Skip to main content
Top

2024 | OriginalPaper | Hoofdstuk

8. Leiderschap en levenslang leren in de zorg

Auteurs : Dr. P. J. M. van Gurp, Dr. H. Calsbeek

Gepubliceerd in: Kwaliteit en veiligheid in patiëntenzorg

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Leiderschap is essentieel voor behoud en bevordering van kwaliteit en veiligheid van zorg. Dit hoofdstuk behandelt professioneel leiderschap, bestuurlijke eindverantwoordelijkheid blijft buiten beschouwing. Professioneel leiderschap staat voor het effectief inzetten van kennis, communicatie- en teamworkvaardigheden, ethisch kompas en intrinsieke motivatie om gestelde doelen met een team te bereiken in het streven naar de best mogelijke zorg, ook als dat verandering en aanpassing vraagt. Leiden van een team vraagt om visie en strategisch denken naast het inspireren en verbinden van het team, handelen uit medemenselijkheid en het scheppen van een veilig open leerklimaat waarin een leider rekenschap geeft van het eigen functioneren. In dit hoofdstuk behandelen we het belang van professioneel leiderschap en continu leren en ontwikkelen, verschillende theorieën en modellen over professioneel leiderschap, leiderschap en leerklimaat en de praktische implicaties voor de kwaliteit van zorg (par. 8.1) en het continu (door)ontwikkelen van leiderschap om kwaliteit van zorg te verbeteren (par. 8.2).
Literatuur
1.
go back to reference McSherry R, Pearce P. What are the effective ways to translate clinical leadership into health care quality improvement? Journal of Healthcare Leadership. 2016;8:11–7.CrossRefPubMedPubMedCentral McSherry R, Pearce P. What are the effective ways to translate clinical leadership into health care quality improvement? Journal of Healthcare Leadership. 2016;8:11–7.CrossRefPubMedPubMedCentral
2.
go back to reference Firth-Cozens J, Mowbray D. Leadership and the quality of care. Qual Health Care. 2001;10 Suppl 2(Suppl 2):ii3–7. Firth-Cozens J, Mowbray D. Leadership and the quality of care. Qual Health Care. 2001;10 Suppl 2(Suppl 2):ii3–7.
4.
go back to reference Walls E. The Value of Situational Leadership. Community practitioner. The journal of the Community Practitioners & Health Visitors Association. 2019;92(2):31–33. Walls E. The Value of Situational Leadership. Community practitioner. The journal of the Community Practitioners & Health Visitors Association. 2019;92(2):31–33.
5.
go back to reference Cummings GG, MacGregor T, Davey M, Lee H, Wong CA, Lo E, Muise M, Stafford E. Leadership styles and outcome patterns for the nursing workforce and work environment: a systematic review. Int J Nurs Stud. 2010;47(3):363–85.CrossRefPubMed Cummings GG, MacGregor T, Davey M, Lee H, Wong CA, Lo E, Muise M, Stafford E. Leadership styles and outcome patterns for the nursing workforce and work environment: a systematic review. Int J Nurs Stud. 2010;47(3):363–85.CrossRefPubMed
6.
go back to reference Lindell Joseph M, Huber DL. Clinical leadership development and education for nurses: prospects and opportunities. Journal of Healthcare Leadership. 2015;7:55–64.CrossRefPubMedPubMedCentral Lindell Joseph M, Huber DL. Clinical leadership development and education for nurses: prospects and opportunities. Journal of Healthcare Leadership. 2015;7:55–64.CrossRefPubMedPubMedCentral
7.
go back to reference Blekkingh BW. Authentiek leiderschap. Den Haag: SDU Uitgevers; 2005. Blekkingh BW. Authentiek leiderschap. Den Haag: SDU Uitgevers; 2005.
9.
go back to reference Zajac S, Woods A, Tannenbaum S, Salas E, Holladay CL. Overcoming Challenges to Teamwork in Healthcare: A Team Effectiveness Framework and Evidence-Based Guidance. Front Commun. 2012;6:606445.CrossRef Zajac S, Woods A, Tannenbaum S, Salas E, Holladay CL. Overcoming Challenges to Teamwork in Healthcare: A Team Effectiveness Framework and Evidence-Based Guidance. Front Commun. 2012;6:606445.CrossRef
10.
go back to reference Hargett CW, Doty JP, Hauck JN, Webb AM, Cook SH, Tsipis NE, Neumann JA, Andolsek KM, Taylor DC. Developing a model for effective leadership in healthcare: a concept mapping approach. J Healthc Leadersh. 2017;28(9):69–78.CrossRef Hargett CW, Doty JP, Hauck JN, Webb AM, Cook SH, Tsipis NE, Neumann JA, Andolsek KM, Taylor DC. Developing a model for effective leadership in healthcare: a concept mapping approach. J Healthc Leadersh. 2017;28(9):69–78.CrossRef
11.
go back to reference Edmondson AC. Learning from failure in health care: frequent opportunities, pervasive barriers. Qual Saf Health Care. 2004 Dec;13 Suppl 2(Suppl 2):ii3–9. Edmondson AC. Learning from failure in health care: frequent opportunities, pervasive barriers. Qual Saf Health Care. 2004 Dec;13 Suppl 2(Suppl 2):ii3–9.
12.
go back to reference Noordegraaf M. Schneider MME, Van Rensen ELJ, Boselie JPPEF. Cultural complementarity: reshaping professional and organizational logics in developing frontline medical leadership. Public Manag. Rev. 2016;18(8):1111–37. Noordegraaf M. Schneider MME, Van Rensen ELJ, Boselie JPPEF. Cultural complementarity: reshaping professional and organizational logics in developing frontline medical leadership. Public Manag. Rev. 2016;18(8):1111–37.
13.
go back to reference Vermeulen H, et al. Verpleegkundig leiderschap. Derde druk. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum; 2020. Vermeulen H, et al. Verpleegkundig leiderschap. Derde druk. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum; 2020.
14.
go back to reference Van Dijken PJ, et al. Professionaliteit in de zorg, reflecteren op je professie. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum; 2021.CrossRef Van Dijken PJ, et al. Professionaliteit in de zorg, reflecteren op je professie. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum; 2021.CrossRef
16.
go back to reference Swanwick T, McKimm J. What is clinical leadership…and why is it important? Clin Teach. 2011;8:22–6.CrossRefPubMed Swanwick T, McKimm J. What is clinical leadership…and why is it important? Clin Teach. 2011;8:22–6.CrossRefPubMed
Metagegevens
Titel
Leiderschap en levenslang leren in de zorg
Auteurs
Dr. P. J. M. van Gurp
Dr. H. Calsbeek
Copyright
2024
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-3008-9_8