TODO: Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:

2017 | OriginalPaper | Hoofdstuk

1. Inleiding

Auteurs : Evert Scholte, Jan van der Ploeg

Gepubliceerd in: Handboek sociaal-emotionele vaardigheden

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In dit inleidende hoofdstuk beschrijven we het doel en de opbouw van het boek. We laten zien dat voor een geslaagde ontwikkeling een aantal basisvaardigheden nodig zijn. Jeugdigen die er niet in slagen om zich deze basisvaardigheden eigen te maken, lopen het risico in problemen te komen. Dit geldt vooral voor jeugdigen met ‘attention deficit hyperactivity disorder’ (ADHD), autisme, angsten en ernstige gedragsproblemen. Onderzoek wijst uit dat het om drie groepen vaardigheden gaat: psychosociale, emotionele en leervaardigheden. We beschrijven in deze inleiding de kenmerken van deze basisvaardigheden. Tevens wijzen we op de rol die het gezin vervult bij de ontwikkeling van deze vaardigheden. In het boek zelf worden deze onderwerpen verder uitgewerkt. Nagegaan wordt hoe de basisvaardigheden herkend en bevorderd kunnen worden, wat de gevolgen zijn als bepaalde vaardigheden ontbreken en wat daaraan te doen is. Elk hoofdstuk is voorzien van een casus.
Literatuur
Deze inhoud is alleen zichtbaar als je bent ingelogd en de juiste rechten hebt.
Metagegevens
Titel
Inleiding
Auteurs
Evert Scholte
Jan van der Ploeg
Copyright
2017
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1414-0_1