data: avoiding confusion between performance indicators and health outcomes. BMJ 1999;319:94-8.PubMed Giuffrida A, Gravelle H, Roland M. Measuring quality of care with routine data: avoiding confusion between performance indicators and health outcomes. BMJ 1999;319:94-8.PubMed
go back to reference Baker R. Managing quality in primary health care: the need for valid information about performance. Qual Health Care 2000;9:83.CrossRefPubMed Baker R. Managing quality in primary health care: the need for valid information about performance. Qual Health Care 2000;9:83.CrossRefPubMed
go back to reference McColl A, Roderick P, Smith H, Wilkinson E, Moore M, Exworthy M, et al. Clinical governance in primary care groups: the feasibility of deriving evidence-based performance indicators. Qual Health Care 2000;9:90-7.CrossRefPubMed McColl A, Roderick P, Smith H, Wilkinson E, Moore M, Exworthy M, et al. Clinical governance in primary care groups: the feasibility of deriving evidence-based performance indicators. Qual Health Care 2000;9:90-7.CrossRefPubMed
go back to reference Richman R, Lancaster D. The clinical guideline process within a managed care organisation. Int J Technol Assess Health Care 2000;16:1061-76.CrossRefPubMed Richman R, Lancaster D. The clinical guideline process within a managed care organisation. Int J Technol Assess Health Care 2000;16:1061-76.CrossRefPubMed
go back to reference Shortell SM, Bennet CL, Byck GR. Assessing the impact of continuous quality improvement on clinical practice: what it will take to accelerate progress. Milbank Q 1998;76:755-7.CrossRef Shortell SM, Bennet CL, Byck GR. Assessing the impact of continuous quality improvement on clinical practice: what it will take to accelerate progress. Milbank Q 1998;76:755-7.CrossRef
Metagegevens
Titel
Indicatoren in de huisartsenpraktijkastma diabetes mellitus kwaliteit van zorg methodologie praktijkvoering
Auteur
Johannes Dalhuijsen
Publicatiedatum
01-12-2002
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Huisarts en wetenschap / Uitgave 12/2002
Print ISSN: 0018-7070
Elektronisch ISSN: 1876-5912
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03082792

Andere artikelen Uitgave 12/2002

Huisarts en wetenschap 12/2002 Naar de uitgave