TODO: Skip to main content
Top

2017 | OriginalPaper | Hoofdstuk

5. Leervaardigheden

Auteurs : Evert Scholte, Jan van der Ploeg

Gepubliceerd in: Handboek sociaal-emotionele vaardigheden

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Om in deze samenleving mee te tellen, zijn een goede opleiding en een diploma steeds belangrijker geworden. Niet iedere jeugdige heeft echter dezelfde leercapaciteit. Het streven is om elke jeugdige op school te laten presteren overeenkomstig zijn of haar leervermogen. Om dat te realiseren is een aantal leervaardigheden noodzakelijk, zoals geconcentreerd kunnen werken en het schoolwerk efficiënt aanpakken. In dit hoofdstuk presenteren we eerst de belangrijkste leervaardigheden die in ons onderzoek naar voren zijn gekomen. Daarna laten we zien dat een gebrek aan leervaardigheid niet alleen leidt tot onderpresteren op school, maar vaak ook gepaard gaat met gedragsproblemen, en angst en stemmingsklachten. Vaardigheden om het leervermogen maximaal te kunnen benutten, zijn echter goed aan te leren. Ook zijn tekorten op dit gebied goed te behandelen. We presenteren de belangrijkste wetenschappelijk onderbouwde interventiemethoden die thuis en op school toegepast kunnen worden om de leervaardigheden bij jeugdigen te versterken.
Literatuur
Deze inhoud is alleen zichtbaar als je bent ingelogd en de juiste rechten hebt.
Metagegevens
Titel
Leervaardigheden
Auteurs
Evert Scholte
Jan van der Ploeg
Copyright
2017
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1414-0_5