Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:

01-09-2017

Leren het leven meer van de zonnige kant te bekijken: angst en depressie bij jongeren voorkomen door online training

Auteurs: Dr. Leone de Voogd, Dr. Elske Salemink

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 3/2017

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Om angst en depressie bij jongeren te voorkomen, zijn zij wellicht gebaat bij een online training die hen leert informatie positiever te interpreteren. Zo wordt hun emotionele weerbaarheid groter, is het idee. Maar hoewel de training enige verbetering opleverde, laat het huidige trainingsaanbod nog veel te wensen over.
Literatuur
go back to reference Birmaher, B., Brent, D.A., Chiappetta, L., Bridge, J., Monga, S., & Baugher, M. (1999). Psychometric properties of the Screen for Child Anxiety Related Emotional Disorders (SCARED): a replication study. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 38, 1230-1236. Birmaher, B., Brent, D.A., Chiappetta, L., Bridge, J., Monga, S., & Baugher, M. (1999). Psychometric properties of the Screen for Child Anxiety Related Emotional Disorders (SCARED): a replication study. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 38, 1230-1236.
go back to reference Bul, K., Ruijter, A. de, Wingerden, M. van, & Maras, A. (2017). Is e-health behandeling binnen de kinderen jeugdpsychiatrie effectief? Een systematische review van Randomized Controlled Trials. Tijdschrift voor Gezondheidswetenschappen, 95, 75-86. Bul, K., Ruijter, A. de, Wingerden, M. van, & Maras, A. (2017). Is e-health behandeling binnen de kinderen jeugdpsychiatrie effectief? Een systematische review van Randomized Controlled Trials. Tijdschrift voor Gezondheidswetenschappen, 95, 75-86.
go back to reference Corrieri, S., Heide, D., Conrad, I., Blume, A., König, H., & Riedel-Heller, S.G. (2014). School-based prevention programs for depression and anxiety in adolescence: a systematic review. Health Promotion International, 29, 427-441. Corrieri, S., Heide, D., Conrad, I., Blume, A., König, H., & Riedel-Heller, S.G. (2014). School-based prevention programs for depression and anxiety in adolescence: a systematic review. Health Promotion International, 29, 427-441.
go back to reference Iacoviello, B.M., & Charney, D. S. (2015). Developing cognitive emotional training exercises as interventions for mood and anxiety disorders. European Psychiatry, 30, 75–81. Iacoviello, B.M., & Charney, D. S. (2015). Developing cognitive emotional training exercises as interventions for mood and anxiety disorders. European Psychiatry, 30, 75–81.
go back to reference Jong, P de. (2016). Cognitieve bias modificatie. Veelbelovend nieuw type theoriegestuurde interventies. Gedragstherapie, 49, 305-320. Jong, P de. (2016). Cognitieve bias modificatie. Veelbelovend nieuw type theoriegestuurde interventies. Gedragstherapie, 49, 305-320.
go back to reference Joormann, J., & Vanderlind, M. (2014). Emotion regulation in depression: The role of biased cognition and reduced cognitive control. Clinical Psychological Science, 2, 402–421. Joormann, J., & Vanderlind, M. (2014). Emotion regulation in depression: The role of biased cognition and reduced cognitive control. Clinical Psychological Science, 2, 402–421.
go back to reference Kovacs, M. (1985). The Children’s Depression Inventory (CDI). Psychopharmacology, 21, 995-1000. Kovacs, M. (1985). The Children’s Depression Inventory (CDI). Psychopharmacology, 21, 995-1000.
go back to reference MacLeod, C., Rutherford, E., Campbell, L., Ebs- worthy, G., & Holker, L. (2002). Selective attention and emotional vulnerability: Assessing the causal basis of their association through the experimental manipulation of attentional bias. Journal of Abnormal Psychology, 111, 107-123. MacLeod, C., Rutherford, E., Campbell, L., Ebs- worthy, G., & Holker, L. (2002). Selective attention and emotional vulnerability: Assessing the causal basis of their association through the experimental manipulation of attentional bias. Journal of Abnormal Psychology, 111, 107-123.
go back to reference Mathews, A., & MacLeod, C. (2005). Cognitive vulnerability to emotional disorders. Annual Review of Clinical Psychology, 1, 167-195. Mathews, A., & MacLeod, C. (2005). Cognitive vulnerability to emotional disorders. Annual Review of Clinical Psychology, 1, 167-195.
go back to reference Mogoaşe, C., David, D., & Koster, E.H.W. (2014). Clinical efficacy of attentional bias modification procedures: An updated meta-analysis. Journal of Clinical Psychology, 70, 1133-1157. Mogoaşe, C., David, D., & Koster, E.H.W. (2014). Clinical efficacy of attentional bias modification procedures: An updated meta-analysis. Journal of Clinical Psychology, 70, 1133-1157.
go back to reference Price, R.B., Wallace, M., Kuckertz, J.M., Amir, N., Graur, S., Cummings, L., Popa, P., Carlbring, P., & Bar-Haim, Y. (2016). Pooled patient-level meta-analysis of children and adults completing a computer- based anxiety intervention targeting attentional bias. Clinical Psychology Review, 50, 37-49. Price, R.B., Wallace, M., Kuckertz, J.M., Amir, N., Graur, S., Cummings, L., Popa, P., Carlbring, P., & Bar-Haim, Y. (2016). Pooled patient-level meta-analysis of children and adults completing a computer- based anxiety intervention targeting attentional bias. Clinical Psychology Review, 50, 37-49.
go back to reference Voogd, E.L. de, Wiers, R.W., Prins, P.J.M., Jong, PJ. de, Boendermaker, W.J., Zwitser, R.J., & Salemink, E. (2016a). Online attentional bias modification training targeting anxiety and depression in unselected adolescents: short- and long-term effects of a randomized controlled trial Behaviour Research and Therapy, 87, 11-22. Voogd, E.L. de, Wiers, R.W., Prins, P.J.M., Jong, PJ. de, Boendermaker, W.J., Zwitser, R.J., & Salemink, E. (2016a). Online attentional bias modification training targeting anxiety and depression in unselected adolescents: short- and long-term effects of a randomized controlled trial Behaviour Research and Therapy, 87, 11-22.
go back to reference Voogd, E.L. de, Wiers, R.W., Zwitser, R.J., & Salemink, E. (2016b). Emotional working memory training as an online intervention for adolescent anxiety and depression: A randomized controlled trial. Australian Journal of Psychology, 68, 228-238. Voogd, E.L. de, Wiers, R.W., Zwitser, R.J., & Salemink, E. (2016b). Emotional working memory training as an online intervention for adolescent anxiety and depression: A randomized controlled trial. Australian Journal of Psychology, 68, 228-238.
go back to reference Wolters, L., Salemink, E., Op de Beek, V., & Haan, E. de (2016). Vies is niet gevaarlijk. Een computertraining voor kinderen en jongeren met een dwangstoornis. Kind en Adolescent Praktijk, 1, 40-43. Wolters, L., Salemink, E., Op de Beek, V., & Haan, E. de (2016). Vies is niet gevaarlijk. Een computertraining voor kinderen en jongeren met een dwangstoornis. Kind en Adolescent Praktijk, 1, 40-43.
Metagegevens
Titel
Leren het leven meer van de zonnige kant te bekijken: angst en depressie bij jongeren voorkomen door online training
Auteurs
Dr. Leone de Voogd
Dr. Elske Salemink
Publicatiedatum
01-09-2017
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 3/2017
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/s12454-017-0030-x